زمان مطالعه: 5 دقیقه
سامانه ثنا عدل ایران، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی

سامانه ثنا عدل ایران، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی

برای پیگیری پرونده شکواییه خود ابتدا باید در سامانه ثنا با نام سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی ثبت نام کرده باشید.

پرونده قضایی امروزه راحت تر تشکیل و پیگیری می شود. خدمات الکترونیک راهکاری جهت سرعت بخشدین به کارها و کم کردن رفت و آمد و ترافیک میباشد، سازمان دادگستری نیز در راستای دولت الکترونیک و مکانیزه کردن امور خود سامانه الکترونیک ثنا یا سامانه عدل ایران را راه اندازی کرده است این سامانه هم بصورت وبسایت و پیام کوتاه که مکمل هم میباشند فعالیت میکند. در این مقاله از آسمونی به معرفی سامانه ثنا قوه قضاییه و همچنین روند ثبت نام و کار با سامانه می پردازیم. دعوت می کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه فرمایید.

سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا

سایت سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir خدمات الکترونیک قضایی زیر را ارائه می دهد:
  • ارائه و پیگیری دادخواست
  • ارائه و پیگیری شکواییه
  • ارائه و پیگیری اظهارنامه
  • ارایه لایحه
  • ارایه مدارک و مستندات پرونده
  • اطلاع‌رسانی پرونده
  • اطلاع از آخرین وضعیت پرونده
  • رویت خلاصه موضوعات پرونده
  • مشاهده روندکار پرونده
  • مشاهده ردیف های فرعی پرونده
  • رویت آخرین موضوع پرونده (عنوان خواسته / اتهام)
  • محاسبه هزینه دادرسی

امروزه آمادگی الکترونیک مردم و نیز ارتقای سطح دسترسی آنان به امکانات و تسهیلات فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به گذشته، امکان کاهش مراجعات مردم به مراجع قضایی را تسهیل نموده است و آنها می توانند جهت طرح دعوا بدون مراجعه به دادسراها به صورت الکترونیکی و به دو طریق اقدام نمایند:

درگاه خدمات الکترونیکی

در این روش مراجعه کننده پس از ورود به درگاه خدمات الکترونیک قضایی جهت ثبت دادخواست/شکواییه اقدام می نماید و پس از تکمیل اطلاعات مورد نظر کد رهگیری دریافت نموده و به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی مراجعه می نماید. پس از احراز هویت، ارائه مدارک و پرداخت هزینه های مربوطه شکواییه به مرجع صالح ارسال می گردد.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

در این روش مراجعه کنندگان پس از انتخاب نزدیک ترین دفتر خدمات قضایی با ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز دادخواست/شکواییه خود را طرح می نمایند. متصدی دفتر، مدارک و اطلاعات مربوط را از شخص دریافت کرده و به طور مثال در بخش «ثبت دادخواست جدید»، اطلاعات مربوط به موضوع خواسته و بهای آن، مشخصات کامل خواهان، خوانده، وکیل/ نماینده (در صورت وجود)، متن دادخواست را ثبت می نماید. پس از وارد نمودن تمامی اطلاعات فوق الذکر و محاسبه هزینه دادرسی متصدی دفتر از دادخواست نهایی شده، چاپ تهیه نموده و به تایید شخص می رساند. پس از پرداخت هزینه دادرسی به مرجع قضائی صالح رسیدگی کننده به دادخواست، ارسال می نماید.

برای پیگیری پرونده شکواییه خود ابتدا باید در سامانه ثنا با نام سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی ثبت نام کرده باشید. سامانه ثنا برای ثبت نام اشخاص حقیقی جهت پیگیری پرونده هایشان ایجاد شده است. لذا به محض اینکه پرونده شکواییه خود را به شکل الکترونیک در قوه قضاییه ثبت کردید و مراحل آن را انجام دادید، در سامانه ثنا ثبت نام کنید. در سامانه ثنا، کلیه مشخصات لازم برای ثبت نام را تکمیل کنید و یک حساب کاربری (شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ) که مخصوص پیگیری پرونده شما می باشد را دریافت کنید.

طبق قانون آیین دادرسی کیفری جدید مراجعان قوه قضائیه موظف هستند اطلاعات خود را از جمله کدپستی و شماره همراه خود با ثبت‌نام در سامانه ثنا در اختیار دستگاه قضا قرار دهند. سپس برای احراز هویت کد ثبت‌نامی خود را به دفا‌تر خدمات قضایی ارائه می‌دهند و پس از احراز هویت صاحب حساب کاربری شده و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود می‌ توانند به سامانه ابلاغ مراجعه کرده و ابلاغ‌های خود را مشاهده کنند که مشاهده یا عدم مشاهده توسط فرد نیز توسط سامانه ثبت می‌شود.

روش های ثبت نام در سامانه ثنا

  • مراجعه مستقیم به دفتر خدمات الکترونیک قضایی

در این روش به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی مراجعه و با ارائه کارت ملی و اطلاعات شناسنامه ای و آدرس و شماره تلفن و کدپستی و اخذ امضای الکترونیک توسط دفتر، در سامانه ثبت نام الکترونیک جهت ابلاغ اوراق قضایی ثبت نام انجام شده و پس از آن می توان نسبت به طرح دعوا اقدام نمود.

  • ثبت نام غیرحضوری در سامانه ثنا

به سامانه ثنا بروید و در صورتی که شخص حقیقی هستید، بر روی ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید.

مرحله اول

به سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir بروید و در صفحه نخست مانند روی گزینه “ثبت نام بر خط” کلیک کنید. در مرحله بعد شماره ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه را با دقت وارد کنید و گزینه “ادامه” را فشار دهید. در این صفحه شامل اطلاعات تحصیلی است که پرکردن تمامی فیلدها اجباری می باشد. 

در این قسمت قوانین را تایید کنید و مشخصات شناسنامه ای مانند شماره ملی، تاریخ تولد، نام و نام خانوادگی، نام پدر، تابعیت و دین، شماره شناسنامه، محل صدور شناسنامه، محل تولد، جنسیت و وضعیت تاهل را باید تکمیل نمایید. در بخش بعد، تلفن ثابت، ایمیل، شماره همراه را وارد کنید.

در بخش بعدی، اطلاعات مربوط به شهر، استان، شهرستان، منطقه و نشانی کامل را تکمیل کنید و به صفحه بعد بروید. در اینجا تکمیل شغل و تحصیلات الزامی است. در آخر گزینه “ثبت اطلاعات اولیه” را انتخاب کنید تا به درگاه پرداخت هدایت شوید و هزینه را پرداخت نمایید.

مرحله دوم

در این مرحله یکی از کارگزاران را انتخاب کنید و گزینه “پرداخت هزینه” را بزنید. همچنین می توانید در صورت نیاز با انتخاب گزینه “ویرایش اطلاعات اولیه” مراحل قبل را مجدد مرور و اطلاعات خود را اصلاح کنید. سپس گزینه “پرداخت اینترنتی درگاه آپ” را انتخاب کنید و به درگاه متصل شوید. در صورتی که کاربر این صفحه را تکمیل نکند و هزینه پرداخت ننماید وضعیت ثبت نام، به عنوان عدم ثبت نام تلقی می شود و به هیچ عنوان وارد مرحله امتیاز دهی نمی شود. پس برای تکمیل مراحل ثبت نام درخواست تشکیل پرونده قضایی خود هزینه را حتما پرداخت کنید.

مرحله سوم

بعد از اتمام پرداخت به صفحه احراز هویت غیر حضوری می روید ابتدا گزینه “شروع فرآیند احراز هویت” سپس در صفحه بعد گزینه “ادامه” را انتخاب کنید. در این مرحله شما باید در یک صفحه امضای خود را با موس و یا تاچ پد لپتاپ وارد کنید. در مرحله بعد عکسی واضح و با کیفیت از چهره خود وارد کنید. سپس پیام“فرآیند احراز هویت غیر حضوری شما در حال انجام است، لطفا تا اعلام نتیجه صبر کنید” را دریافت خواهید کرد. سپس پیامک "احراز هویت شما با موفقیت انجام شد" را دریافت می کنید.

پیگیری پرونده در سامانه ثنا

کاربر پس از ثبت نام در سامانه، جهت هرگونه پیگیری های آتی پرونده قضایی خود در خصوص درخواست مجوز می تواند با استفاده از شماره ملی و رمز عبوری که قبلاً به سامانه داده شده از قسمت «پیگیری» در منوی بالای صفحه اقدام نماید. لذا طبق خدمات جدید در این سامانه به راحتی پرونده قضایی خود را پیگیر خواهید بود.

در «سامانه ثنا» گزینه سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی را انتخاب کنید. در صفحه باز شده شماره ملی و رمز عبور سامانه ثنا را وارد نمایید. در این مرحله یک رمز عبور موقت به شماره همراه ثبت شده ی شما پیامک می شود. رمز عبور موقت خود را وارد کنید و وارد سامانه ابلاغیه های قوه قضاییه شوید و روی گزینه ابلاغیه های جدید کلیک کنید.

 جهت رسیدگی به پرونده قضایی می توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. لیست این دفاتر را در لینک زیر مشاهده می کنید:

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تهران

نمونه پیامک سامانه عدل ایران

پیامک های قوه قضائیه فقط با سرشماره غیر عددی ADLIRAN ارسال می شوند.

هر پیام دریافتی از شماره های شخصی و یا پیام رسان های موبایلی با موضوع شکایت علیه شما به قصد کلاهبرداری و سرقت از حساب شماست.

نظر خود را درباره «سامانه ثنا عدل ایران، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سامانه ثنا عدل ایران، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.