زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه چیز درباره‌ی قند

همه چیز درباره‌ی قند

مولکول‌‌های قند چه تاثیری روی بدن ما می‌گذارند؟   بیشتر مردم فکر می‌کنند که قند یک ماده‌ی مضر است که...
مولکول‌‌های قند چه تاثیری روی بدن ما می‌گذارند؟
 
 

All About Sugar
All About Sugar

 

بیشتر مردم فکر می‌کنند که قند یک ماده‌ی مضر است که باید به مقدار خیلی کم مصرف شود، اما جالب است بدانید بیشتر غذاهایی که مصرف می‌کنیم حاوی مولکول‌های قند است.

به گزارش آسمونی به نقل از سلامت نیوز مثلا کربوهیدارت‌ها که بدن ما به مقدار زیادی از آن‌ها نیاز دارد، حاوی مولکول‌‌های قند است. مولکول‌های مختلف قند تاثیرات مختلفی بر روی بدن ما می‌گذارند. وجود انواع مختلف قند و تاثیرات مختلف آن‌ها، سبب می‌شود که این ماده‌ی غذایی برای بدن هم مضر باشد و هم مفید.

 

  • انواع قند

کربوهیدرات‌ها به سه گروه مختلف تقسیم می‌شوند: قند‌های ساده، نشاسته و فیبر. قندهای ساده ساختار اصلی کربوهیدرات‌ها را تشکیل می‌دهند. قند ساده شامل تک قندی‌ها یا مونوساکاریدها و قند دو کربنه یا دی‌ساکاریدها است. تک قندی‌ها (گلوکز، گالاکتوز و فروکتوز) فقط یک نوع مولکول قند دارند. دی‌ساکارید‌ها دو نوع مونوساکارید دارند که با یکدیگر ترکیب شده‌اند؛ مثل لاکتوز که قند موجود در شیر است (ترکیبی از گلوکوز و گالاکتوز). نشاسته و فیبر مثل سلولز، پلی‌ساکارید هستند، چون سه یا بیشتر از سه نوع شکر دارند.

 

  • انرژی

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی در بدن ما هستند. در زمان هضم غذا، بدن ما کربوهیدرات‌ها را تجزیه و آن‌ها را به گلوکوز تبدیل می‌کند که آن را به اسم قند خون می‌شناسیم (و سلول‌ها از آن‌ها برای تولید انرژی استفاده می‌کنند). برای اینکه انرژی بدن و سلول‌های شما تامین شود، لازم است که 45 تا 65 درصد از کالری مصرف شما در روز، کربوهیدارت‌ها باشند.

 

  • قند خون

با اینکه همه‌ی قندها انرژی بدن را تامین می‌کنند، اما سرعت آن‌ها در تجزیه‌ی قندها می‌تواند بر روی قند خون افراد تاثیر داشته باشد. زمانی که بدن قند‌های ساده را سریع تجزیه می‌کند، باعث می‌شود قند خون بالا رود. بدن با ترشح انسولین به این حجم از قند پاسخ می‌دهد؛ هورمونی که از لوزوالمعده برای مصرف گلوکوز در بدن ترشح می‌شود. بر اثر گذشت زمان و تقاضای زیاد برای تولید انسولین، سلول‌های لوزالمعده فرسوده می‌شود و تولید انسولین کاهش پیدا می‌کند.

این کاهش انسولین ممکن است به بروز دیابت و بیماری‌های قلبی و خونی مثل فشار خون و کلسترول بالا بیانجامد. این یکی از تاثیرات منفی مصرف قند است.

بدن نوع دیگری از قندها مثل فیبر و نشاسته را به آرامی تجزیه می‌کند که باعث می‌شود میزان قند خون افراد ثابت بماند. این کار نه تنها برای سلول‌هایی که انسولین ترشح می‌کند، مفید است بلکه کمک می‌کند وزن افراد ثابت بماند.

 

  • چاقی

بسیاری از غذاهای حاوی شکر، میزان زیادی هم کالری و چربی دارند. این عوامل درکنار یکدیگر می‌تواند سبب افزایش وزن شود.

غذاهایی که شکر اضافه دارند هم در چاق شدن افراد موثر هستند.

هر چقدر شکر اضافه شده به غذا بیشتر باشد، کالری آن هم بیشتر می‌شود. بیشتر غذاهایی که شکر اضافی دارند (مثل نوشیدنی‌ها) مواد مغذی بسیار کمی هم دارند (اگر اصلا داشته باشند). همه‌ی این‌ها منجربه افزایش وزن افراد و چاقی می‌شود، چیزی که دو سوم مردم امریکا با آن مواجه هستند.

نظر خود را درباره «همه چیز درباره‌ی قند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره همه چیز درباره‌ی قند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.