زمان مطالعه: 4 دقیقه
کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی یا Advertising Campaign ؛ در فارسی به برنامه جامع تبلیغات ترجمه شده است. در این مورد معمولاً مدیران...
کمپین تبلیغاتی چیست؟
کمپین تبلیغاتی چیست؟


کمپین تبلیغاتی یا Advertising Campaign ؛ در فارسی به برنامه جامع تبلیغات ترجمه شده است. در این مورد معمولاً مدیران به دو دسته تقسیم می شوند. یا به تبلیغات بسیار علاقه مند هستند یا اینکه از تبلیغات و کمپین ها پرهیز می کنند. آسمونی در این بخش در مورد کمپین تبلیغاتی بیشتر صحبت می کند.

کمپین تبلیغاتی چیست و چرا از کمپین های تبلیغاتی استفاده می کنیم؟

به دنبال تحقق سه هدف زیر از کمپین های تبلیغاتی استفاده می شود :
  • آگاه کردن مردم نسبت به محصول
  • متقاعد کردن آنها به خرید محصول
  • فراهم ساختن شرایطی که محصولاتمان برای افراد در دسترس باشد
کمپین های تبلیغاتی برای هر محصول و خدماتی مورد استفاده قرار می گیرند. کمپین های تبلیغاتی حالت های مختلفی به خود می گیرند، ممکن است به صورت آنلاین یا آفلاین اجرا شوند و از رسانه های مختلفی استفاده کرده یا حتی از تبلیغات محیطی بهره ببرند، اما در هر صورت هدف از راه اندازی کمپین تبلیغاتی رساندن پیام برند به مخاطبان است. البته باید توجه داشت که کمپین باید مطابق با استراتژی بازاریابی شرکت طراحی شده و به اجرا درآید.

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی

1 ) تحقیق یکی از مراحل کمپین تبلیغاتی

اولین گام آن است که برای محصولاتی که قرار است تبلیغ شونده تحقیقات بازار انجام دهید. در این مرحله باید تقاضای محصولات را برآورده کرده و موقعیت آن نسبت به رقبا را بسنجید.

2 ) شناخت مخاطبان هدف یکی از مراحل کمپین تبلیغاتی

باید بدانیم چه کسانی قرار است محصولات ما را خریداری کنند و چه کسانی را باید هدف قرار دهیم. شناختن مخاطبان هدف به ما کمک می کند کمپین تبلیغاتی موثرتری را به اجرا درآوریم. وقتی مخاطبان خود را به خوبی بشناسیم با سبک زندگی آنها آشنایی خواهیم داشت به این صورت می دانیم بهترین کانال برای برقراری ارتباط با آنان چیست و به چه صورت می توانیم توجه آنها را به خود جلب کنیم.

3 ) تعیین بودجه یکی از مراحل کمپین تبلیغاتی

گام بعدی تعیین بودجه است. اقلام زیر را در زمان مشخص کردن بودجه کمپین تبلیغاتی مد نظر داشته باشید : رسانه، اجرا و نمایش تبلیغ، کارهای اداری و مواردی از این دست که در اجرای کمپین های تبلیغاتی دخالت داشته و لازم است هزینه ای را به آنها اختصاص دهید.

4 ) تصمیم گیری در مورد تم مناسب کمپین تبلیغاتی یکی از مراحل کمپین تبلیغاتی

در طراحی کمپین تبلیغاتی یکی از موارد حائز اهمیت تصمیم گیری در مورد تم مورد استفاده است. رنگ غالب کمپین باید مشخص شود، و گرافیک مورد استفاده در تمام تبلیغات باید یکسان یا حداقل شبیه به هم باشند، نوع موسیقی و صدایی که مورد استفاده قرار می گیرد باید تعریف شده و متناسب با تن صدای برند باشد،طراحی تبلیغات، پیامی که از طریق تبلیغ باید به مخاطبان برسد، زبانی که در کمپین مورد استفاده قرار می گیرد و موارد از این دست از جمله مهمترین عواملی هستند که باید از قبل و با توجه به هدف و پیام تبلیغ و متناسب با استراتژی بازاریابی و برند شرکت، مشخص شود.

5 ) انتخاب رسانه ی مناسب یکی از مراحل کمپین تبلیغاتی

رسانه و تعداد رسانه ها و شبکه هایی که در کمپین مورد استفاده قرار می گیرند باید براساس دسترسی به مخاطبان، مشخص شوند. از بین رسانه ها و شبکه های موجود باید آنهایی را برگزینید که دسترسی به مخاطبان هدفتان را آسانتر کنند. شناخت مخاطبانتان در تعیین نوع رسانه کمک به سزایی به شما خواهد کرد.

6 ) برنامه ریزی رسانه یکی از مراحل کمپین تبلیغاتی

برنامه ریزی در مورد نمایش تبلیغات در رسانه باید با نهایت دقت صورت گیرد. تنها در این صورت است که تبلیغ توسط مخاطبان هدف دیده یا خوانده یا شنیده می شود. اهمیت این مرحله از آن جهت است که هزینه ی تبلیغات در رسانه های مختلف بسیار بالا است بنابراین لازم است زمانیکه مخاطبان هدف شما از رسانه ی مورد نظر بیشتر استفاده می کنند را شناسایی کرده و تبلیغات خود را در این زمان ها به معرض نمایش بگذارید یا پخش کنید.

7 ) اجرای کمپین تبلیغاتی یکی از مراحل کمپین تبلیغاتی

نهایتاً کمپین به اجرا درخواهد آمد و بازخورد آن گرفته می شود. در حین اجرای کمپین باید مخاطبان خود را تحت نظر داشته باشید و اثرگذاری کمپین را بسنجید. بهترین راه مقایسه ی عواملی از جمله شناخت برند، میزان فروش، جلب توجه کردن تبلیغات و میزان تعامل مخاطبان با آنان است. بررسی میزان اثرگذاری تبلیغ به شما کمک می کند نقاط قوت و ضعف کمپین خود را شناسایی کرده و در کمپین های بعدی از اطلاعات به دست آمده استفاده کنید.

غالب رسانه هایی که در کمپین ها مورد استفاده قرار می گیرد رسانه های چاپی و الکترونیکی هستند. رسانه های چاپی شامل روزنامه، مجله، بنر، پوستر و نشریه می شود. رسانه ی الکترونیکی هم شامل رادیو، تلویزیون،ایمیل، تبلیغات موبایلی و تلفنی می شود. تنها نکته ای که باید به خاطر بسپارید آن است که کمپین های تبلیغاتی شما باید از تداوم مناسبی برخوردار باشد به گونه ای که مخاطبان تبلیغات شما را ببینند و زمان واکنش به آن را داشته باشند.

تمام کمپین های تبلیغاتی از نظر مدت زمان برگزاری یکسان نیستند. بعضی از کمپین ها فصلی هستند و برخی در تمام طول سال اجرا می شوند. بنابراین زمانبندی کمپین ها با هم متفاوت است. برخی از کمپین ها بر پایه ی رسانه بوده و برخی متاثر از نواحی جغرافیای اند و حتی برخی هم متناسب با اهدافی خاص شکل می گیرند. به طور کلی کمپین های تبلیغاتی موثر و موفق ارزیابی می شوند اما اگر به اینگونه نبود و هدف اصلی کمپینی به هیچ طریقی محقق نشد، لازم است کمپین رابررسی کرده و نقص آن را یافته و سپس در جهت رفع آن اقدام کنیم.

در آخر باید گفت کمپین های تبلیغاتی به عنوان جزئی از برنامه بازاریابی استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردارند، اما برای آنکه هدف کمپین محقق شود لازم است تمام جوانب در نظر گرفته شده و تحقیقات لازم به طور کامل صورت بپذیرد.
نظر خود را درباره «کمپین تبلیغاتی چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کمپین تبلیغاتی چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.