زمان مطالعه: 6 دقیقه
استخدام حسابدار

استخدام حسابدار

در این مقاله از آسمونی در بخش استخدام مشاغل ، به معرفی شغل حسابدار برای کسانی که به دنبال آگهی استخدام...
استخدام حسابدار
استخدام حسابدار


در این مقاله از آسمونی در بخش استخدام مشاغل ، به معرفی شغل حسابدار برای کسانی که به دنبال آگهی استخدام حسابدار هستند، می پردازیم. قصد داریم در این مقاله همه ابعاد شغل حسابدار از جمله، معرفی شغل حسابدار ، وظایف شغل حسابدار ، بازار کار شغل حسابدار و ... را بررسی کنیم. از شما همراهان عزیز آسمونی دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

معرفی شغل حسابدار (استخدام حسابدار)

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورت های حسابداری در شکل ها و مدلهای خاص انجام می گیرد تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

لذا یک حسابدار معمولا اطلاعات مالی را ثبت و گزارشات مالی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می کند. حسابدارن داده های خام را در دفاتر و نرم افزارهای حسابداری ثبت و به آنها نظم می بخشند. محصول نهایی کار یک حسابدار گزارشات و صورت های مالی است که مبنای تصمیم گیری ذینفعان (مدیران، مجامع عمومی سازمان، سرمایه گذاران، دولت و…) می باشد.

رئیس حسابداری معمولا کارهای پیچیده تر حسابداری را انجام داده و بر فعالیت سایر حسابداران نظارت می کند و مشکلات احتمالی آنها را حل و فصل می نماید. همچنین رئیس حسابداری علاوه بر بررسی و تهیه گزارشات مالی، باید در مورد یافته های خود به مدیریت و سایر ذینفعان توضیح دهد. در این خصوص باید جلساتی حضوری با مدیران شرکت/سازمان یا حسابرسان داخلی یا خارجی داشته و گزارشات مکتوب و مبتنی بر استاندارهای مالی و حسابداری تهیه و ارائه نمایند.

از سوی دیگر یک حسابدار متخصص یا رئیس حسابداری، در آینده می تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد. یعنی می تواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راه هایی سرمایه گذاری نماید تا استفاده بهینه از آن صورت گیرد یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت یک مدیر مالی بر اساس دانش آکادمیک و تجارب حرفه ای خود می تواند بگوید که از چه طریقی باید تامین مالی کرد.

بسیاری از حسابداران بسته به نوع سازمان هایی که برایشان کار می کنند، در حوزه خاصی متخصص می شوند مثلا بعضی در حوزه بیمه، برخی در حوزه سلامت و برخی نیز در حوزه پیمانکاری فعالیت دارند.

اکثر حسابداران در ادارات و شرکت ها کار می کنند. اگرچه برخی از آنها در خانه مشغول به کارند. اغلب آنها به صورت تمام وقت کار می کنند. البته در زمان های خاص مانند پایان سال مالی (در ایران مصادف با اسفند ماه) یا زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی که در ایران مصادف با اوایل تابستان است ساعات کاری آنها افزایش می یابد.

در ادامه با وظایف حسابدار، مهارت ها و توانایی های لازم، نحوه ورود به شغل حسابداری، بازارکار و فرصت های شغلی حسابداری، درآمد حسابداران و تیپ های شخصیتی مناسب برای این شغل آشنا می شوید.

وظایف شغل حسابدار (استخدام حسابدار)

ثبت اسناد حسابداری در دفاتر یا نرم افزار حسابداری (این روزها نرم افزارهای حسابداری جای دفاتر حسابداری را گرفته اند)

ثبت اطلاعات کارکنان و محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آنها و پرداخت فیش حقوقی به آنها

تهیه و بررسی صورت های مالی و کسب اطمینان از درستی و انطباق آنها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور

محاسبه بدهی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نظارت بر پرداخت صحیح و به موقع مالیات ها

ثبت درآمدها و هزینه های شرکت و کنترل حساب سود و زیان و ارائه گزارش های دوره ای در این خصوص به مدیریت

تهیه، سازماندهی و نگهداری گزارشات مالی قانونی

ارزیابی عملیات مالی و پیشنهاد بهترین روشها به مدیریت

پیشنهاد روشهای کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود

مهارت و دانش لازم یک حسابدار

قدرت تجزیه و تحلیل مسائل : به منظور توان تحلیل، تصمیم گیری و حل مشکلات در زمینه مسایل مالیاتی، بیمه و …

پشتکار و وقت شناسی : زیرا در زمان هایی از سال مثل زمان بستن حساب ها در پایان سال یا زمان ارائه گزارش های قانونی در تیرماه هر سال حجم کار حسابداران بسیار زیاد است و باید کار خود را با کیفیت و در سر وقت به اتمام رسانند

دقت و توجه به جزئیات : با توجه به کار مداوم با اعداد و ارقام ریز و درشت!

مهارت ریاضیات و فناوری اطلاعات : برای کار کردن با نرم افزارهای مالی و حسابداری که امروز به صورت فراگیر در شرکت ها و سازمان ها استفاده می شود.

قدرت سازماندهی : به منظور امکان ساختار دادن و سازمان دادن به گزارش های مالی و در صورت ارتقاء و داشتن پست رئیس حسابداری یا مدیر مالی، داشتن قدرت کنترل و نظارت بر حسابداران

قابل اعتماد بودن و رازداری : به دلیل اطلاع از جرئی ترین درآمدها و هزینه های شرکت و نیاز صاحبان و سهامداران شرکت برای اعتماد به حسابداران

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل حسابدار (استخدام حسابدار)

فارغ التحصیلان رشته های زیر می توانند در این شغل وارد شوند :

حسابداری

مدیریت ( بیشتر گرایش های مالی،برازرگانی، صنعتی و دولتی )

اقتصاد

accountant-hire
accountant-hire


بازار کار و فرصت های شغلی شغل حسابدار (استخدام حسابدار)

فارغ التحصیلان می توانند در کلیه موسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه های زیر مشغول کار شوند:
  • حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی
  • حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی
  • حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا در صورت طی مراحل قانونی به عنوان ذیحساب یا عامل ذی حساب
  • حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی و شرکت های حسابرسی
  • حسابداری بیمه : در موسسات و سازمان های بیمه ای و شرکت های حسابرسی
  • حسابداری بانکها : در شعبه ها و سرپرستی بانکها
وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان
  • آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام حسابداران بین سال های 2010 تا 2020، رشد 16 درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد می باشد.
  • استرالیا – در بازه زمانی 5 سال گذشته میزان استخدام حسابداران در مقایسه با رشد میزان استخدام همه مشاغل (10.2 درصد)، 6.9 درصد رشد داشته است.
میزان حقوق و درآمد شغل حسابدار (استخدام حسابدار)

حسابدارانی که در بخش دولتی فعالیت می کنند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق می گیرند. حسابدارانی در بخش خصوصی استخدام می شوند، میزان دریافتی متفاوتی دارند و به عواملی مانند میزان تجربه و سابقه کاری، مهارت و توانمندی، آشنایی با نرم افزارهای مرتبط، سطح تحصیلات و نوع توافق صورت گرفته بین دو طرف (کارمند و کارفرما) بستگی دارد.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال 1392 توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد حسابدار در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای حسابدار در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس حسابداری، مسئول حقوق و دستمزد، کارشناس بودجه، رئیس حسابداری، حسابدار ارشد، رئیس حسابداری و … می باشند که یک حسابدار می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

برای حسابدار در هر سمت  و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال حسابداری که در سمت رئیس حسابداری در رده سرپرست کار می کند، در اواخر سال 1392، حداقل درآمد 800000 تومان، حداکثر درآمد 2890000 تومان و متوسط درآمد ماهیانه 1400000 تومان را داشته است.

درآمد شغل حسابدار در ایران

همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله حسابدار می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد حسابدار از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق حسابدار نیز افزایش می یابد.

حسابدارانی که به صورت مستقل فعالیت می کنند و شرکت های خدمات حسابداری دارند نیز، با توجه به میزان مشتری، میزان فعالیت و کیفیت خدمات خود، درآمدهای مختلفی دارند.

درآمد حسابدار در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط حقوق و درآمد سالانه حسابدار  61.690 دلار (برای همه مشاغل 33.840 دلار) در سال 2010 و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 63,100 دلار بوده است.

استرالیا – متوسط حقوق و درآمد سالانه حسابداران  67.200 دلار (قبل از کسر مالیات) است.

شخصیت های مناسب شغل حسابدار (استخدام حسابدار)

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
نظر خود را درباره «استخدام حسابدار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره استخدام حسابدار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.