زمان مطالعه: 2 دقیقه
زندگی نامه دکتر عبدالحمید زنگنه، وزیر فرهنگ و استاد دانشگاه

زندگی نامه دکتر عبدالحمید زنگنه، وزیر فرهنگ و استاد دانشگاه

عبدالحمید زنگنه سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی بود، که در دوره چهاردهم مجلس شورای ملی ایران بعنوان...

abdolhamid-zanganeh
abdolhamid-zanganeh

عبدالحمید زنگنه سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی بود، که در دوره چهاردهم مجلس شورای ملی ایران بعنوان نماینده کرمانشاه از استان کرمانشاه در مجلس شورای ملی حضور داشت. آسمونی در این بخش بیوگرافی عبدالحمید زنگنه را برای شما خوبان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

فرزند میرزا حسین‏ خان اعظم‏ الدوله کرمانشاهی است. در 1282 متولد شد. پس از انجام تحصیلات ابتدائی و متوسطه وارد مدرسه‏ ی عالی حقوق شد و در 1307 از آن مدرسه لیسانس گرفت و جزء اولین دسته محصلین اعزامی به اروپا، به فرانسه رفت و در رشته‏ ی امور اقتصادی و مالیه از دانشگاه پاریس دکترا دریافت نمود. در سال 1313 پس از مراجعت به تهران، به دانشیاری و معاونت دانشکده‏ ی حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی که تازه تاسیس شده بود منصوب گردید.

در آن تاریخ علامه علی‏ اکبر دهخدا ریاست دانشکده را عهده‏ دار بود. پس از چهار سال مقام استادی گرفت و از معاونت دانشکده کناره‏ گیری کرد و به ریاست دبیرخانه دانشگاه برگزیده شد. در دوره‏ ی چهاردهم مجلس شورای ملی، از طرف کرمانشاه به وکالت برگزیده شد. در 1325 به ریاست دانشکده‏ ی حقوق و معاونت دانشگاه تهران رسید و به هنگام نخست‏ وزیری حکیم‏ الملک در 1326 معاونت پارلمانی نخست‏ وزیر را پیدا کرد. در آذرماه 1327 در کابینه‏ ی ساعد، وزیر فرهنگ شد و تا پایان سال 1328 آن سمت را داشت.

در مهرماه 1329 در ترمیم کابینه‏ ی سپهبد رزم‏ آرا به جای دکتر شمس‏ الدین جزایری مجددا خلعت وزارت فرهنگ پوشید تا در 11 اسفند با قتل رزم‏ آرا از وزارت ساقط شد. وی در تمام مدتی که به مشاغل اجرائی یا قانون گزاری اشتغال داشت، تدریس خود را در دانشگاه تعطیل نکرد. تدریس حقوق تجارت و بانکداری با او بود. در روز 27 اسفند 1329 در مقابل در ورودی دانشکده‏ ی حقوق هدف گلوله‏ ی شخصی به نام نصرت ‏الله قمی قرار گرفت و پس از چند روز دار فانی را وداع گفت. ظاهرا قاتل از داوطلبان کنکور دانشکده‏ ی حقوق بوده است که به علت عدم توفیق دست به چنین کار زد. نصرت ‏الله قمی در دادگاه جنائی تهران محاکمه و به اعدام محکوم شد.

دکتر زنگنه مردی آرام، با پرنسیب (با اخلاق) و کم‏ حرف بود. به علت انتصاب وی به یک خانواده‏ ی ثروتمند که خود نیز از ثروت بهره‏ ی کافی برده بود، مورد علاقه‏ ی آزادی خواهان نبود و جراید آن روز مرتبأ او را مورد حمله قرار می‏ دادند. وکالت قاتل را دو تن از وکلای مجلس که در آن روز عضو جبهه ملی بودند، قبول کردند ولی کاری از پیش نبردند. دادگاه جنائی حکم اعدام قاتل را صادر کرد و پس از چندی حکم به مرحله‏ ی اجرا درآمد. از تالیفات او کتاب حقوق تجارت و کتاب بانک و بانکداری است.

نظر خود را درباره «زندگی نامه دکتر عبدالحمید زنگنه، وزیر فرهنگ و استاد دانشگاه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زندگی نامه دکتر عبدالحمید زنگنه، وزیر فرهنگ و استاد دانشگاه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.