زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیوگرافی علیرضا زاکانی

بیوگرافی علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی شهردار کلانشهر تهران پایتخت ایران می باشد.
نام و نام خانوادگی علیرضا زاکانی
تاریخ تولد 12 اسفند 1344
سن 56 سال
محل تولد تهران
محل زندگی تهران
ملیت ایرانی
سمت شهردار تهران
وضعیت تاهل متاهل
نام همسر معصومه پاکتچی

علیرضا زاکانی (Alireza Zakani) سیاستمدار معروف ایران و شهردار تهران است. وی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 بود که به نفع ابراهیم رئیسی رییس جمهور فعلی انصراف داد. در ادامه با آسمونی باشید تا با علیرضا زاکانی آشنا شوید.

درباره علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی 12 اسفند ماه 1344 در محله میدان خراسان تهران به دنیا آمد و در همین منطقه نیز دوران کودکی و نوجوانی‌ اش را سپری کرده‌ است. پدربزرگ مادری زاکانی، از اهالی تبریز است. جد مادری‌ اش اهل کاشان و اجداد پدری‌ اش نیز در روستاهای شمالی تهران (زایگان و لالان) زندگی می‌کردند. پدر او حسین زاکانی از پهلوانان تهران و منطقه شهر ری بود که برای مدت 28 سال، مسئولیت برگزاری مراسم سالگرد غلامرضا تختی را برعهده داشت.

حسین زاکانی پدر علیرضا از پهلوانان و داوران کشتی ایران بود که پس از بازنشستگی عضو ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت جهان پهلوان تختی بود.

زاکانی در سال 1362 و در دوران دفاع مقدس موفق به اخذ مدرک دیپلم شد. وی در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و سپس در رشته پزشکی هسته‌ای، تخصص گرفت.

علیرضا زاکانی در جنگ ایران و عراق از ناحیه دست، پا و گردن مجروح شد. وی سابقه فرماندهی بسیج دانشجویی و عضویت در هیئت منصفه مطبوعات را داراست.

علیرضا زاکانی
علیرضا زاکانی

همسر علیرضا زاکانی، معصومه پاکتچی است. پاکتچی پیش از ازدواج با زاکانی، همسر یک شهید بوده و یک فرزند نیز داشته‌ است. پاکتچی دارای تحصیلات سطح 3 حوزه علمیه می‌باشد که سالیان متمادی در مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران مشغول به فعالیت می‌باشد. وی از سال 1386 مسئولیت واحد خواهران بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود را عهده‌دار بوده و تندیس مهدی‌یاوران را در همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در زمینه مدیریت در سال 91 دریافت کرده‌است.

زاکانی دارای 3 فرزند دختر به نام‌های طیبه، مریم و زینب است. دختر اول او در دوره دبیرستان و دو دختر بعدی پس از ورود به دانشگاه ازدواج کردند. مریم زاکانی دومین فرزند اوست که لیسانس مهندسی کامپیوتر را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس علوم انسانی دیجیتال را از اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان دریافت کرده‌است. او یکی از اولین گروه فارغ‌التحصیلان این رشته در این دانشگاه است و به همراه همسرش حسین حیدری به ایران بازگشته است.

علیرضا زاکانی از منتقدین جدی مدیریت عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد اسلامی و عملکرد قاضی مرتضوی و میدان دادن به اسفندیار رحیم مشایی بود. وی در سال 1388 مدیر مسئول هفته نامه پنجره شد.

زاکانی نماینده پیشین مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از تهران و همچنین نماینده مردم شهر قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته‌ است.

زندگی سیاسی علیرضا زاکانی

بیوگرافی علیرضا زاکانی ؛ کاندیدای انتخابات ریاست ‌جمهوری 1400
زندگی سیاسی علیرضا زاکانی

او از دوران نوجوانی در سال 1356 در میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی حاضر بوده و در تظاهرات ها شرکت می کرده است، و پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی در جبهه حضور می یابد، او 62 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته و از ناحیه دست، پا و گردن جانباز شده است.
زاکانی در هیئت منصفه مطبوعات نیز عضویت داشته است؛ و در مجلس هفتم، هشتم و نهم مجلس او عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بوده است. 
زاکانی به همراه جمعی از اصولگرایان که سال ها با هم به فعالیت سیاسی می پرداختند در سال 1378 جمعیت "رهپویان انقلاب اسلامی" را تاسیس کردند، وی به عنوان دبیر کل آن جمعیت فعالیت می کند، پیش از آن او عضو شورای مرکزی 11 نفره جبهه متحد اصولگرایان بود.
او در دوره های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی در این مجلس حاضر بوده است، وی همچنین سابقه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 به عنوان یکی از کاندیداها، در قالب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را در کارنامه خود دارد. 
 علیرضا زاکانی در سال 1400 برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد. 
وی در تاریخ 13 مرداد 1400 توانست با رای اعضای ششمین شورای شهر تهران به عنوان شهردار پس از پیروز حناچی مسئولیت شهرداری تهران را برعهده بگیرد. 

  • علیرضا زاکانی و ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری

علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1392 با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور در یازدهمین دوره انتخابات نام‌نویسی که پس از بررسی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد. 
علیرضا زاکانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز شرکت کرد که برای دومین دوره پیاپی با نظر شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.
علیرضا زاکانی همچنین برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 ثبت ‌نام کرد.

  • دیدگاه علیرضا زاکانی در مورد اصلاح طلب ها

طبق گفته زاکانی: «کارگزاران و اصلاح طلبان غیرخودی و ضدانقلاب نیستند بلکه خودی‌های متاخر هستند که از قافله انقلاب عقب افتاده‌اند. ما عناصر فعالی در کشور داریم که یا خودی هستند یا غیرخودی، غیرخودی‌ها ضد انقلابند اما برخی گروه‌ها نیز خودی هستند اما خودی متاخر هستند. این گروه، سلطه پذیر بوده و به راحتی می‌گویند باید انقلابی گری را کنار گذاشت و خود را با نظم جهانی هماهنگ کرد، اینها نمی‌توانند پا به پای انقلاب حرکت کنند. بعضی از عناصر اصلاح طلب از انقلابی‌های قدیمی هستند اما حرف‌های امروز آن‌ها با انقلاب و آیت‌الله خمینی منافات دارد.»

سایر فعالیت ها:

  • عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • مسئول  بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
  • مسئول بسیج دانشجوئی دانشگاه‌های استان تهران
  • مسئول سازمان بسیج دانشجوئی کشور
  • عضو هیات موسس و شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی
  • عضویت در کمیسیون ماده 10 احزاب
  •  صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه فکری - فرهنگی پنجره
  • عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر

حقایق و حواشی علیرضا زاکانی

  • پس از استعفای حجت الله عبدالملکی از وزارت تعاون، رفاه و تامین اجتماعی در خردادماه امسال شایعه استعفای علیرضا زاکانی برای رسیدن به وزارت قوت گرفت. اما در آن زمان اعضای شورای شهر تهران این موضوع را تکذیب کرده و آن را شایعه دانستند. علیرضا زاکانی در این مورد نیز گفت: دروغ است! دروغ!

  • زاکانی به دلیل گفته‌ هایی که در برنامه تلویزیونی تهران 20 شبکه 5 سیمای جمهوری اسلامی انجام داد با شکایت وزارت اطلاعات مبنی بر نشر اکاذیب به دادگاه فراخوانده شد. نخستین پرونده جرایم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران یکشنبه 20 مهر سال 1399 برگزار شد که نتیجه این دادگاه صدور حکم برائت زاکانی بود.

  • زاکانی در سال 1398، مسعود فیاضی برادر داماد خود را به عنوان مدیر کل مرکز مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌ها منصوب کرد که با اعتراض مواجه شد.
  • علیرضا زاکانی در یک نشست خبری درباره فساد اقتصادی خطاب به حسن روحانی رئیس‌ جمهور وقت ایران دست به افشاگری درباره روابط حسین فریدون برادر رئیس‌ جمهور با برخی از بدهکاران بانکی همون رسول دنیال‌ زاده و شب‌ دوست مالامیری و بانک‌ های ملت و رفاه زد و گفت: «آقای فریدون در این کشور چه کار می‌کند؟ آقای رئیس‌ جمهور اگر می‌ خواهد جلوی فساد را بگیرد به اخوی خود مراجعه کند.» این افشاگری با واکنش حسین فریدون مواجه شد و برادر رئیس‌جمهور بابت این اظهارات از زاکانی شکایت کرد. زاکانی نیز با حضور در دادگاه تبرئه شد و برخی افراد نظیر دانیال‌ زاده نیز دستگیر شدند.
تحصیل دختر علیرضا زاکانی در سوئیس
تحصیل دختر علیرضا زاکانی در سوئیس
  • رسانه‌ های متعددی در باب تحصیل دختر علیرضا زاکانی و تولد نوه وی در سوئیس منتشر کرده‌اند. مریم زاکانی برای دریافت مدرک فوق‌ لیسانس خود در رشته علوم انسانی دیجیتال به دانشگاه اکول پلی‌ تکنیک فدرال لوزان رفت. او هنگامی که مشغول به تحصیل در ترم دوم فوق‌ لیسانس بود، فرزندش را به دنیا آورد؛ به همین دلیل گفته می‌شود که نوه زاکانی دو تابعیتی است. زاکانی در واکنش به این اخبار اطلاعیه ای را از ستاد خود منتشر کرد که دختر وی هیچ‌ گونه بورسیه تحصیلی از داخل و خارج ایران دریافت نکرده و هیچ تعهدی نسبت به دانشگاه و کشور محل تحصیل ندارد و فقط به جهت سابقه ممتاز تحصیلی در این دانشگاه به صورت رایگان مشغول به تحصیل شده‌است.

همسران زاکانی

همسران زاکانی
معصومه پاکتچی همسر زاکانی

طبق گفته علیرضا زاکانی، او فقط یک همسر دارد که در حال حاضر در پردیسان و در یک آپارتمان زندگی میکند. مدتی قرار بود بعدا دختر و دامادش به این خانه بیایند. پس از آن، شایعه درست کردند که او دارای دو همسر است.

راه های ارتباطی علیرضا زاکانی

  • سایت دکتر علیرضا زاکانی: http://zakani.ir
  • پیج اینستاگرام علیرضا زاکانی: arzakani

گالری تصاویر علیرضا زاکانی

 

بیوگرافی علیرضا زاکانی ؛ کاندیدای انتخابات ریاست ‌جمهوری 1400
علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست ‌جمهوری 1400
عکس دوران جوانی علیرضا زاکانی شهردار تهران
عکس دوران جوانی علیرضا زاکانی شهردار تهران
علیرضا زاکانی در حال سخنرانی
علیرضا زاکانی در حال سخنرانی
بیوگرافی علیرضا زاکانی ؛ کاندیدای انتخابات ریاست ‌جمهوری 1400
علیرضا زاکانی شهردار تهران 
علیرضا زاکانی درحال انجام واکسیناسیون کرونا
علیرضا زاکانی درحال انجام واکسیناسیون کرونا
نظر خود را درباره «بیوگرافی علیرضا زاکانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی علیرضا زاکانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.