زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقدی بر فیلمنامه و کارگردانی فیلم شاه کش

نقدی بر فیلمنامه و کارگردانی فیلم شاه کش

اختصاصی آسمونی نقد از فاخته الله مرادمخاطب کشنقدی بر فیلم شاه کشجایی از یک کارگردان خواندم که" بارها...

اختصاصی آسمونی نقد از فاخته الله مراد

مخاطب کش

نقدی بر فیلم شاه کش
جایی از یک کارگردان خواندم که" بارها سیاهپوستانی را دیده ام که هنگام حرف زدن از حرکات اغراق شده با دست استفاده می کنند. اما اگر خودم بخواهم این حالت را در فیلم هایم استفاده کنم محکوم به دروغ گویی و اغراق می شوم."
این معنی از آن‌جایی می آید که باید تمام کنش ها و واکنش های فیلم حقیقی باشند نه واقعی.
مثلا ممکن است زوج ها در تعامل با یکدیگر ساعت ها سکوت کنند اما اگر همین واقعیت را در فیلمی نشان دهید مخاطب ظرف چند دقیقه سالن سینما را ترک می کند.
گروگان گیری وجود دارد. اما اگر قرار است به تصویر کشیده شود آیین و سبک خودش را می طلبد.
بیست دقیقه از شروع فیلم گذشته که تازه مثلا به پیچ اول داستان می رسیم و با یک جنازه مواجه می شویم. بعد از تحمل مقدار زیادی ادا و اطوار می فهمیم که مردی که خیلی مرموز است همسر، زن دریا به همه ی ذهن ها فشار آورده و متوجه کاری که می کنند، نیستند.
همه مدام فریاد می زنند که خسته شده اند، اما از چی؟ معلوم نیست! شاید از روند گروگان گیری که متاسفانه هیچ اثری از خستگی یا واکنش های عصبی در فیلم وجود نداشت که به مخاطب بخت برگشته منتقل شود.
کاراکتر اصلی هیچ تغییری نمی کند فقط می خواهد همه را ادب کند، آن هم معلوم نیست چرا؟ شاید چون همسرش به کوه آمده و به او نگفته، اما چرا باید انتظار داشته باشد وقتی آن سر دنیا وسط دریاست همسرش از او اجازه بگیرد؟
یکهو یک پلیس داریم، یکهو سرباز به گروگان گیر کمک میکند، یکهو دو نفر دوست از آب در می آیند، یکهو همه با هم آشنا هستند، یکهو همه اسلحه می کشند و... از همه جالبتر این که ابتدای فیلم شاهدیم که جشنی برگزار می شود اما بعد متوجه می شویم متوفی هم برای همین جشن آمده بوده اما هیچ کس سراغی از نبودنش نمی گیرد.
هیچ معلوم نشد شوهر مارال برای دستگیری قاتل آمده یا می خواهد حقیقتی را بفهمد؟
کاراکترها به طرز مضحکی نسبت به همه چیز بی تفاوت بودند، در شرایط جوی خطرناک، در کنار مردی با تی ان تی و اسلحه، حضور یک جنازه ی تکه پاره شده. اما آن ها طوری رفتار می کنند که انگار فقط چایشان یخ کرده.

نمونه های فراوان ایرانی و خارجی از گروگان گیری یا سردرگمی برای پیدا کردن جواب صحیح وجود دارد که می توان با مراجعه به آنها فیلم بهتری ساخت.
بعد از ظهر سگی نمونه ی خوبی برای داستان یک گروگان گیری است. هرچند که نمونه های قوی تری هم وجود دارد.
حتی نسخه ی کمدی همین فیلم، فیلم " بعد از ظهر سگیِ سگی" کار آبرومندی است.
یا در فیلم " سعادت آباد " دلشوره، اضطراب، خشم که ناشی از پنهان کردن حقیقتی ست، همه قابل لمس و انتقال به مخاطب است.
در نهایت به نظر می آید فضای مجازی و به طور مشخص، اینستاگرام، به شدت به دیده شدن افراد کمک می کند. چنان تبلیغات وسیع و فریبنده ای صورت میگیرد که مخاطب را به سالن سینما می کشاند یا پای تلویزیون می نشاند. اما وقتی با واقعیت مواجه می شویم، به این می رسیم که آواز دهل شنیدن از دور خوش است.

نظر خود را درباره «نقدی بر فیلمنامه و کارگردانی فیلم شاه کش» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقدی بر فیلمنامه و کارگردانی فیلم شاه کش فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.