زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی؛ الهلال عربستان، سپری با حروف h و s

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی؛ الهلال عربستان، سپری با حروف h و s

با قهرمانی در لیگ فوتبال عربستان در فصل 22-2021 الهلال شصت و پنجمین جام تاریخ خود را از آن خود کرد.

 

Al Hilal beat Urawa to win 1st leg of AFC Champions League final - CGTN

گاهی اوقات، یک نام می تواند تعیین کننده لباس و هویت یک تیم باشد. این موارد در فوتبال کشورهای عربی که فرهنگ مشابه، اسامی یکسان و رنگ های شبیه به هم دارند، بیشتر به چشم می آید.

تیم فوتبال الهلال عربستان، لباسی همرنگ با الهلال سودان دارد و رنگ پیراهن هر دو تیم هم برگرفته از اسم آنهاست. البته الهلال عربستان در 15 اکتبر 1957 و 27 سال بعد از همتای سودانی خود، تأسیس شد. زمانی که عبدالرحمن بن سعد بن سعید باشگاه فوتبالی را در ریاض تأسیس کرد، اسم تیم را النادی الاولمبی( باشگاه المپیک) گذاشت. اما این نام فقط یک سال دوام آورد. در سوم دسامبر 1958 زمانی که تورنمنتی بین تیمهای الشباب، الریاض، الکوکب و باشگاه المپیک برگزار شد، ملک سعود بن عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان پیشنهاد کرد که باشگاه المپیک هم از یک نام عربی(الهلال) استفاده کند.

به این ترتیب نام کنونی باشگاه انتخاب شد و به دنبال این نامگذاری بود که رنگ پیراهن تیم هم مشخص شد. زمانی که الهلال سودان در 13 فوریه 1930 تأسیس شد، با توجه به نام خود، رنگ های آبی تیره و سفید را به تن کرد. دلیل این انتخاب هم مشخص بود. همواره در آسمان، زمینه هلال ماه، آبی تیره است؛ آن قدر تیره که زردی نور ماه به سفیدی مِیل می کند. الهلال عربستان هم از همین استدلال برای انتخاب رنگ های پیراهن خود بهره برد. پیراهن تیم آبی تیره شد و شورت تیم هم سفید. بعدها که لوگوی ابتدایی باشگاه روی پیراهن این تیم قرار گرفت، از نام باشگاه برای طراحی لوگوی تیم کمک گرفته شد.

alhilal-logo-during-time
alhilal-logo-during-time

نماد قدیمی باشگاه

همان طور که الهلال سودان نمادی آبی رنگ داشت که داخل آن یک هلال ماه به چشم می خورد، الهلال عربستان هم تنها دو رنگ آبی و سفید را در لوگوی خود، به کار برد. یک سپر با زمینه آبی که یک توپ 40 تکه آبی و سفید در آن قرار گرفته بود. در کنار توپ هم هلال ماه به چشم می خورد که کاملا چسبیده به توپ بود و همراه با توپ، یک قرص ماه را شکل می دادند. قرص ماهی که البته بخشی از آن، توپ فوتبال بود و در حال نورافشانی.

عدد 1957 که سال تاسیس تیم بود نیز در بخش پایینی سپر قرار گرفت و نام باشگاه به انگلیسی در بالای هلال ماه جای گرفت. نام  Al Hilal SFC که سه حرف SFC مخفف عبارت باشگاه فوتبال عربستان( Saudi Football Club) بودند.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ الهلال عربستان ، هلال ماه در آسمان شب

نماد جدید باشگاه

65 سال از تاسیس باشگاه گذشت تا نمادی جدید برای الهلال طراحی شد. در لوگوی جدید الهلال اثری از اعداد مربوط به باشگاه یا حتی نمادهای فوتبالی نمی توان دید. حتی با این که از یک کوسه به عنوان نماد خوش شانسی باشگاه یاد شده، اثری از کوسه هم در نماد مدرن باشگاه دیده نمی شود. تنها چیزی که در نگاه اول کاملا به چشم می آید، دو رنگ آبی و سفید است که در لوگوی جدید باشگاه هم همچون نماد قبلی خودنمایی می کند؛ نماد تیمی که به خاطر رنگ لباس خود، مدتهاست که به الموج الاَزرَق( موج آبی) معروف است.

اما نیازی به دقت فراوان نیست تا مشاهده کنیم که نماد کنونی الهلال شبیه به یک سپر است؛ سپری که به قول مسوولان باشگاه و طراحان نماد، هم در تمام رشته ها می تواند نماد باشگاه باشد و هم تاکیدی است بر ارزش ها و اصول مورد نظر باشگاه.

علاوه بر این با دقت در بین سه خط راه راه آبی و سفید نماد می توان حرف h را که حرف ابتدایی باشگاه به انگلیسی( hilal) است در نماد مشاهده کرد. البته خط سفید میان نماد هم یک حرف s است که ابتدای نام کشور عربستان( Saudi) می باشد و اشاره ای دارد به خاستگاه باشگاه. اگر s را مشاهده نمی کنید، به تصویر زیر دقت کنید.  

الهلال در طول 66 سال فعالیت خود، 18 بار قهرمان لیگ، 10 بار فاتح جام حذفی، 13 بار برنده جام ولیعهد و 4 بار قهرمان آسیا شده است. نماد جدید باشگاه نشانه ای از تفکرات مدرن باشگاه و کشوری است که در هر زمینه ای آماده به روز شدن و پیشرفت است.

نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی؛ الهلال عربستان، سپری با حروف h و s» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی؛ الهلال عربستان، سپری با حروف h و s فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.