در نماد کنونی باشگاه السد قطر در ابتدا تنها می توان خطوطی موازی را مشاهده کرد که همراه هم، تشکیل یک دایره را داده اند؛ دایره ای که دو ستاره در بالای آن و یک عدد در داخل آن مشاهده می شود. اما اگر با دقت به دایره نگاه کنیم، حتما متوجه می شویم که در قسمت چپ نماد، خطوط سیاه و سفید تشکیل یک حرف S داده اند که ابتدای عبارت Sadd( نام باشگاه به انگلیسی) است.

عددی که در مرکز نماد مشاهده می شود نیز 1969 است که به سال تاسیس باشگاه اشاره دارد.

File:Al Sadd SC logo.svg

شکل گیری باشگاه السد به 21 اکتبر 1969 برمی گردد و دو سال قبل از استقلال قطر. نیم قرن قبل، 11 دانش آموز دبیرستانی که فوتبال را بیشتر از سایر ورزش ها دوست داشتند، تصمیم گرفتند به جای رفتن به تیمهای دیگر، در کنار هم، یک تیم فوتبال تاسیس کنند. هرچند سن و سال همه آنها کم بود و بزرگ ترین شان تنها 17 سال داشت، اما چهار نفر از آنها با شیخ قاسم بن حَمَد آل ثانی وزیر ورزش و جوانان آن زمان قطر ملاقات کردند و ایده خود را مطرح نمودند. ایده ای که با استقبال وزیر روبه رو شد و جواز کار تیم جدید صادر گردید.

کمی بعد، تعدادی از بازیکنان تیم الاَحرار که در فصل 67-1966 منحل شده بود، به تیم تازه تأسیس پیوستند و با حضور آنها، هواداران الاحرار هم طرفدار تیم السد شدند. تاجایی که این فکر ایجاد شد که باشگاه السد با استفاده از نمادهای تیم الاحرار در مسابقات شرکت کند. اما این مساله مورد تایید مقامات فوتبال قطر قرار نگرفت و باشگاه، نمادهای ویژه خود را طراحی کرد.

در آن سالها حَمَد بِن مبارک العطیه که پدر یکی از بچه های عضو تیم بود، مربیگری السد را برعهده گرفت. اما از همان زمان هم تفکراتی حرفه ای در باشگاه وجود داشت و در روزگاری که خرید بازیکن تیمهای دیگر مرسوم نبود، السد با خرید بازیکنان تیمهای دیگر، اعتراض آنها را برانگیخت. تیم از همان ابتدا پیراهن سفید، شورت مشکی و جوراب سفید به تن کرد و همین دو رنگ در مدت نیم قرن، به دو رنگ اصلی تمام پیراهن های السد تبدیل شده است.

اولین لوگوی باشگاه در سال 1969 در لبنان طراحی شد؛ به سادگی نماد تمام تیمهای عربی در آن ایام که شامل اسم باشگاه به زبان عربی بود. در دهه 80 نمادی جدید برای السد طراحی شد. این لوگو توسط ناصر بن مبارک العلی یکی از موسسان باشگاه طرح شد که تا سال 1999 و به مناسبت سی امین سال تاسیس باشگاه، بدون هیچ تغییری مورد استفاده قرار گرفت و در آن، تنها دو رنگ سیاه و سفید به چشم می خورد.

Al-Sadd SC | Crest Redesign

در این نمادِ دایره ای شکل، یک توپ فوتبال از مدل توپهایی که در دهه های 80 و 90 مورد استفاده قرار می گرفت، وجود داشت که در بالای آن حروف SCC قرار گرفته بودند. حروفی که ابتدای عبارت انگلیسی باشگاه( Al Saad Sport Club) بودند.

Al-Sadd Sports Club Logo PNG Vector (EPS) Free Download

بالای آن هم اسم کامل باشگاه به زبان عربی( نادی السد الریاضی) جای گرفته بود و همین عبارتها در زیر توپ هم نوشته شده بودند. اسم کامل باشگاه، این بار به زبان انگلیسی و عبارت نادی السد در بالای آن. سال تاسیس باشگاه( 1969) هم در سمت راست توپ خودنمایی می کرد.

Al-Sadd S.C Logo redesign

تمام این نوشته ها طوری طراحی شدند که حالت دایره ای نماد، دستخوش تغییر نشود. بعدها در سال 2011 السد برای دومین بار قهرمان آسیا شد و به همین مناسبت در سال 2012 دو ستاره به لوگو اضافه شد. یک دهه قبل از آن و در فصل 04-2003 السد دهمین قهرمانی خودش را در لیگ ستارگان جشن گرفت و به همین خاطر تصمیم گرفته شد در استفاده از ستاره در نماد باشگاه، هم مسابقات داخلی مورد توجه قرار گیرد و هم مسابقات قاره ای. در نماد السد، در سمت راست توپ، دو ستاره سیاه دیده می شد که نماد دو قهرمانی باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا بودند و یک ستاره سیاه در سمت چپ، نماد 10 قهرمانی در لیگ قطر. قهرمانی هایی که اکنون به 16 افزایش یافته اند و در کنار 18 قهرمانی جام حذفی( کأس الآمیر) و مجموع 63 افتخار در مسابقات مختلف، از السد پر افتخارترین تیم تاریخ قطر را ساخته اند.

Al-Sadd defeats Al-Ahli Tripoli to reach quarterfinals of King Salman Club  Cup - Doha News | Qatar

بالاخره السدی ها تصمیم گرفتند که ستاره سوم را از لوگوی خود حذف کنند و تنها به داشتن دو ستاره آسیایی خود بسنده کنند. به همین خاطر اکنون لوگوی این باشگاه را با دو ستاره مشاهده می کنیم.


 لوگوی فعلی باشگاه نیز درست مثل یوونتوس ایتالیا، نوعی برندسازی جدید برای باشگاه است. بدون استفاده از تصاویر و طرحهای منطقه ای و بومی و به شکلی که بتوان روی لباسها و محصولات باشگاه به کار برد و از آن درآمدزایی کرد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال؛ السد قطر؛ دایره سیاه و سفید و دو ستاره آسیایی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال؛ السد قطر؛ دایره سیاه و سفید و دو ستاره آسیایی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.