زمان مطالعه: 5 دقیقه
همه چیز درباره سوپر کاپ ایتالیا

همه چیز درباره سوپر کاپ ایتالیا

سوپر کاپ ایتالیا را باید مسابقه ای بدون زمان و مکان مشخص دانست که این بار عربستان میزبان آن بود و با قهرمانی اینتر خاتمه یافت.

در حضور 24900 تماشاگر، اولین فرمت چهار تیمه جام ملتهای آسیا به پایان رسید و اینتر با گل دقیقه 1+90 لتائوتارو مارتینز در برابر ناپولی پیروز شد. دو تیم برای رسیدن به فینال سوپرکاپ در برابر فیورنتینا و لاتزیو با 3 گل به برتری دست یافتند و فرمت جدید بازیها این گونه خاتمه یافت.

رقابت سوپرکاپ ایتالیا رقابتی است که هر ساله  همچون تمام کشورهای صاحب نام دنیا بین قهرمان و جام حذفی فوتبال ایتالیا برگزار می شود. برخلاف قدمت فوتبال ایتالیا، این رقابت ها را نمی توان رقابتی چندان قدیمی در فوتبال دانست. رقابت هایی که از سال 1988 برگزار شد و هر چند از آن زمان تاکنون وقفه ای در برگزاری سوپرکاپ ایجاد نشده، اما نه تنها استادیوم یا شهر ثابتی برای برگزاری این مسابقه در نظر گرفته نشده، بلکه حتی زمان و کشور برگزاری این مسابقه هم ثابت نیست! تا جایی که در طول ادوار مختلف، این مسابقه در کشورهایی چون عربستان، آمریکا، چین، قطر و حتی لیبی هم برگزار شده و با توجه به شرایط اب و هوایی این کشورها، گاهی اوقات مسابقه در تابستان و گاهی در زمستان انجام گرفته است.

همه چیز درباره سوپر کاپ ایتالیا
لاتزیو 2019

برد(1-0) اینتر در برابر ناپولی هم در  سوپرجام 2023 در عربستان به دست آمد. همانند اتفاقات مشابه سوپرکاپ در سال 2019؛ در آن سال هم برد(3-1) لاتزیو مقابل یوونتوس مثل بسیاری از بردهای تاریخ سوپرکاپ در خارج از ایتالیا رقم خورد؛ در مدرن ترین ورزشگاه آن روز و امروز عربستان یعنی ورزشگاه دانشگاه ملک سعود.

all-about-supercoppa-italiana

میلان اولین فاتح سوپرکاپ

اولین سوپرکاپ ایتالیا در 14 ژوئن 1989 برگزار شد. استادیوم سن سیرو قرار بود در آگوست 1988 میزبان این مسابقه باشد اما همزمانی مسابقه با المپیک سئول زمان مسابقه را تغییر داد. در دقیقه 14 جیانلوکا ویالی اولین گل تاریخ این جام را وارد دروازه میلان کرد. اما در ادامه فرانک ریکارد(18)، گراتزیانو ماناری( 72) و مارکو فان باستن( 90- پنالتی) گل های بعدی میلان را به ثمر رساندند و این تیم فاتح سوپر کاپ شد. در این دیدار آریگو ساکی مربی میلان نفرات زیر را به میدان فرستاده بود:  جیووانی گالی- مائورو تاسوتی،  آلساندرو کوستاکورتا،  برانکو باره سی( کاپیتان)، فیلیپو گالی،  آنجلو کولومبو،  فرانک ریکارد، کارلو آنچلوتی، کریستین لانتینیوتی، مارکو فان باستن و آلبریگو اوانی.

درخشش میلان در آمریکا!

طی سالهای 1992 تا 94 میلان فاتح مطلق این رقابت ها بود و سه بار دیگر فاتح سوپرکاپ شد؛ اولین کاپ از این سه گانه را در 30 آگوست 1992 مقابل پارما کسب کرد. باز هم در سن سیرو و با برتری(2-1) مقابل پارما  به لطف گلهای فان باستن و دانیل ماسارو. یک سال بعد اتفاقی عجیب رخ داد و سوپرکاپ در روز 21 آگوست 1993 در  استادیوم  جان. اف. کندی آمریکا برگزار شد. 25268 نفر به تماشای این مسابقه آمدند و میلان با گل دقیقه 4 مارکو سیمونه موفق شد تورینو را شکست دهد. در 28 آگوست 1994 برای اولین بار سرنوشت این جام به ضربات پنالتی کشیده شد. پس از تساوی یک بر یک میلان و سامپدوریا، اوانی و میهایلوویچ دو پنالتی آخر سامپدوریا را از دست دادند و میلان با 4 ضربه آلبرتینی، بوبان، سیمونه و کوستاکورتا باز هم در سن سیرو فاتح این جام شد.

اولین اخراجی در سوپرکاپ

از سال 1995 نوبت به یوونتوس رسید تا عناوین خود در سوپرکاپ را افزایش دهد. این تیم در 17 ژانویه 1996 با گل دقیقه 33 جیانلوکا ویالی پارما را شکست داد و برای اولین بار فاتح جام شد. در دقیقه 41 این مسابقه آنجلو پروتزی از زمین اخراج شد و به این ترتیب لازم بود یکی از بازیکنان جای خود را به دروازه بان ذخیره تیم دهد. به این ترتیب آلساندرو دل پیرو از بازی بیرون آمد و میکل آنجلو رامپولا به جای او وارد دروازه شد. یک فصل بعد سوپرکاپ در 25 آگوست 1996 برگزار شد و این بار گابریل باتیستوتا با دو گل حیرت انگیز خود سبب برتری(2-1) فیورینتینا مقابل میلان شد.این اولین باری بود که قهرمان جام حذفی در برابر قهرمان لیگ پیروز می شد. در سال 1997 این جام به یوونتوس رسید. مسابقه این تیم مقابل ونتسیا در حضور 15 هزار تماشاگر برگزار شد. دو سال قبل از آن هم یووه در حضور 5289 تماشاگر برنده این جام شده بود تا مشخص شود هواداران این تیم چندان علاقه ای به این جام نشان نمی دهند. در هر حال در 23 آگوست دو گل دقایق 4 و 10 فیلیپو اینزاگی و گل دقیقه 80 آنتونیو کونته برتری آسان یووه را رقم زد.

هت تریک در سوپرکاپ

پس از یک دوره بازی در لیبی، در سال 2004 سوپرکاپ به ایتالیا بازگشت و میلان با هت تریک آندری شوچنکو(3-0) لاتزیو را در هم کوبید. این اولین هت تریک در تاریخ سوپرکاپ بود. پس از آن تا سال 2011 در تمام مسابقات سوپرکاپ، اینتر یکی از طرفین مسابقه بود و جالب تر آن که در سه سال متوالی رقیب این تیم آ.اس.رم بود. نتایج این مسابقات به شرح زیر است( قهرمان لیگ ابتدا نوشته شده است):

2005: یوونتوس(0-1) اینتر ( در وقت اضافی)

2006:اینتر(4-3) رم( در وقت اضافی)

2007: اینتر(0-1) رم

2008: اینتر(2-2) رم( در ضربات پنالتی اینتر 6 بر 5 پیروز شد)

2009: اینتر(1-2) لاتزیو

2010: اینتر(3-1) رم

2011: میلان(2-1) اینتر

all-about-supercoppa-italiana

آسیا میزبان دایمی سوپرکاپ ایتالیا

از آن زمان تا به امروز تنها در سالهای 2010 و 2013 سوپرکاپ در ایتالیا برگزار شده است و سایر رقاب ها در آسیا بود. در سالهای 2009، 2011 و 2012 استادیوم ملی پن در چین میزبان مسابقه بود و در سال 2015 این رقابت در  استادیوم شانگهای برگزار شد. میزبانی رقابت های 2014 و 2016 هم به قطر و استادیوم جاسم بن حمد رسید. پس از میزبانی استادیوم الیمپیکو رم در سال 2017، این بار نوبت به میزبان عربستان رسید تا در سالهای 2018 و 2019 به ترتیب استادیوم های ملک عبدالله جده و دانشگاه ملک سعود شهر ریاض پذیرای فاتحان لیگ و جام حذفی ایتالیا باشند.

همه چیز درباره سوپر کاپ ایتالیا

پرافتخارترین تیمها

تا پایان سوپرکاپ 2023، تیم یوونتوس با 9 بار فتح این جام و 8 بار شکست در این مسابقه، رکورددار فتح سوپرکاپ ایتالیا به شمار می رود. اینتر با 12 حضور در سوپرکاپ و 8 بار فتح این جام دومین تیم پرافتخار سوپرجام ایتالیاست. و میلان با 7 فتح این جام و 5 شکست در سوپرکاپ جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. سایر تیم های پرافتخار این جام عبارت اند از :

لاتزیو( 8 حضور و فتح 5 سوپرکاپ)

آ. اس. رم( 6 حضور و فتح 2 سوپرکاپ)

ناپولی(5 حضور در سوپرکاپ و دو بار فتح این جام)

سامپدوریا و پارما (4  حضور در سوپرکاپ و یک بار فتح این جام)

فیورنتینا( 2 حضور و فتح یک سوپرکاپ)

تورینو و ونتسیا( یک حضور و شکست در سوپرکاپ)

همه چیز درباره سوپر کاپ ایتالیا

نکته قابل توجه این است که مطابق معمول قهرمانان لیگ در برابر قهرمانان جام حذفی قدرت بیشتری نشان داده اند و تاکنون در برابر 10 قهرمانی تیم های فاتح جام حذفی در این جام، 22 بار سوپرکاپ ایتالیا به فاتحان سری آ رسیده است.

all-about-supercoppa-italiana

بهترین گلزنان سوپرکاپ

بیشترین تعداد گلی که یک بازیکن در سوپرکاپ به ثمر رسانده 4 گل بوده است که از آن پائولو دیبالا بازیکن سابق یوونتوس است. دیبالا طی شش حضور در سوپرکاپ به این رکورد دست پیدا کرد. همچنین 5 بازیکن تاکنون آمار 3 گل رسیده اند. این نفرات عبارت اند از : آلساندرو دل پیرو، ساموئل اتوئو،  آندری شوچنکو، کارلوس توز و سرانجام لائوتارو مارتینز.

نظر خود را درباره «همه چیز درباره سوپر کاپ ایتالیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره همه چیز درباره سوپر کاپ ایتالیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.