زمان مطالعه: 2 دقیقه
آبی پوشان پایتخت و برد در نبرد مرگ و زندگی

آبی پوشان پایتخت و برد در نبرد مرگ و زندگی

دربی پایتخت این روزها در قالب نبرد استقلال و پرسپولیس همه ساله برگزار می شود و چند دهه پیش از آن نیز به شکل مسابقه دو تیم تاج و پرسپولیس انجام می شد

گزارش یک فینال در هفتاد سال پیش!

دربی پایتخت این روزها در قالب نبرد استقلال و پرسپولیس همه ساله برگزار می شود و چند دهه پیش از آن نیز به شکل مسابقه دو تیم تاج و پرسپولیس انجام می شد. اما زمانی بود که تیم پرسپولیس هنوز تشکیل نشده بود و محبوب ترین تیم پایتخت، شاهین تهران بود( همان تیمی که بعدها بازیکنانش به پرسپولیس پیوستند). تاج هم تیمی بود با نام « دوچرخه سواران». زمانی که دوچرخه سواران به تاج، تغییر نام داد، بازیکنان این تیم در اولین دربی مهم خود یک فینال مهیج را برابر شاهین برگزار کردند. ببینیم گزارش مطبوعات از آن نبرد چه بود؟

آبی پوشان پایتخت و برد در نبرد مرگ و زندگی
آبی پوشان پایتخت و برد در نبرد مرگ و زندگی

در روز جمعه 15 اسفند 1328 ساعت 5/3 بعد از ظهر بزرگترین مسابقات فوتبال سال بین باشگاه تاج (دوچرخه سواران) و دسته شاهین انجام گردید. در این روز تعداد بی شماری از علاقه مندان به ورزش استادیوم امجدیه را پر نموده بودند زیرا از اول سال منتظر تماشای این مسابقه مهیج بودند.

نفرات تیم باشگاه تاج (دوچرخه سواران): افشار، خسروپناه، عارف قلیزاده، ناصر ملکی، آشوت آودیان، کردستانی، ژورژ، محمد خاتم، افشار، امیر خلیلی و بیوک جدیکار.

نفرات دسته شاهین:

مدنی، ایرج صبا، شهردار، مهدی نصیر اوغلی، امیر عراقی، فاخری، محمود شکیبی، مهدیقلی انصاری، ناصر غفاری، مسعود برومند و غفاری.

 در هافتایم اول هر دو دسته با نهایت مهارت و مواظبت بازی میکردند و به هر دو دروازه حملاتی می شد لیکن در هافتایم دوم تیم تاج به حمله پرداخت و تیم شاهین حالت دفاعی به خود گرفت. کلیه بازیکنان باشگاه تاج طبق دستور کاپیتان خود آقای خاتم رفتار می کردند یعنی در حقیقت گرداننده و ستاره این مسابقه تماشایی خاتم بود و از هر طرف شوت هایی سخت به دروازه شاهین می شد. در اینجا لازم است از فعالیت و مهارتی که آقای مدنی دروازه بان تیم شاهین به خرج می دادند یاد کرد؛ زیرا ایشان در حقیقت مانند دیواری سخت جلوی گل را گرفته و با مهارت زیادی بازی می کردند. به طوری که پیوسته مورد تحسین کلیه تماشاچیان واقع می شدند. بازیکنان تاج همه در محل خود با کمال مهارت بازی می کردند. بالاخره در هافتایم دوم کرنری توسط جدیکار زده شد و وارد دروازه شاهین گردید.

منظره ورزشگاه امجدیه در این موقع تماشایی بود. بیش از 2000 نفر از طرفداران باشگاه تاج کلاه و هرچه در اختیار داشته به هوا پرتاب می کردند. صدای هورا و زنده باد حضار امجدیه را پر ساخته بود. لیکن طرفداران تیم شاهین کلمه ای نمی گفتند. البته طرز قضاوت این مسابقه را که به عهده آقای کاظم رهبری و خط داری اقای مهدی نیکخو و داود نصیری بود نباید فراموش کرد. زیرا آقای رهبری با کمال دقت و با سرعت زیاد جریان مسابقه را کاملا رسیدگی می کردند. به طوری که برعکس مسابقه های دیگر، هیچ گونه اعتراضی از هیچ دسته ای به طرز قضاوت نشد.

به تصدیق کلیه علاقه مندان و ورزشکاران این مسابقه جالب ترین و مهیج ترین مسابقه ای بوده که در این سال انجام گردیده و تیم تاج بدین وسیله قدرت و مهارت خود را ثابت کرد.

تذکر: مطالب فوق برگرفته از شماره 25 مجله دوچرخه سواران (سال اول) است که با کمک آقای جانانپور پیشکسوت باشگاه تاج و به جهت علاقه هواداران گرامی برای آشنایی با تاریخچه و گذشته باشگاهها درج می گردد.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آبی پوشان پایتخت و برد در نبرد مرگ و زندگی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آبی پوشان پایتخت و برد در نبرد مرگ و زندگی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.