مشارکت در حق آموزش علیرضا جهانبخش

قرار است که باشگاه برایتون بابت مکانیزم مشارکت در حق آموزش علیرضا جهانبخش، مبلغ 573 هزار یورو به فدراسیون فوتبال ایران بپردازد.چندی پیش فدراسیون فوتبال در خبری کوتاه به بیان جزییاتی از یک پرونده با محتویات کمتر شنیده شده خبر داد که موضوع آن درخصوص پرونده علیرضا جهانبخش با موضوع مکانیزم مشارکت بود. موضوعی که در فوتبال ایران کمتر به آن پرداخته شده بود و عبارت مکانیزم مشارکت برای بسیاری از فوتبالدوستان یک موضوع ناشناخته بود.

مفهوم دقیق مکانیزم مشارکت چیست؟

در کنار مقررات فیفا در خصوص شرایط دریافت حق آموزش از سوی باشگاه‌های آموزش دهنده بازیکن، مقررات مشابه اما مجزایی تحت عنوان Solidarity Mechanism (مکانیزم مشارکت) وجود دارد که در فوتبال ایران کمتر شناخته شده است. مکانیزم مشارکت از جمله روش‌هایی است که باشگاه‌های آموزش دهنده بازیکنانی که به سطح حرفه‌ای رسیده‌اند، می‌توانند از طریق آن، منتفع شده و کسب درآمد کنند.

برای نمونه در انتقال نیمار از بارسلونا به پاری سن ژرمن که در زمان این انتقال نیمار 25 سال سن داشت، باشگاه سانتوس برزیل که نیمار در آن حدود 10 سال آموزش دیده و پرورش یافته بود، مبلغی حدود 9 میلیون دلار به عنوان سهم مکانیزم مشارکت از باشگاه پاری سن ژرمن دریافت کرد.

کادوی 16 میلیاردی علیرضا جهانبخش به فوتبال ایران / ماجرا چیست؟
کادوی 16 میلیاردی علیرضا جهانبخش به فوتبال ایران 

در خصوص پرداخت این مبلغ، با باشگاه برایتون توافق شده است تا تمام این 573 هزار یورو که با نرخ روز ارز بیش از 16 و نیم میلیارد تومان است، به صورت یکجا به حساب فدراسیون فوتبال ایران واریز شود.

علیرضا جهانبخش در مرداد 1397 از باشگاه آلکمار هلند به باشگاه برایتون انگلیس پیوست. در خصوص مبلغ این انتقال، رقمی به صورت رسمی و دقیق اعلام نشده اما بسیاری از رسانه‌ها مبلغ 17 میلیون پوند را درج کرده‌اند که به نظر می‌رسد این مبلغ، مربوط به هزینه انتقال بازیکن و دریافتی باشگاه آلکمار بوده و حقوق دریافتی جهانبخش موضوع دیگری است که در رسانه‌ها منتشر نشده است.

با مبنا قراردادن مبلغ 17 میلیون پوند و زمان انتقال جهانبخش از باشگاه داماش سابق به ان.ای.سی (در 19 سالگی) و همچنین مطابق با جدول درج شده در مقررات برای محاسبه مکانیزم مشارکت، در نتیجه حدوداً سه درصد از این هزینه انتقال باید به باشگاه‌های ایرانی که بازیکن را از فصل 12 سالگی تا فصل 19 سالگی (قبل از انتقال به هلند) آموزش داده‌اند، اختصاص یابد.

حالا و پس از برگزاری چندین نشست بین مسئولین فدراسیون فوتبال و مدیران باشگاه برایتون، قرار است به زودی حق فوتبال ایران در پرونده مکانیزم مشارکت علیرضا جهانبخش دریافت شود. در این پرونده که علی ملیحی زاده وکیل بین المللی سرپرستی آن را برعهده داشته است، مبلغ 573 هزار یورو بابت مکانیزم مشارکت به فوتبال ایران رسیده است.

در خصوص پرداخت این مبلغ، با باشگاه برایتون توافق شده است تا تمام این 573 هزار یورو که با نرخ روز ارز بیش از 16 و نیم میلیارد تومان است، به صورت یکجا به حساب فدراسیون فوتبال ایران واریز شود. در این خصوص با یک بانک بین المللی نیز توافقاتی صورت گرفته است تا بابت این مبلغ با دو طرف همکاری کند. لازم به ذکر است که این بانک بین المللی، شامل تحریم ها نمی شود.

منبع: ورزش سه

نظر خود را درباره «کادوی 16 میلیاردی علیرضا جهانبخش به فوتبال ایران / ماجرا چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کادوی 16 میلیاردی علیرضا جهانبخش به فوتبال ایران / ماجرا چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.