زمان مطالعه: 5 دقیقه
نقدی بر فیلم اسب حیوان نجیبی است

نقدی بر فیلم اسب حیوان نجیبی است

اسب حیوان نجیبی است پنجمین فیلم سینمایی عبدالرضا کاهانی و محصول سال 1389 است. آسمونی در این بخش به معرفی و نقد...
اسب حیوان نجیبی است پنجمین فیلم سینمایی عبدالرضا کاهانی و محصول سال 1389 است. آسمونی در این بخش به معرفی و نقد فیلم اسب حیوان نجیبی است می پردازد.

نقدی بر فیلم اسب حیوان نجیبی است

خلاصه فیلم اسب حیوان نجیبی است

داستان این فیلم دربارهٔ یک مجرم زندانی است که به مدت 24 ساعت از زندان مرخصی گرفته و در این مدت می‌کوشد به زعم خود، اسباب سوء استفاده از گروهی از مردم را فراهم آورد.

بازیگران فیلم اسب حیوان نجیبی است

بازیگر / نقش

رضا عطاران  : بهروز شکیبا/کمال خسروجردی

حبیب رضایی  : مسعود

پارسا پیروزفر  : برزو

مهتاب کرامتی  : حکیمه

کارن همایونفر  : پیمان

باران کوثری  : نسترن

مهران احمدی  : رامین

ماهایا پطروسیان : شهره

بابک حمیدیان  : حمید

پانته‌آ بهرام  : هما

اشکان خطیبی  : پسر جوان

احمد مهرانفر : راننده تاکسی

نقدی بر فیلم اسب حیوان نجیبی است
نقدی بر فیلم اسب حیوان نجیبی است

عوامل فیلم اسب حیوان نجیبی است

  • فیلمنامه: عبدالرضا کاهانی
  • فیلمبردار: محمدرضا سکوت
  • تدوین گر: شیما منفرد
  • صدابردار: جهانگیر میرشکاری
  • طراح چهره‌پردازی: نوید فرح‌مرزی
  • طراح لباس: فرحناز نادری
  • موسیقی: کارن همایونفر
  • فیلم پشت صحنه: امیر عزیزی

جزییات فیلم اسب حیوان نجیبی است

  • ژانر: کمدی سیاه
  • رنگ: رنگی
  • صدا: استریو
  • لوکیشن: تهران

حواشی فیلم اسب حیوان نجیبی است

فیلم مانند دیگر آثار کاهانی با مشکلات عدیده ایی در بحث اکران مواجه شد. بعد از رفع ابهامات و اصلاحیه‌های متعدد، فیلم آماده اکران شد اما مشکل عجیب دیگری دامنش را گرفت و آن بحث اکران گزینشی در شهرستان‌ها بود که صدای کارگردان و تمام سینمایی‌ها را هم درآورد. ظاهراً «اسب حیوان نجیبی است» در بعضی از شهرستانها اصلاً اکران نشده و دلیلش هم مشخص نیست.

absolutely-tame-is-a-horse
absolutely-tame-is-a-horse

نقد فیلم اسب حیوان نجیبی است

فیلم موضوعی جنجالی دارد که قبلاً کمتر در سینمای ایران دیده شده. اینکه یک خلافکار لباس پلیس را بر تن کند و برود ملت را سرکیسه کند، سوژه ایی نیست که بتواند به راحتی پروانه نمایش بگیرد.

« اسب حیوان نجیبی است » شروع بسیار خوب و هیجان انگیزی دارد، اما با وارد شدن به داستان اصلی ، این ریتم تا حدود زیادی بهم می ریزد.

ریتم کند این فیلم در اواسط ، رنگ خسته تری به خود می گیرد تا حدی که تماشاگر به کل حوصله اش از دیدن فیلم سر می رود! اینکه شکیبا از ابتدا تا آخر فیلم که در یک لوکیشن دنبال می شود،سراغ چند آدم برود و با آنها سر و کله بزند، خب خسته کننده می شود!

در فیلم قبلی « کاهانی » به نام « هیچ » ، آثار سیاهی و پوچی در اکثر شخصیت های داستان دیده می شد که در « اسب حیوان نجیبی است » این امر بار دیگر تکرار شده است. در این فیلم همه شخصیت ها با انبوهی از مشکلات زندگی می کنند اما تفاوت اصلی « هیچ » با « اسب حیوان نجیبی است » این است که در این فیلم شخصیت ها حداقل در مواجه با مشکلاتشان در نهایت یک لبخند تحویل تماشاگر می دهند، اتفاقی که به نظر می رسد « کاهانی » هوشمندانه به بدنه فیلمنامه اضافه کرده است.

نقدی بر فیلم اسب حیوان نجیبی است
نقدی بر فیلم اسب حیوان نجیبی است

نکته ایی هم هست که قصد مطرح کردنش را دارم و آن لزوم اجرای درجه بندی سنی فیلمها در ایران است. شاید با خود بگوئید که در ایران همه فیلمها با شرایطی اکران می شوند که نیاز به درجه بندی سنی نباشد اما باور بفرمائید توهین ها و متلک هایی که شخصیت های داستان در فیلم « اسب حیوان نجیبی است » به یکدیگر روانه می کنند، اصلاً برای افراد کم سن و سال مناسب نیست، کاری با شخصیت رامین ( با بازی مهران احمدی ) که وضعیت جنسیتی نامشخصی دارد ندارم اما از زبان گزنده فیل5م نمی توان به این راحتی ها گذشت!

مثل ساخته های قبلی « کاهانی » ، در این فیلم هم شاهد دقت به مسائل ریز در سر صحنه هستیم که خودنمایی می کند. یکی از این موارد زنگ موبایل است که بنا به شرایط صحنه  با دقت کافی برگزیده شده است.

« کاهانی » اگرچه در خلق موقعیت های کمدی موفق عمل کرده ، اما این روند خوب ناگهان در اواخر فیلم متوقف می شود و فیلم شروع به ارائه پیامهای اخلاقی می کند که حوصله بر هست، با اینحال به نظرم « کاهانی » آنچه را که می خواسته بگوید در فیلم گنجانده، وضعیت « کاهانی » شبیه به پسری هست که زنگ خانه را می زند و فرار می کند!

آسمونی : یادم رفت که بگم کل داستان فیلم در شب اتفاق می افتد ، پس حتما فیلم را در سالنی تماشا کنید که نور  و تصویر قابل قبولی داشته باشد!

absolutely-tame-is-a-horse
absolutely-tame-is-a-horse

بزرگترین مشکل « کاهانی » در این است که می خواهد به خط قرمزها وارد شود اما با رعایت کامل احتیاط ! اینکه اول فیلم در بوق و کرنا می کنند که  " ای ملت! این آقاهه پلیس نیست بلکه کلاهبرداره! " بدجوری توی چشم می زند. فکرش را بکنید اگر در آخر فیلم متوجه می شدیم که بهروز شکیبا یک سابقه دار است و تمام این مسائل آن چیزی نبوده که فکر می کردیم، با فیلمی بهتر مواجه نمی شدیم؟

نکته ایی را باید عرض کنم که چند وقتی هست بر سر زبانها افتاده و آن هم واژه « سیاه نمایی » است! می گویند که این فیلم سیاه نمایی است اما بیایید خودمان را گول نزنیم، شخصیت ها اگرچه تک بُعدی هستند و رفتارشان به شدت کلیشه ایی، اما در مجموع برگرفته از مردمان سرزمینمان هستند که پیدا کردن نمونه آنها در جامعه کار چندان سختی نیست!

بازی بازیگران در مجموع قابل قبول است. بدون شک بهترین بازیگر فیل « رضا عطاران » است که با آن فرم دیالوگ گویی معروفش که مبتنی بر بداهه می باشد، سکان هدایت فیلم را بدست گرفته و بازی دیگر بازیگران فیلم نیز تحث تاثیر بازی او قرار دارد.

اما لازم هست اشاره ایی هم به « مهران احمدی » داشته باشم که بازی بسیار خوبی در نقش رامین ( با گرایش به جنس موافق! ) داشته است. شخصیت رامین از آن دست شخصیت هایی است که حضورش در یک فیلم می تواند باعث ممنوعیت نمایش یک فیلم شود اما آنطور که پیداست، « کاهانی » از زیر این تیغ خطرناک به سلامت عبور کرده است.

نقدی بر فیلم اسب حیوان نجیبی است
نقدی بر فیلم اسب حیوان نجیبی است

دیگر بازیگران شناخته شده فیلم هم که تعدادشان اصلاً کم نیست، بازیهای قابل قبولی ارائه داده اند، « پارسا پیروزفر » کماکان بازیگر موثری است و حضورش در این فیلم نیز اگرچه به پر رنگی فیلمهای قبلی اش نیست اما قابل قبول هست. « باران کوثری » چندان توفیقی در این فیلم بدست نیاورده اما در مجموع قابل قبول است ، « حبیب رضایی  » هم مثل همیشه نقش را به خوبی پرورش داده و بهترین عملکرد را از خود ارائه داده است.

« مهتاب کرامتی » که جدیدا علاقه مند شده بازیگر متفاوت تری از گذشته باشد، در نقش یک معتاد چندان باورپذیر نیست. با وضعیت کنونی سینما، مدتها طول خواهد کشید تا یک بازیگر زن بتواند در سینما معتاد شود!

پایان بندی فیلم یکجورایی نا امید کننده است اما زمانی که به یک سوم پایان فیلم نگاهی بیندازید، مطمئناً به این نتیجه خواهید رسید که این پایان بندی بهترین گزینه ایی بود که « کاهانی » می توانست انتخاب کند!

حرف آخر؟

به گزارش آسمونی : فیلم بدی نیست ، شاید اگر کمی فضا بازتر بود می شد از اینی که هست بهتر هم باشه اما خب ممیزی ها بالاخره یک جایی باید خودش را نشان بدهد! اسب « کاهانی » می خواهد که حیوان نجیبی باشد اما هرچقدر که سعی می کند، نهایتاً همان حیوان زبان بسته می شود که از دستورات اطاعت می کند!
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقدی بر فیلم اسب حیوان نجیبی است» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقدی بر فیلم اسب حیوان نجیبی است فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.