زمان مطالعه: 15 دقیقه
در هوای آلوده به این نکات دقت کنید

در هوای آلوده به این نکات دقت کنید

وقتی آلودگی هوا بالاست، به هیچ عنوان در خارج از منزل ورزش نکنید. هرچه تنفس شما سریعتر باشد، آلودگی بیشتری وارد ریه هایتان خواهد شد.

همانطور که می دانیدآلودگی هوا یا به هر علتی دچار مشکل شوند تمام بدن با مشکل مواجه می شود. امروزه با توجه به اینکه آلودگی هوا در سراسر جهان به ویژه ایران زیاد شده است رعایت نکات ایمنی ضروری است. با آسمانی همراه باشید.

آلاینده های موجود در هوا با حمله به سلول های بدن عوارض نامطلوبی را به جا می گذارند. در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن، سلول ها را از کلیه آسیب های بیرونی محافظت می کند اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش و آلودگی های محیط سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده در نتیجه سلول ها تحت تاثیر رادیکال های آزاد (عوامل مخرب سلول ها) آسیب می بینند.

ترکیبات آنتی اکسیدان(چای سبز، توت و...) مولکول هایی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد (عوامل مخرب سلول ها) را گرفته و مانع از تخریب سلول های حیاتی بدن می شوند. مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها زمینه ای را فراهم می کنند که بدن به راحتی رادیکال های آزاد مضر را از بین ببرد. در شرایط آلودگی هوا استفاده از ترکیبات آنتی اکسیدان توصیه می شود.

الودگی هوا
الودگی هوا

یکی از توصیه های تغذیه ای در شرایط آلودگی هوا مصرف شیر کم چرب است زیرا کلسیم موجود در شیر از جذب سرب و فلزات سنگین موجود در هوای آلوده جلوگیری می کند. مصرف لبنیات و شیر پرچرب به دلیل کاهش کارایی سیستم ایمنی و بروز بیماری های ریوی در هوای آلوده توصیه نمی شود.

مصرف روزانه شیر و مواد لبنی به مقدار کافی، عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می دهد. زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم بوده همچنین دفع ادرار ، مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کند.

هر زمان میزان باکتری های مفید روده بر اثر ورود سرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می شود و این مواد در بدن باقی می مانند. شیرهای غنی شده با باکتری هایی به نام پروبیوتیک، سطح باکتری های مفید را در روده انسان تعادل می بخشد. مصرف این شیر در زمان آلودگی هوا توصیه می شود.

روی از آن دسته مواد مغذی است که در هوای آلوده موجب کاهش جذب فلزات سنگین شده و دفع سرب را بالا می برد و از این طریق زمان تماس این ترکیبات زیانبار را در بدن به حداقل می رساند. از این رو، متخصصان تغذیه مصرف مواد غذایی حاوی روی را در برنامه غذایی روزانه در شرایط آلودگی هوا توصیه می کنند.

مصرف انواع فرآورده های پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، نخود سبز، حبوبات به ویژه عدس و جوانه گندم به دلیل بالابودن میزان روی در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود. همچنین شیر و لبنیات، غلات سبوس دار و تخم مرغ نیز از منابع غذایی روی هستند.

یکی از مواد معدنی موثر در پیشگیری از آسیب های وارده به سلول های بدن در شرایط آلودگی هوا، سلنیوم است. این ماده مغذی را می توان از طریق منابع غذایی آن (ماهی، گوشت قرمز، غلات، حبوبات، تخم مرغ، مرغ و سیر) با تنظیم یک برنامه غذایی سالم دریافت کرد.

منیزیم به دلیل خاصیتی که در کاهش جذب سرب و کادمیوم در روزهای آلودگی هوا دارد، بسیار کمک کننده است. مصرف انواع سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند کاهو، اسفناج، کرفس، انواع سبزی خوردن که از این ماده مغذی غنی هستند، به همه افراد توصیه می شود. بهتر است تا جایی که امکان دارد از سبزیجات تازه استفاده کنید.

مطالعات نشان می دهد که سطح اسیدهای چرب ضروری در افرادی که به بیماری های ریوی مبتلا هستند، بسیار پایین است. مصرف منظم ماهی های چرب نظیر ماهی آزاد و سالمون در تقویت و بهبود فعالیت دستگاه تنفسی موثر است.

رابطه مستقیمی بین ابتلا به بیماری آسم و آلودگی هوا به ویژه در کودکان وجود دارد، به خصوص اگر کودک در سنین بسیار پایینی در معرض این نوع شرایط آب و هوایی قرار گیرد. به این ترتیب مصرف ماهی های روغنی که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند می تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور مفید باشد.

در هنگام آلودگی هوا، از میوه ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید.

آنتی اکسیدان های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه ها دارند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل به طوری که میوه و سبزیجات آن به میزان کافی باشد، می تواند تنفس را برای کودکان و حتی بزرگسالان آسان کند، خصوصا در شرایطی که هوا بسیار آلوده است.

دریافت منابع غذایی ویتامین های C، E و بتاکاروتن در بهبود فعالیت ریه ها کمک کننده است. این مواد مغذی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی (ضدسرطان و التهاب) که دارند به طور موثری از بروز التهابات دستگاه تنفسی جلوگیری کرده و موجب غیرفعال شدن رادیکال های آزاد (ترکیبات سرطان زا) موجود در هوای آلوده شده و اثرات مخرب ذرات معلق موجود در هوای آلوده را می کاهند.

ویتامین E یکی از ویتامین هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و استفاده از ان در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود. روغن سویا، روغن آفتابگردان و سایر روغن های گیاهی، جوانه گندم، روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها از منابع این ویتامین هستند. بهتر است بدانید که استفاده از روغن های مایع برای سرخ کردن، سبب تخریب ویتامینE می شود.

ویتامین C از جمله ویتامین هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی (ضد سرطان و التهاب) دارد و سبب افزایش مقاومت به عفونت ها (تقویت سیستم ایمنی) و افزایش جذب آهن می شود در نتیجه در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود. این ویتامین در سبزی ها و میوهای تازه موجود استو نسبت  به حرارت، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است.

بهتر است میوه ها و سبزیجات در شرایط آلودگی هوا به صورت خام مصرف شوند تا ویتامین C موجود در آن ها حفظ شود. از مهمترین منابع ویتامین C می توان به مرکبات (پرتغال، نارنگی، گریپ فروت و..)، فلفل سبز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، کیوی، طالبی، توت فرنگی و سیب زمینی اشاره کرد.

بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A می باشد که در بدن به این ویتامین تبدیل می شود. ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد بنابراین در شرایط آلودگی هوا بهتر است از منابع غذایی این ویتامین مانند سبزی ها و میوه های سبز، زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم، طالبی، هلو، زردآلو و موز استفاده شود.

مصرف روزانه میوه های حاوی پکتین برای کاهش خطرات آلودگی هوا توصیه می شود.

پکتین نوعی فیبر غذایی است که سرب را به طور کامل از بدن دفع می کند و منبع غنی آن سیب است.مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت)، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار نیز از دیگر منابع این فیبر می باشند.

سیب در میان انواع میوه هایی که وجود دارد بیشترین تاثیر را بر دستگاه تنفسی داشته و در بهبود فعالیت این ارگان تاثیرگذار است. مصرف 5 عدد سیب در هفته می تواند اثرات زیادی را در عملکرد ریه ها داشته باشد. با مصرف این مقدار سیب، حجم ریه به میزان زیادی افزایش می یابد و همین دلیلی بر بهبود فعالیت دستگاه تنفسی است.

چای سبز حاوی ویتامین هایی از جمله ویتامین E، ویتامین B، ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، آهن و اسید فولیک است و به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی از ترکیبات آنتی اکسیدان تاثیر زیادی بر عملکرد سیستم ایمنی دارد. مصرف چای سبز در شرایط آلودگی هوا به پیشگیری از ایجاد آسیب کمک می کند.

نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه‌تنها باعث شست‌وشوی دستگاه گوارش می‌شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد. از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شود. مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار، به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دو برابر کنند. سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان‌زا هستند، برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهرها قرار دارند، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شوند.

ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد. ورود آلاینده های موجود در هوای خیابان های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می شود. بنابراین تا آنجا که می توانید در شرایط  آلودگی هوا، کودکان را در منزل نگه دارید. بهتر است بدانید که کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی ریوی ازجمله گروه های در معرض خطر آلودگی هوا هستند. آلودگی هوا علاوه بر سیستم تنفسی می تواند بر روی سایر ارگان ها نیز اثرات مخربی را به جای گذارد.

نخستین و مهم‌ترین توصیه درمواقع اضطراری آلودگی هوا، ترک شهر در صورت امکان است و درصورت نبود این امکان، حداقل توصیه این است که افراد به سطح شهر به ویژه مراکز آلوده ‌نروند. توصیه اکید این است که کودکان و سالخوردگان و بیماران قلبی و تنفسی اکیدا در سطح شهر تردد نکنند.

air-pollution1
air-pollution1

استفاده از ماسک یکی از راههای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا است ولی در استفاده از همین ماسک‌ها هم باید نکاتی را رعایت کرد.

ماسک‌های کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده‌ها را از خود عبور می‌دهند به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند و بهتر است از ماسک‌های فیلتردار و ماسکی که دهان و بینی را بطور کامل پوشش می دهد، استفاده کنید.

بهتر است بدانید که کودکان به دلایلی نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا قرار می‌گیرند. به این دلیل که کودکان با سرعت بیشتری تنفس می‌کنند و با مواد آلوده‌کننده هوا تماس بیشتری دارند. بنابراین اگر بنا به دلایلی مجبور شدید فرزند خود را در شرایط آلودگی هوا بیرون ببرید، ماسک را فراموش نکنید.

در شرایطی که آلودگی هوا زیاد است، به افرادی که در محیط بیرون تردد می کنند توصیه می شود قبل از خوردن غذا دهان خود را شست ‌وشو دهند. همچنین پس از مراجعت به خانه باید حتما دوش بگیرند، چون آلودگی‌ها روی پوست، جذب بدن می‌شوند.

در زمان اوج آلودگی هوا، روزانه سه مرتبه بینی خود را بامحلول سرم یا حتی آب شست‌وشو دهید. چرا که بخشی از آلودگی‌ها جذب مخاط بینی می‌شوند. هم چنین توصیه می شود روزانه سه مرتبه چشم‌ها را شست‌وشو دهید زیرا از طریق چشم نیز آلودگی‌ها جذب بدن می‌شوند و البته چشم‌ها نیز آسیب می‌بینند.

در شرایط آلودگی هوا، از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید. استفاده از وسایل نقلیه عمومی از یک سو باعث کاهش ترافیک می شود و از سوی دیگر با توجه به کاهش تعداد افرادی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند، سبب کاهش آلودگی هوا می شود.

پزشکان توصیه می‌کنند در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است افراد آسیب پذیر از جمله افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی در منزل بمانند و بطور کلی در شرایط بحران آلودگی هوا، افراد از قدم زدن و انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

در زمان آلودگی هوا، هوای خانه و محیط‌های اداری نیز می‏تواند آلوده باشد. تاثیر این آلودگی حتی گاهی می‏تواند خیلی زیان‏آورتر و خطرناک‏تر از آلودگی فضای بیرون باشد.یکی از راه‌حل‌های کاهش آلودگی هوا در خانه استفاده از گیاهانی است که به صورت طبیعی منجر به پاکیزگی هوا در منزل می‌شوند.

در کشورهای صنعتی مردم ساعت های زیادی از شبانه روز را درفضای بسته به سر می‌برند لذا آلودگی هوای داخل ساختمان‌ها مانند آلودگی هوا یکی از خطرات مهم جهانی برای سلامت انسان‌ها محسوب می‌شود. با استفاده از گیاهان و بستن پنجره ها در زمان آلودگی هوا به کاهش آلودگی فضای منازل کمک کنید.

به یاد داشته باشید که رعایت توصیه های تغذیه ای در شرایط آلودگی هوا بسیار اهمیت دارد زیرا در شرایط آلودگی هوا همه آسیب پذیر هستند. به کار بستن این توصیه های تغذیه ای فقط برای کودکان، سالمندان و بیماران نیست بلکه همه باید این توصیه ها را رعایت کنند تا کمترین آسیب را از این روزها و هوای آلوده اش ببینند.

بررسی‏ها نشان داده است که علایم ناشی از آلودگی هوا مانند سردرد، استرس، خواب ‏آلودگی و... در صورت وجود گل و گیاه در خانه کاهش پیدا می‏کند. همچنین با وجود گیاهان، هوا تمیزتر شده و رطوبت هوا به طور طبیعی حفظ می‌شود.

ازون یکی از آلاینده های موجود در هوای آلوده است.هرچند این گاز بیشتر در فضاهای بازوجود دارد اما در بسیاری از فضاهای بسته که فیلتر هوایی ندارند مانند خانه‌ها و ساختمان‌های اداری نیز یافت می‌شود و برای سلامتی خطرناک است. گیاهان خانگی در کاهش میزان گاز ازون نقش دارند.

air-pollution6
air-pollution6

گیاهان می توانند هوای اطراف خود را از آلاینده‌های محیطی مانند حشره‌کش‌ها، دی‌اکسیدکربن، منواکسیدکربن، مواد شیمیایی حاصل از موادشوینده، الیاف پخش شده در هوا و همچنین قارچ‌ها، باکتری‌ها و دود حاصل از توتون پاک کنند. بهتر است در فضای شهر و منازل جهت کاهش آلودگی هوا از گیاهان استفاده شود.

ذرات گرد و غبار از نظر انداره کاملا متفاوت هستند و از ذرات درشت(غیر قابل تنفس) تا ریز(قابل تنفس) طبقه بندی می شوند. ذرات ریز به دلیل اینکه می توانند به نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند دارای اثرات مخرب بیشتری بر سلامت انسان هستند.

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و گرد و غبار ممکن است: مشکلات تفسی ایجاد کند، طول عمر را کاهش دهد، در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی موثر باشد و واکنش های حساسیتی ایجاد نماید.

ماسک های کاغذی معمولی و دستمال نمی تواند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند و بنابراین استفاده از آن ها توصیه نمی شود. ماسک های ویژه ای که با عنوان P 1و P 2عرضه می شود برای این شرایط تا حدی مناسب است.

بهتر است بدانید که ماسک های P 1و P 2جلوی آلاینده های گازی هوا مانند منوکسید کربن را نمی گیرد. این نوع از ماسک ها بیشتر جلوی  ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی را می گیرد.

در زمان آلودگی هوا، هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرید مردم در زمان آلودگی هوا به اندازه کافی مرکبات بخورند همچنین خوردن فرآورده‌های دریایی به دلیل وجود منیزیم در آن، عدس و جوانه گندم باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند سرب می‌شود افزایش آلاینده‌های خطرناک در هوا بسیار مضر است و افراد سالمند، کودکان، زنان باردار و افراد بیمار حتی‌الامکان از حضور در مکان‌های باز خودداری کنند. افرادی که بیماری‌های انسداد دستگاه تنفسی، آسم، بیماری‌های قلبی‌-عروقی دارند بیشتر از دیگران باید نکات ایمنی را رعایت کنند. به اندازه کافی از مایعات استفاده و از خوردن غذاهای آماده بیرون از منزل خودداری کنید و از سفرهای غیرضروری در سطح شهر پرهیز کنند و زمانی که در بیرون از منزل هستید از ماسک استفاده کنید به ویژه ماسک‌های N90 و N95.

از آنجایی که بیشترین تاثیر هوای آلوده و گردوغبار روی سیستم تنفسی مخاط بینی و چشم است، هموطنان در چنین شرایطی از مصرف سیگار و قلیان پرهیز کنند. در مورد میزان آلودگی هوا در منزل اگر افراد در منازل خود کولر گازی دارند، حتما فیلترهای آن را مرتب بشویند تا آلودگی هوا در منزل باقی نماند.

الودگی هوا
الودگی هوا

 افراد سعی کنند در هوای آزاد ورزش نکنند و در و پنجره‌ها را در منزل ببندند.

کودکان و سالمندان در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیرترند سالمندان همیشه یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در برابر آلاینده‌های محیطی هستند.

در زمان آلودگی هوا، سرفه، احساس سنگینی در سینه، سوزش چشم در سالمندان بسیار شایع است، بنابراین سالمندان حتی‌المقدور از منزل خارج نشوند و اگر مجبور شدند از خانه خارج شوند، صبح زود باشد و با دستمال مرطوب جلوی بینی و دهان خود را بگیرند.

آلودگی هوا، اختلال خواب ایجاد می‌کند و بر مولکول DNA تاثیر می‌گذارد، هموطنان در چنین مواقعی به اندازه کافی مرکبات بخورند و خوردن فرآورده‌های دریایی به دلیل وجود منیزیم در آن، عدس و جوانه گندم باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند سرب می‌شود.

در مورد مرگ و میر کودکان بر اثر آلودگی هو سالیانه بیش از 13 هزار کودک زیر 4 سال در اثر عوارض آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که یکی از عوامل مهم آن آسم ناشی از استنشاق آلودگی هوا است ، کودکان به علت آنکه دستگاه تنفسی‌شان در حال رشد است، بدنشان بیشتر از سایرین در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیر است.

آلودگی هوا، سبب افسردگی می‌شود . در زمان آلودگی هوا شاید همه افراد عصبی‌تر از قبل باشند و به نوعی کم‌حوصله می‌شوند در مورد تاثیر آلودگی هوا بر روان، باید گفت سرب موجود در هوا موجب بروز افسردگی، سستی، بی‌اشتهایی کودکان شده و در برخی موارد سبب گوشه‌گیر شدن کودکان بیش‌فعال می‌شود.

استنشاق گاز CO2 در کودکان به دلیل داشتن سیستم دفاعی تکامل‌نیافته و کمبود اکسیژن در آنها منجر به مشکلات تنفسی می‌شود و از آنجایی که کودکان بیشتر به اکسیژن نیاز دارند، ذرات معلق و آلاینده‌ها در نزدیکی زمین بیشتر است، بنابراین کودکان بیشتر هوای آلوده تنفس می‌کنند.

در زمان آلودگی هوا، هم‌وطنان هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرید و از تردد طولانی‌ مدت در هوای آلوده پرهیز کنید.

در صورت احساس سرفه و عطسه ، به هیچ وجه از بروز آن جلوگیری نکنید . چراکه این یک مکانیزم دفاعی جهت خروج ذرات ، میکروب ها و آلودگی ها از بدن است .

کسانی که دارای گرفتگی عروق یا نارسایی قلبی می باشند ، از تردد در سطح شهر بپرهیزند .

 از آنجایی که آلودگی روی سطح پوست می نشیند ، شستشوی دست و صورت با آب خالی کافی نبوده و حتما" نیاز به استفاده از مایع دستشویی هست . ورزش در این هوا توصیه نمی شود ، چرا که در هنگام ورزش ورود اکسیژن و هوا به بدن افزایش می یابد و در شرایط کنونی که هوا سرشار از گازهای سمی ، مونوکسید و دی اکسید کربن می باشد ، تنها ورزش به ورود حجم بیشتری از این آلاینده ها به ریه ها کمک می کند و باعث آسیب به آنها می شود

مصرف مایعات زیاد یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش عوارض است . مایعات در وهله اول چون در دفع سموم از بدن بسیار نقش مهمی دارند باید بیشتر مصرف شوند تا مواد سمی مدت کم تری در بدن بمانند . در وهله دوم با مصرف مایعات بیشتر ، رطوبت ریه بیشتر شده وتشکیل مخاط ریه بهتر انجام می شود و از طریق مخاط از ورود آلودگی ها به ریه جلوگیری می شود .

توصیه می شود اگر افراد در بسیاری از روزها از نوشیدن شیر غفلت می کنند ، در این چند روز دقت لازم را جهت نوشیدن2-1 لیوان شیر و سایر لبنیات داشته باشند . چراکه شیر دارای مواد محافظت کننده بوده و با مصرف آن احتمال بروز تنگی نفس ، حملات آسم و سرفه کم تر خواهد شد .

مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و کافی جهت افزایش سیستم ایمنی بدن به خصوص مرکبات و کلم ها توصیه می شود . این مواد غذایی با داشتن آب ، املاح و انواع ویتامین ها به عنوان بالا برنده سیستم دفاعی بدن در برابر سموم محسوب می شود .

یکی از ذرات معلق در هوای آلوده ، رادیکال های آزاد هستند . این ذرات با ورود به بدن و سلول ها هم باعث تخریب سلول ها می شوند و هم خون را آلوده می کنند . در این شرایط احتمال دچار شدن به سرطان ها مانند سرطان خون نیز افزایش می یابد .

رادیکال های آزاد می توانند بر سلول های مغز نیز اثر گذاشته و عوارضی چون پرخاشگری ، بیقراری ، تندخویی و... را ایجاد کنند . پس با پرهیز از مصرف غذاهای دارای رادیکال آزاد مانند فست فودها ، غذاهای آماده ، غذاهای سرخ کردنی و... می توان این عوارض را کاهش داد. کسانی که آلرژی های فصلی یا محیطی دارند ، بیش از پیش مراقب بوده و تا حد امکان از تردد درداخل شهر بپرهیزند . مراقبت کردن ، جهت مصرف کم تر محرک های غذایی مانند ادویه ها به خصوص فلفل یا نوشابه ها نیز بی تأثیر نیست. دوستانی که سابقه نفس تنگی دارند می تواننداز داروخانه های سطح شهر(واتسون .گاردین) بدون نیاز به نسجه پزشک اسپری سالبوتامول تهیه کنند.

الودگی هوا
الودگی هوا

برای محافظت از خود و خانواده مان چه باید بکنیم؟

میزان آلودگی هوا را با برحسب AQI کنترل کنید. دقت کنید که این میزان نباید از 100 بالاتر باشد. همچنین مراقب وضعیت های هوایی پر خطر مثل گرما، روزهای آفتابی و اینها یا علائمی مثل تنگی نفس، سوزش چشم و سرفه در خودتان باشید.

می توانید باانجام اقدامات زیر خودتان و خانواده تان را دربرابر آلودگی هوا مراقبت کنید:

  • طی روزهایی که آلودگی هوا بالاست، حتماً در منزل بمانید. خیلی از آلاینده ها در داخل خانه بسیار کمتر از بیرون هستند.
  • اگر محبورید که بیرون بروید، فعالیت خارج از منزلتان را به صبح های زود محدود کنید و یا تا غروب آفتاب صبر کنید. دلیل آن این است که نور خورشید سطح اوزون را افزایش می دهد.
  • وقتی آلودگی هوا بالاست، به هیچ عنوان در خارج از منزل ورزش نکنید. هرچه تنفس شما سریعتر باشد، آلودگی بیشتری وارد ریه هایتان خواهد شد.

این قدم ها از بروز علائم در کودکان و بزرگسالان جلوگیری می کند. اما اگر در نزدیکی منابع آلودگی شدید زندگی می کنید، یا مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی هستید، حتماً با پزشکتان در این باره مشورت کنید.

نظر خود را درباره «در هوای آلوده به این نکات دقت کنید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره در هوای آلوده به این نکات دقت کنید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.