کد مطلب: 56630 درج نظر
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگاهی به فیلمنامه و شخصیت پردازی فیلم حق سکوت

نگاهی به فیلمنامه و شخصیت پردازی فیلم حق سکوت

فیلم در کوتاه ترین زمان ممکن به معرفی کاراکترهایش می پردازد. خصوصیات، مشکلات ،آرزو و ضعف کاراکتر اصلی را بیان میکند
زمان مطالعه: 2 دقیقه

اختصاصی آسمونی نوشته چکاوک شیرازی

فیلم در کوتاه ترین زمان ممکن به معرفی کاراکترهایش می پردازد. خصوصیات، مشکلات ،آرزو و ضعف کاراکتر اصلی را بیان میکند و ما لحظه به لحظه با او برای رسیدن به هدفش پیش می رویم حق السکوت .

یکی از معدود فیلم هایی است که دیالوگ هایش در راستای اهداف فیلم نامه می باشد و به عنوان یکی از ابزارهای پیشبرد ان، به درستی به کار گرفته شده. 

دیالوگ های ابتدای فیلم که بین زن وشوهر مبادله  شد، همه آنچه را باید می دانستیم به ما گفت بدون اینکه حرافی به نظر بیاید. چون دقیقا چیزهایی را بیان کرد که دیدنش لازم نبود و به بیننده پیش آگاهی لازم را می داد.

اما از وقتی که ما به آرزوی قهرمان داستان واقف شدیم، با او به دنبال رفع مشکلاتش رفتیم، مشکلاتی که رفع آنها از کوچکترین راه حل در ابتدای فیلم شروع شد و با زمان بندی دقیق به بزرگترین دست آویز برای حل مسئله ( فروختن خانه که برای خوشایندهمسرش خریده بود)رسید.

از همه مهمتر نویسنده فراموش نکرده بود که عنصر رقیب چقدر در پیشبرد و جاندار کردن داستان موثر است، پس رقیبی آورده  بود که درست نقطه مقابل قهرمان ما بود. او هم با تمام توانش برای رسیدن به هدفش می جنگید و به تبع ان داستانی  پر از کنش و واکنش.

یکی از بهترین صحنه های فیلم وقتی بود که متوجه می شویم مرد مشکل باروری دارد و این  رفتارهای زن در ابتدای فیلم را مشخص می کند، چون بدون هیچ قیل و قالی، ما را با یکی از اساسی ترین مشکلات مرد و همسرش مواجه کرد بدون اینکه بخواهد روی این موضوع تکیه کند و فراموش کند که هدف اصلی مرد پرداخت بدهی هایش است نه‌ حل مشکل ناباروری اش.

فیلم نامه به درستی پرداخت و هفت گام اساسی رعایت شده است که از این قرار هستند :ضعف و نیاز ( بی پولی)،آرزو( برگشتن همسرش و پرداخت بدهی)، حریف( مردی که برای نقد کردن چک آمده) ،نقشه( رفتن به شهری دیگر برای استفاده از منبر و تبلیغ به هدف به دست آوردن پول)،نبرد( مرد خانه را می فروشد)،مکافشه ی نفس و تعادل جدید (خانه را از دست داده اما به جای آن به آرزوهایش رسیده، بدهی هایش پرداخت شده و همسرش با خبر بارداری اش برمی گردد) . بنابر این این فیلم بی نیاز به نماهای جذاب و گول زننده ساخته شده است. دیگر لازم نیست حرف های دهان پرکن زد( کاری که در اکثر فیلم های وطنی دیده می شود) خودش به خوبی راه خودش را پیدا میکند و به مقصد می رسد، همینطور که "حقِ سکوت" توانست این کار را به درستی انجام دهد. بی علت نبود که توانسته سیمرغ بهترین فیلم نامه ی بخش نگاه نو را به خود اختصاص دهد.

ثبت نظر درباره «نگاهی به فیلمنامه و شخصیت پردازی فیلم حق سکوت»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

6 - 5 = ?