زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی فرناندو هیرو

بیوگرافی فرناندو هیرو

آیا روسیه ضعیف ترین میزبان جام های جهانی است؟ /  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعیدشوارترین چالش زندگی...

دشوارترین چالش زندگی فرناندو هییرو

شش ماه قبل بود که فدراسیون فوتبال اسپانیا رسما اعلام کرد فرناندو هیرو، اسطوره رئال مادرید از این پس مدیر ورزشی این فدراسیون خواهد بود. هیرو پیش از آن و بین سال‌های 2007 تا 2011 نیز این پست را بر عهده داشت و لاروخا طلایی‌ترین دوران تاریخش را با قهرمانی در یورو و یک قهرمانی در جهان رقم زد.

خاطراتی به یادماندنی در تیم روستا

نام هییرو با درخشش در رئال مادرید عجین شده اما او از مالاگا و وایادولید به همه چیز رسید. خانواده هییرو کاملا ورزشی بودند و پدر و برادرانش فوتبال بازی می کردند. خودش هم به مرور جذب فوتبال شد و با امکانات اندک به فوتبال پرداخت. او از آن روزها چنین یاد می کند:« قبلا هیچ امکاناتی جز توپ بازی نداشتیم. برای من، بازی برای تیم روستایم بهترین امکان بود. فوق العاده بود. از آن تیم خاطراتی دارم که هیچگاه فراموش نخواهم کرد.» آنتونیو و مانولو برادرانش برای مالاگا توپ می زدند.

بی استعدادتر از آنتونیو و مانولو

هییرو متولد 23 مارچ 1968 در ولز- مالاگا اسپانیاست و دوران فوتبالی خود را هم از تیم ولز- مالاگا آغاز کرد؛ سال 1980 بود و او به مدت 4 سال در این تیم بازی کرد. در سال 1984 به مالاگا پیوست اما یک بار دیگر از 1985 به مدت دو سال به تیم سابق خود بازگشت. زیرا به نظر نمی آمد که استعداد برادرانش را داشته باشد! سرانجام در سال 1987 بود که او راهی وایادولید شد. آن سالها، ایام درخشش مارادونا بود و هییرو مارادونا را به عنوان فوتبالیستی همه فن حریف تحسین می کرد. با این حال دیده شدن فرناندو نه به خاطر درخشش بلکه به لطف برادرش مانولو بود که 6 سال بود در وایادولید توپ می زد.

a-rural-boy-who-became-spanish-coach
a-rural-boy-who-became-spanish-coach

پیشرفت عجیب یک ماهه

فرناندو هرچند مثل مارادونا نبود اما استعدادهای خاص خود را داشت. آن قدر که طی یک ماه به تیم اول وایادولید راه پیدا کرد. روز 4 اکتبر همان سال برای فرناندو روزی فوق العاده تاریخی بود. او سرانجام اولین بازی خود را مقابل اسپانیول انجام داد. او در ماه مارس اولین گل خود را به ثمر رساند؛ اولین گل از 3 گلی که قرار بود در 58 مسابقه برای وایادولید به ثمر برساند. ا. در آخرین فصل حضورش برای وایادولید درخشید. آن قدر که تیمش در جدول ششم شد؛ به جام یوفا رفت و در جام حذفی نیز تا فینال صعود کرد و در آنجا از رئال مادرید باخت. حالا فرناندو مورد توجه بزرگان قرار گرفته بود. چیزی نمانده بود که او مورد توجه بارسلونا قرار گرفته و پیراهن آبی اناری را به تن کند اما این پیراهن به تن برادرش رفت و مسیر زندگی فرناندو تغییر کرد.

یک کودک نابالغ

سال 1989 سال تغییر بزرگ در زندگی فرناندو بود. اتلتیکو مادرید یا رئال؟ به نظر می رسید او پیشنهاد اتلتیکو را پذیرفته و راهی این تیم خواهد شد. فرناندو در رختکن اتلتیکو با پیراهن این تیم عکس انداخت اما شایعاتی می گفتند که رئال هم او را می خواهد. فرناندو دو دل شد و خسوس گیل مدیر اتلتیکو مادرید هم او را« بچه نابالغ» خواند. دیگر شانس پیوستن فرناندو به اتلتیکو مادرید از بین رفته بود.

مدافعی با تفکرات هجومی

فرناندو در فصل 90-89 در 5 بازی برای تیم زیر 21 سال اسپانیا به میدان رفت و 2 گل نیز به ثمر رساند. او بعدها طی سالهای 1989 تا 2002 نیز در 89 بازی ملی 29 گل زد و مدتها بهترین گلزن تاریخ فوتبال اسپانیا لقب گرفت. چنین آماری برای یک دفاع عجیب نیست؟ اما خودش می گوید:« تفکر دفاعی ندارم. هر چه در فاز دفاعی یاد گرفتم، درس‌هایی‌ بوده است که بار‌ها و بار‌ها از شکست‌ها به دست آوردم.»

پسری روستایی که مربی اسپانیا شد
پسری روستایی که مربی اسپانیا شد

مدیون جان توشاک

اما او چگونه چنین توانایی هایی را در دفاع کسب کرد؟ جان توشاک سرمربی رئال مادرید کسی بود که او را به مرکز خط دفاعی برد و در کنار اسکار روجری آرژانتینی قرار داد. مانولو سانچیس هم در این خط دفاعی حضور داشت و مقدر بود او و هییرو بیش از یک دهه در این خط دفاعی باقی بمانند و سرانجام بر جام قهرمانی باشگاههای اروپا بوسه بزنند. آمار هییرو به عنوان دفاع در رئال حیرت انگیز است؛ 102 گل در 439 مسابقه!

مدافع پرافتخار رئال و مرد ناکام تیم ملی

دوران حضور فرناندو در رئال مملو از افتخارات بود. 5 قهرمانی در لیگ، فتح جام حذفی فصل 93-92، چهار سوپرکاپ، سه لیگ قهرمانان اروپا، دو جام بین قاره ای و یک سوپرکاپ اروپا! او یکی از ستارگان نسلی بود که همواره با اسپانیا به عنوان مدعی در مسابقات شرکت می کرد اما هرگز به افتخاری با این تیم دست نیافت. در طول این سالها او طی سالهای 1996، 1997 و 1998 در تیم منتخب سال فیفا جای گرفت و در فصل 98-97 بهترین دفاع اروپا شد. حتی وقتی به عنوان یکی از اعضای تیم منتخب فیفا در جام جهانی 2002 نیز برگزیده شد، با اسپانیا در اندوه حذف از جام جهانی به سر می برد!

 فاصله ای ده ساله بین بازیگری و مربیگری

هییرو پس از خداحافظی از رئالی ها راهی الریان قطر شد و فصل 04-2003 را در این تیم سپری کرد و جام امیر قطر( جام حذفی این کشور) را هم با این تیم کسب کرد. از آنجا راهی بولتون واندررز اسپانیا شد و طی 29 بازی در این تیم آخرین گل خود را نیز برای این تیم به ثمر رساند. اما دوران مربیگری او قرار نبود بلافاصله بعد از پایان دوران فوتبالش آغاز شود و او برای حضور در رئال مادرید به عنوان کمک مربی تا فصل 15-2014 منتظر ماند.

مدیری که سرمربی شد

هییرو ابتدا 4 سال مدیر ورزشی فدراسیون فوتبال اسپانیا بود و دل بوسکه‌ای را آورد که قبلا با رئال مادرید در اروپا صاحب افتخار شده بود و حالا با بازیکنان رئال و بارسلونا در تیم ملی افتخار آفرید. سپس در مالاگا مدیر ورزشی شد و بهترین روزهای تاریخ مالاگا در همین ایام رقم خورد؛ جایی که تیم به جمع هشت تیم برتر اروپا صعود کرد. مدتی دستیاری آنچلوتی و حالا حضور در تیم ملی. هییرو با دشوارترین کار زندگی خود رو به روست. اگر ببازد، باخت اوست و اگر لاروخا ببرد، بردها برای لوپتگی تمام خواهد شد!

نظر خود را درباره «بیوگرافی فرناندو هیرو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی فرناندو هیرو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.