شنبه 4 خرداد 1398

نویسنده : نرگس خرقانی

آلن دلون برای ما ایرانی ها فراتر از یک بازیگر جذاب خارجی است. نمایش فیلم هایش با آن چهره یخی و سرد و در نقش گانگسترهای خونسرد و آدمکش هنوز هم برای علاقه مندان به سینما جذاب است. سالهاست که او نمادی از خوش تیپی و خوش چهره بودن برای مردان ایرانی است حتی آنها که تماشاگر حرفه ای سینما نیستند نیز آلن دلون را به عنوان نمادی از مرد جذاب می شناسند. با این اوصاف باورش برای ما ایرانی ها سخت است که بپذیریم این بازیگر مطرح و صاحبنام فرانسوی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور خودش چهره ای منفور است!

اولین بار چند سال پیش این مهم را در سفرم به اروپا متوجه شدم، زمانی که با یک دختر فرانسوی همسفر شدم و گرم صحبت درباره سینمای فرانسه، تا اینکه نام آلن دلون را به زبان آوردم، چهره دختر فرانسوی درهم رفت و از او به عنوان پیرمرد نژادپرست یاد کرد!

نخل طلای افتخاری برای آلن دلون
نخل طلای افتخاری برای آلن دلون

نخل طلای افتخاری برای آلن دلون

دیگر دوستان فرانسوی ام نیز دلخوشی از آلن دلون و عقایدش نداشتند. خصوصا زمانی که این بازیگر مطرح سینمای فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ژان ماری لوپن وعقاید افراطی اش دفاع کرد باعث شد که در نزد بسیاری از مردم فرانسه که با او هم نظر نبودند نفرت انگیز جلوه کند. البته حرف و حدیث های زیادی هم پیرامون زندگی خصوصی این بازیگر و روابطش با زنان در میان است، زیرا در جایی گفته بود که زنان زیادی را سیلی زده است! به این ترتیب آلن دلون تبدیل به چهره ای نژاد پرست، ضد مهاجر و مهاجرت، مخالف حقوق زنان، دگرباشان جنسی و اقلیت های قومی و مذهبی مطرح شد و در نتیجه بسیاری از سوسیالیست ها، زنان، مهاجران و اقلیت ها در فرانسه از او متنفر هستند و در نتیجه کارنامه بازیگری او چندان برایشان اهمیت ندارد. طی این سالها این نفرت به دیگر کشورها هم سرایت کرده و او در هالیوود نیز بسیار چهره منفوری است.

نخل طلای افتخاری برای آلن دلون
نخل طلای افتخاری برای آلن دلون

نخل طلای افتخاری برای آلن دلون

نکته جالب توجه این است که در کنار این عقاید افراطی و گاهی ضد بشری آلن دلون، او در مواردی نیز در عمل ثابت کرده آنقدرها هم نشان می دهد نفرت انگیز نیست! به طور مثال در اوج بیکار شدن بسیاری از فیلمسازان آمریکایی بر اثر قانون مک کارتیسم او با جوزف لوزی کار کرد. کسی که در این لیست سیاه قرار داشت و به اجبار به انگلستان آمده بود. آلن دلون در آن دوران کارگردانی فیلم آقای کلاین را به این کارگردان آمریکایی سپرد تا نشان دهد آنقدرها هم راستگرا نیست!

اما به نظر می رسد بسیاری این اقدام این بازیگر و اسطوره فرانسوی را به فراموشی سپرده اند. به طوری که با اعلام اعطای نخل طلای افتخاری جشنواره کن 2019 به این بازیگر فرانسوی، موجی از اعتراضات در فرانسه و هالیوود به راه افتاد.

اهدای جایزه کن به این بازیگر 83 ساله باعث شد که در آمریکا بیش از 25 هزار نفر با امضای طوماری خواستار توقف این امر شوند و مخالفت خود را با این نخل طلای افتخاری اعلام کنند. آلن دلون روز قبل از دریافت این جایزه در گفتگو با روزنامه فرانسوی ژورنال دو دیمانش گفت که اصل ازدواج همجنس‌گراها در واقع برایش مهم نیست، از نظر دلون آدم‌ها می‌توانند هر کاری دوست دارند بکنند. اما او مخالف این است که یک زوج همجنس اجازه داشته باشند فرزندی را به سرپرستی بگیرند. او همچنین درباره هنر بازیگری اش گفته، مردم می‌توانند هر چه می‌خواهند بگویند، به این حرف‌ها عادت دارم. اما درباره حرفه هنری من چیزی نمی‌توانند بگویند.

نخل طلای افتخاری برای آلن دلون
نخل طلای افتخاری برای آلن دلون

نخل طلای افتخاری برای آلن دلون

این بازیگر مطرح فرانسوی دلیل بسیاری این مخالفت ها را با خودش، زیاد عمر کردنش می داند و اعتقاد دارد وقتی که زیاد عمر می کنید بسیاری حوصله تحمل کردن شما را ندارند!

این گفته از مشهورترین بازیگر تاریخ سینمای فرانسه غم انگیز است و این سوال را ایجاد می کند که عقاید شخصی یک هنرمند تا چه حد در قضاوت های عمومی درباره او اهمیت دارد و در این میان جایگاه هنر او چه می شود؟

با وجود تمام این مخالفت ها طی یک مراسم ویژه در کن 2019 از آلن دلون تقدیر شد، با حضور فرانک ریستر وزیر فرهنگ فرانسه، پیر لسکور رئیس جشنواره فیلم کن و همچنین تیری فرمو مدیر این جشنواره. آلن دلون این نخل افتخاری را از دست دخترش آنوچکا دلون دریافت کرد و به این ترتیب تکلیف یکی از جنجالی ترین نخل های طلای جشنواره کن در چند سال اخیر روشن شد. هر چند که در خاطر جمعی بسیاری از مخاطبان سینما در ایران، آلن دلون همچنان همان گانگستر خوش چهره و خونسرد فیلم هاست، با آن بارانی کرم رنگ و کلاه شاپو و در معنای واقعی کلمه همان ضد قهرمان جذاب برای سینما دوستان!

نظر خود را درباره «نخل طلای افتخاری برای آلن دلون» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نخل طلای افتخاری برای آلن دلون فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.