زمان مطالعه: 2 دقیقه
روزنامه ای ورزشی با تیراژ 700 هزار!

روزنامه ای ورزشی با تیراژ 700 هزار!

این روزها سرعت در پخش اخبار ورزشی، حرف اول را میزنه و به همین علت، بازدید رسانه هایی بیشتر هست که ثانیه هایی بعد از یک واقعه ورزشی، نتایج و اخبار آن را برای طر

« ترین های» مطبوعات جهان کدامند؟

****

این روزها سرعت در پخش اخبار ورزشی، حرف اول را میزنه و به همین علت، بازدید رسانه هایی بیشتر هست که ثانیه هایی بعد از یک واقعه ورزشی، نتایج و اخبار آن را برای طرفدارها منتشر کنند؛ رسانه هایی مثل سایتها، اپلیکیشن ها و سایر فضاهای اجتماعی.

با این وجود، این امر باعث نشده تا رسانه هایی مثل رادیو، تلویزیون و روزنامه ها، جایگاه خودشان را نزد هواداران کاملا از دست بدهند. در عوض، آنها فرصت بیشتری دارند که به تحلیل و بررسی اتفاقات بپردازند. نگاهی به آمار و ارقام نشریات در دهه گذشته نشان می دهد که هنوز هم خیلی از نشریات توانستند جایگاه خودشان را به خوبی حفظ کنند.

در ایتالیا پرتیراژترین روزنامه، یک نشریه ورزشی به اسم «کویره دلاسرا» است که حتی در روزهای گسترش اینترنت در سطح جهان هم روزانه 677700 نسخه آن منتشر می شد؛ آماری به میزان 200 هزار نسخه بیشتر از نزدیک ترین رقیب خود یعنی «گازتا دلو اسپورت». گازتا هم روزنامه ای ورزشی هست با بیش از چهارصدهزار نسخه در روز؛ به عبارت دقیق تر 436 هزار نسخه روزانه.

روزنامه ای ورزشی با تیراژ 700 هزار!
روزنامه ای ورزشی با تیراژ 700 هزار!

البته چنین علاقه ای به مطالعه اخبار و تحلیل های ورزشی، مختص ایتالیا نیست و در شمال دریای مدیترانه، این مسائل در کشورهای مختلف طبیعی است. پرتغال سه روزنامه تخصصی فوتبالی دارد و اسپانیا چهار تا. از جمله مارکا با تیراژ 300 هزار نسخه در طول روز و آ. اس( A.S) با 215 هزار تا.

این آمار فوق العاده، تنها اختصاص به روزنامه ها ندارد و بعضی مجلات هم، توانستند با دنیای مجازی به خوبی رقابت کنند.

در ایتالیا مجله «گوئرین اسپورتیوو» در سال 1912 تاسیس شد و همچنان به کار خود، ادامه می دهد. به این ترتیب با 108 سال سابقه، قدیمی ترین مجله جهان محسوب می شود.

a-sports-newspaper-with-a-circulation-of-seven-hundred-thousand
a-sports-newspaper-with-a-circulation-of-seven-hundred-thousand

به گفته ماتئو مارانی«Matteo Marani» مدیر مسئول این مجله، گوئرین اسپورتیوو  در طول حیات خود، دوران پادشاهی تا عصر جمهوری. جنگ جهانی، 11 پاپ و دست کم 50 نخست‌وزیر ایتالیا را تجربه کرده است.

اما این نشریه، چه تاثیری روی هوادارا داشته و در مقابل، آیا طرفداران روی آن اثری داشته اند؟

مارانی برای پاسخ این سوال از جام جهانی 1982 یاد می کند و می گوید:

در آن زمان، تیم ملی بسیار ضعیف بود و رسانه‌ها نخستین گروهی بودند که تیم ملی را به باد انتقاد گرفته بودند. روزنامه‌ها معتقد بودند که برای این تیم ملی نمی‌ توان آینده‌ای درخشان تصور کرد. بسیاری از روزنامه‌نگاران، مربی تیم ملی (انزو بیرزوت) را به باد استهزاء گرفته بودند. در آن زمان، فضا بسیار پرحاشیه و سیاسی شده بود و هیچ نشریه‌ای از آتزوری حمایت نمی کرد. اما سردبیر وقت مجله (ایتالیو کوچی) با شم بالای روزنامه‌نگاری خود، عاملی شد که گرین اسپورتیوو با تمام قوا از تیم ملی حمایت کند. اندکی بعد، اتفاقی شگفت‌انگیز رخ داد. آتزوری تیمهای آرژانتین، برزیل و لهستان را شکست می‌دهند و در نهایت در فینال و در استادیوم سانتیاگو برنابئو آلمان غربی را هم (3-1) بردند و قهرمان شدند. گوئرین تنها رسانه‌ در ایتالیا بود که همواره از آن تیم حمایت کرده بود.

روزنامه ای ورزشی با تیراژ 700 هزار!
روزنامه ای ورزشی با تیراژ 700 هزار!

درست است که این مجله هیچ وقت طرفدار تیم خاصی نبود اما در اون شماره، هواداران همه تیمها از مجله استقبال کردند و نتیجه این شد که 350 هزار نسخه از مجله به فروش رفت که این آمار واقعاً خارق‌العاده بود.

اون شماره تا امروز هم پرفروش‌ترین شماره مجله محسوب می شود.

****

چیزی که مشخص است، ارتباط هوادارا با نشریات، ارتباط مستقیمی به نتایج تیمهای محبوبشان دارد. کدام هوادار بعد از یک شکست سنگین حوصله دارد که دلایل شکست یا حذف تیم خود را تحلیل و بررسی کند؟
به همین خاطر تیمها می توانند با نتایج خودشان، هم هواداران را خوشحال کنند و هم این که در فروش نشریات مختلف- به خصوص رسانه های هوادارای- تاثیر بگذارند. دراین گونه مواقع، هیچ کسی ضرر نمی کند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «روزنامه ای ورزشی با تیراژ 700 هزار!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره روزنامه ای ورزشی با تیراژ 700 هزار! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.