زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترور شهید صیاد شیرازی

ترور شهید صیاد شیرازی

سپهبد علی صیاد شیرازی فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی دفاع بوده‌است. در سال 1378 او را به طرز ناجوانمردانه ای ترور کردند!

سپهبد علی صیاد شیرازی فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی دفاع، در ایجاد وحدت بین قوای مسلح کشور و مهار دشمنان و همچنین حفظ تمامیت ارضی کشور تلاش های بسیار کرده است. فعالیت ها این شهید بزرگوار بر کسی پوشیده نیست. اگر کسی متولد دهه هفتاد باشد می تواند ترور شهید صیاد شیرازی را به خاطر بیاورد. آسمونی در این بخش برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با سپهبد علی صیاد شیرازی، در مورد نحوه ترور و محل شهادت شهید صیاد شیرازی بیشتر صحبت می کند.

سپهبد علی صیاد شیرازی

علی صیاد شیرازی (23 خرداد 1323 - 21 فروردین 1378) متولد روستای کبود گنبد شهرستان درگز استان خراسان رضوی است. او پس از پایان دوره دبیرستان، وارد دانشکده افسری شد و در سال 1346 لیسانس خود را از آن دانشکده گرفت. صیاد شیرازی، بعد از گذراندن دوره تخصصی توپخانه در کشور آمریکا، مشغول تدریس در مرکز آموزش توپخانه اصفهان، با درجه ستوان یکم شد. وی پس از دریافت پیام امام خمینی، دال بر شناسایی مخلص ارتش طاغوت، به دلیل قدرت بالای سازماندهی اش مورد توجه امام و یاران انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی یکی از فرماندهان جنگ ایران و عراق بود. صیاد شیرازی پس از 32 سال خدمت در یگانهای مختلف نیروی زمینی ارتش در تهران و مقابل در منزلش، به دست اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد. مراسم تدفین او با حضور سید علی خامنه‌ای، فرمانده کل قوا و جمعی از فرماندهان یگانهای مختلف نیروهای مسلح ایران و مردم برگزار شد.

نحوه ترور و محل شهادت شهید صیاد شیرازی ترور شهید صیاد شیرازی

حضور پرشور مردم در مراسم تشعییع جنازه شهید صیاد شیرازی
حضور پرشور مردم در مراسم تشعییع جنازه شهید صیاد شیرازی

صیاد شیرازی در ساعت 6 و 45 دقیقه شنبه 21 فروردین 1378، به وسیله عوامل مسلح سازمان مجاهدین خلق در پوشش رفتگر، مقابل در منزل مسکونی‌اش واقع در تهران و در برابر دیدگان فرزندش ترور شد. اهالی محل بعد از اطلاع از حادثه، او را بیمارستان فرهنگ رساندند اما بخاطر جراحت وارده در بیمارستان به شهادت رسید.

در مراسمی با حضور رهبر سیدعلی خامنه‌ای و مقامات لشکری و کشوری و جمع کثیری از دوستدارانش، علی صیاد شیرازی در قطعه 29 بهشت زهرا دفن شد.

شهید صیاد شیرازی پس از ترور

سرلشکر رحیم صفوی فرمانده وقت سپاه پاسداران در حاشیه مراسم یازدهمین سالگرد ترور گفت: عملیات تلافی‌جویانه سپاه پاسداران در همان سال اول ترور، با شلیک بیش از هزار گلوله توپ و موشک به مقرهای مجاهدین خلق در داخل خاک عراق انجام شد. رحیم صفوی تصریح کرد: بدون شک دستور ترور صیاد شیرازی از یک رده بالاتر به مجاهدین خلق داده شد و شخص صدام این دستور را به مجاهدین خلق داد.

حضور مردم در تشییع پیکر شهید صیاد شیرازی

سرلشکر صفوی افزود: «سپاه پاسداران در همان سال اول ترور وی، طی یک طرح عملیاتی از ساعت 4 تا 8 صبح تمام مقرهای مجاهدین خلق از پادگان اشرف گرفته تا العماره را با شلیک بیش از هزار موشک و گلوله توپ‌خانه برد بلند، منهدم و تلفات سنگینی را به مجاهدین خلق وارد کرد. به دنبال این عملیات، عراق واکنش شدیدی از خود نشان نداد و تنها به گله مختصری بسنده کرد». امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، دلایل و بهانه‌های اصلی ترور سپهبد صیاد شیرازی توسط مجاهدین خلق را شکست و ضربه‌ای دانست که این گروه در عملیات مرصاد در اثر تدابیر و فرماندهی صیاد شیرازی متحمل شده بودند.

وی افزود: «صیاد شیرازی با شناخت خوبی که از منطقه و نیروها داشت به پایگاه کرمانشاه رفت و با بالگرد 214 هوانیروز، عملیات شناسایی از منطقه را انجام داد و در نهایت با ساماندهی و تدابیر ویژه خود با کمک و هدایت نیروها، ضربه مهلکی در عملیات مرصاد به مجاهدین خلق وارد و مجاهدین خلق را مجبور به عقب‌نشینی کرد». امیر سرتیپ فرض الله شاهین راد در مورد وی می‌گوید «صیاد توانست خرد نظامی را با احساس مردمی ترکیب کند». شاهین راد این کار را خدمت صیاد می‌داند.  

تصاویری از شهید علی صیاد شیرازی

شهید صیاد شیرازی در حین انجام عملیات
شهید صیاد شیرازی در حین انجام عملیات
پوستر شهید صیاد شیرازی
پوستر شهید صیاد شیرازی
مادر شهید صیاد شیرازی
مادر شهید صیاد شیرازی
پسران شهید صیاد شیرازی
پسران شهید صیاد شیرازی
همسر شهید صیاد شیرازی (سمت راست) و مادر شهید صیاد شیرازی (سمت چپ)
همسر شهید صیاد شیرازی (سمت راست) و مادر شهید صیاد شیرازی (سمت چپ)
شهید صیاد شیرازی در کنار آیت اله خامنه ای
شهید صیاد شیرازی در کنار آیت اله خامنه ای

 

نظر خود را درباره «ترور شهید صیاد شیرازی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ترور شهید صیاد شیرازی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.