زمان مطالعه: 6 دقیقه
دلایل تغییر قیمت بلیط های هواپیما

دلایل تغییر قیمت بلیط های هواپیما

تهیه بلیط هواپیما یکی از مهمترین بخش های سفرهای هوایی است. ما در این مقاله از آسمونی انواع بلیط هواپیما را معرفی می کنیم.

تهیه بلیط هواپیما یکی از مهمترین بخش های سفرهای هوایی است. ما در این مقاله از آسمونی انواع بلیط هواپیما را معرفی می کنیم تا شما عزیزان با توجه به بودجه ای که برای خرید قیمت بلیط هواپیما در نظر گفته اید، بتوانید بلیط مناسب را تهیه کنید. دعوت می کنیم تا پایان همراهمان باشید.

نکته ای که همیشه در ذهن وجود دارد این است که چگونه در سفر مدیریت مالی داشته باشیم تا با کمبود بودجه مواجه نشویم .در جامعه امروز سفر کردن با هواپیما بخشی از هزینه های سفر را در بر میگیرد که ما می توانیم با برنامه ریزی دقیق و حساب شده آن را سازمان دهی نماییم. برای اینکار باید اطلاعات و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهیم تا بتوانیم سفری مفید و به دور از هزینه های اضافی داشته باشیم.

نرخ بلیط هواپیما معمولا بر اساس روز پرواز و ایرلاین ها متفاوت است. گاهی اوقات این قیمت ها به قدری تغییرمی کند که مسافران از اینکه نمی توانستند در یک هواپیما دو صندلی با قیمت یکسان بخرند، شکایت می کنند. اما نا امید نشوید شما می توانید با دانستن نکات ضروری در خرید بلیط هواپیما و داشتن برنامه ای درست در سفر به راحتی، بلیطی با قیمت مناسب تهیه نمایید.

بلیط سیستمی هواپیما

بلیط سیستمی
بلیط سیستمی 

این بلیط ها را اگر از سایت های فروش آنلاین بلیط تهیه می نمایید یا از دفاتر فروش بلیط هواپیما تفاوتی در قیمتشان وجود ندارد. زیرا بلیط های سیستمی طبق قیمت مصوب شرکت های هواپیمایی به فروش می رسند و نوسان قیمت زیادی ندارند؛ زیرا طبق برنامه ای از پیش تعیین شده و برای دوره های طولانی مدت برگزار می شوند. هزینه‌ی ناشی از پر نشدن پروازهای سیستمی و باقی ماندن صندلی‌های خالی در پرواز، متوجه ایرلاین هایی است که برگزار کننده این گونه پرواز ها هستند.

مزیت بزرگی که این بلیط ها نسبت به بلیط های چارتری دارند این است که قابلیت استرداد، لغو یا کنسلی را دارند. یعنی شما در هر زمانی که بخواهید میتوانید بلیط خود را لغو کنید و فروشنده بلیط هم با کسر درصدی از مبلغ بلیط پول شما را بازمی گرداند. با این شرایط ضرر و زیان کمتری نصیب شما می شود؛ درست برعکس بلیط های چارتری!

بلیط چارتری

قطعا شما به این موضوع آگاهید که در اغلب موارد قیمت بلیط های چارتری ارزان تر از بلیط های سیستمی است. دلیل آن هم این است که این بلیط ها متعلق به برخی از آژانس های مسافرتی هستند که بخشی از صندلی های یک هواپیما یا همه آنها را خریداری میکنند و مسئولیت فروش آن هم به عهده خود آنهاست. چون ضرر و زیان حاصل از فروش نرفتن بلیط بر دوش آژانس خریدار آن است پس آن ها به هر طریق سعی می کنند بلیط های خود را بفروشند حتی اگر قیمت آن ها بسیار پایین باشد. این شرایط به نفع خریداران بلیط هواپیماست تا بتوانند آن را با نرخ بسیار پایین برای مسافرت های خود خریداری نمایند.

قیمت بلیط های چارتر متغیر است و بستگی به تقاضای مسافران دارد. مثلا در مواقعی مانند عید نوروز که بازار مسافرت ها بسیار داغ است قیمت بلیط های چارتری هم افزایش پیدا می کند. زیرا لزومی برای کاهش قیمت ها وجود ندارد و آژانس های هواپیمایی می توانند با قیمت معمول هم بلیط های خود را به فروش برسانند. اما آنچه که مشخص است این است که هر چه به زمان پرواز نزدیک تر می شویم نرخ بلیط هواپیما در پروازهای چارتری کاهش پیدا می کند.

بلیط هواپیما اینترنتی

بلیط هواپیما اینترنتی
بلیط هواپیما اینترنتی

یک تفاوت دیگر بلیط های سیستمی با چارتری در این است قیمت بلیط سیستمی برای کودکان 2 تا 12 سال کمتر است. در حالی که درپروازهای چارتری بلیط هواپیما برای افراد مختلف قیمت یکسانی دارد. اگر شما کودکانی در سنین مختلف دارید بهتر است از بلیط های سیستمی استفاده کنید، زیرا این گونه توانسته اید در هزینه هایتان صرفه جویی نمایید. اگر در مقطع زمانی خاصی قرار داشتید که قیمت بلیط سیستمی و چارتری با هم برابر بود سعی کنید انتخاب شما بلیط سیستمی باشد تا بتوانید ازامکانات کنسلی بلیط و همچنین بلیت ارزان تر برای کودک بهره مند شوید.

نوع کلاس پروازی

سازمان حمل و نقل بین المللی هوایی (یاتا) صندلی های هواپیما را به سه دسته تقسیم کرده است که مسافران بسته به نیاز خود بلیط یکی از آن ها را تهیه می کنند:

  1. درجه یک یا first class که گران ترین و راحت ترین صندلی های موجود در هواپیما هستند. این صندلی ها به تعداد محدودی درجلوی هواپیما ها قرار دارد و فضای بیشتر و راحت تری در اختیار مسافر قرار می دهد. ضمن اینکه حریم خصوصی این صندلی ها بیشتر است.
  2. درجه تجاری یا bisinusse class که از کیفیت بالای برخوردار هستند و معمولا توسط مسافرهای تجاری خریداری می شوند. این صندلی ها در مقایسه با فرست کلاس از کیفیت پایین تری برخوردار هستند.
  3. درجه اقتصادی یا economy class که بیشتر صندلی های هواپیما از این نوع هستند و توسط مسافرهایی که به سفرهای تفریحی و گردشی می روند خریداری می شود.


انواع بلیط هواپیما

 انواع بلیط هواپیما
انواع بلیط هواپیما

همانطور که می دانید بلیط های هواپیما بنا به درخواست شما می تواند در چند نوع متفاوت صادر شوند که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت:

بلیط های یک طرفه

این نوع بلیط برای پروازهایی صادر می شود که تنها از یک مبدا به مقصد می روند.

بلیط های دارای توقف برنامه ریزی شده

این نوع بلیط مختص پروازهایی است که در بین پرواز مبدا تا مقصد یک توقف از پیش تعیین شده بیش از 24 ساعت وجود دارد.

بلیط های دارای توقف اجباری

این نوع بلیط که اصطلاحا به آن “Lay-Over” نیز گفته می شود مربوط به پروازهایی است که در بین پرواز مبدا و مقصد یک توقف اجباری صورت می گیرد. این توقف می تواند دلایل مختلفی همچون سوخت گیری، بارگیری یا تغییر هواپیما داشته باشد. البته لازم بذکر است که سوخت گیری غالبا مربوط به پروازهایی می باشد که فاصله مبدا و مقصد آن زیاد است.

بلیط های رفت و برگشت 

این نوع بلیط برای پروازهایی صادر می شود که از یک مبدا به مقصد و مجددا به همان مبدا اولیه ختم می شوند؛ مثلا برای یک پرواز از دبی به پاریس و بازگشت آن از پاریس به دبی باید بلیط رفت و برگشت یا اصطلاحا”Return Ticket”  تهیه شود.

بلیط های رفت و برگشت با مقاصد متغیر

اگر مسافری قصد داشته باشد با یک پرواز از مبدا به مقصد خود رفته اما از مکان دیگری مجددا به مبدا خود بازگردد، ملزم به تهیه این نوع بلیط می باشد. بطور مثال مسافری که از تهران به موناکو در فرانسه رفته اما قصد دارد بنا به دلایل گوناگون از شهر تولوز فرانسه به تهران بازگردد، می بایست این نوع بلیط را خریداری نماید. این نوع بلیط اکثرا مناسب گردشگران تورهای مسافرتی می باشد.

بلیط های دارای چند توقف

در این نوع بلیط ها که به تورهای گردشگری اختصاص دارد مسافران در مقاصد گوناگون توقف های طولانی مدتی را انجام داده و پس از آن مجددا به مبدا خود باز می گردند. این نوع بلیط ها ممکن است به صورت بلیط رفت و برگشت دو مقصدی یا بلیط رفت و برگشت سه مقصدی صادر گردند.

بلیط های رفت و برگشت دومقصدی

این نوع بلیط ها بدین گونه می باشند که دو مقصد متفاوت را با یکدیگر ترکیب کرده و در واقع یک پکیج بسیار مناسب را به مسافران ارائه می دهد. بزرگترین ویژگی این نوع بلیط ها این است که دیگر لازم نیست برای هر دو مقصد خود دو بلیط یک طرفه مجزا تهیه کنید. با تهیه این نوع بلیط هم با یک تیر دو نشان می زنید هم هزینه به مراتب کمتری پرداخت می کنید.

بلیط های رفت و برگشت سه مقصدی

بلیط های رفت و برگشت سه مقصدی
بلیط های رفت و برگشت سه مقصدی

این نوع بلیط ها نیز کاملا شبیه به بلیط های رفت و برگشت دومقصدی می باشند، با این تفاوت که بجای دو مقصد، می توانید به سه مقصد متفاوت پرواز داشته باشید.

بلیط های کلاس ترکیبی

به این نوع بلیط ها اصطلاحا “Mixed Class Ticket” گفته می شود و این امکان را به مسافران می دهد که در پروازهای گوناگون خود کلاس های پروازی متفاوتی را تجربه نمایند. این نوع بلیط ها غالبا بصورت ترکیبی از کلاس های پروازی اقتصادی، تجاری، ممتاز و یا فرست کلاس ارائه می گردند.

بلیط های بین المللی ایرپس

این نوع بلیط ها فقط توسط برخی از آژانس های مسافرتی و فقط در بعضی از کشورها آن هم با قیمت های استثنایی عرضه می شوند که به مسافران این امکان را می دهد تا بین چندین فرودگاه مشخص در هر زمانی که بخواهند، پروازی بی دردسر داشته باشند.

نظر خود را درباره «دلایل تغییر قیمت بلیط های هواپیما» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دلایل تغییر قیمت بلیط های هواپیما فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.