زمان مطالعه: 3 دقیقه
5 باور غلط درباره صنعت خودروسازی ایران

5 باور غلط درباره صنعت خودروسازی ایران

احتمالا افرادی که در اواسط دهه 40 پیکان را برای ما سوغات آوردند تا در کارخانه ایران ناسیونال مونتاژ شود، فکر نمی‌کردند.

1.تولید پیکان کاملا متوقف شده است
احتمالا افرادی که در اواسط دهه 40 پیکان را برای ما سوغات آوردند تا در کارخانه ایران ناسیونال مونتاژ شود، فکر نمی‌کردند تا نیم قرن بعد هم خیابان‌های ایران میزبان این خودروی انگلیسی خواهد بود. از سال 1346 که پیکان با کلی سلام و صلوات وارد ایران شد تا سال 1384 که ایران خودرو اعلام کرد آخرین پیکان را به موزه فرستاده، تولید این محصول ادامه داشت. اما این پایان عصر پیکان نبود، چون مدل وانت آن با نام «باردو» توانست یک دهه دیگر دوام بیاورد. اسفند ماه سال پیش تولید وانت باردو متوقف شد اما بازهم انگار قرار نبود پیوند ازلی و ابدی ایران خودرو با پیکان گسسته شود. حالا موتور بهینه شده پیکان موسوم به OHVG II در کالبد وانت آریسان به حیات خود ادامه می‌دهد. جالب اینجاست خیلی‌ها بر حسب ظاهر این خودرو تصور می‌کنند پژو 405 تبدیل به وانت شده، در صورتی که این‌‌ همان آشنای قدیمی خودمان پیکان است با ظاهری شبیه به خانواده پژو و البته قیمت 24 میلیون تومانی.

2.ایران خودرو قدیمی‌ترین خودروساز ایران است
بعضی گمان می‌کنند ایران خودرو یا‌‌ همان ایران ناسیونال سابق که در دهه 40 به دست برادران خیامی بنیانگذاری شد اولین کارخانه خودروسازی در ایران است. این گزاره کاملا غلط است چون قدیمی‌ترین خودروساز ایران، پارس خودروی فعلی محسوب می‌شود. این شرکت فعالیت خود را در اواسط دهه 30 با مونتاژ جیپ آغاز کرد و در سال‌هایی که تازه پای پیکان به ایران باز شده بود، این کارخانه با عنوان جنرال موتورز خودروهای آریا و شاهین (رامبلر) تولید می‌کرد. جعفر اخوان بنیانگذار پارس خودرو از نزدیکان دربار محسوب می‌شد و جالب اینجاست علی ربیعی وزیر فعلی کار ایران آن روز‌ها یکی از کارگران او بود. بعد‌ها سایپا یکی از غول‌های خودروسازی ایران عمده سهام پارس خودرو را خرید. در سال‌های پس از انقلاب محصولات محبوبی مثل مگان، رونیز، ماکسیما و مورانو در این کارخانه متولد شدند و به فروش قابل توجهی رسیدند. اما این روز‌ها پارس خودرو حال و روز خوبی ندارد. کارخانه‌ای که به تولید خودروهای با کیفیت در کلاس جهانی مشهور بود به تولید محصولات چینی روی آورده که با اقبال چندانی هم مواجه نشدند. حالا زمزمه‌هایی مطرح شده که شاید رنوی فرانسه سهام این شرکت را بخرد تا بتواند آن را احیا کند.

3. قیمت پراید در بازارهای صادراتی 6میلیون تومان
این هم یکی از‌‌ همان گزاره‌های نادرست است که در چند سال اخیر بار‌ها و بار‌ها در سطح جامعه شنیده‌ایم. لابد حین غر زدن‌های جمع‌های دوستانه و فامیلی این جمله را شنیده‌اید که پراید را در عراق 6 میلیون می‌فروشند اما ما باید 20 میلیون بخریم. مشخص نیست این رقم 6 میلیون از کجا آمده که چند سال است تغییر هم نمی‌کند. مشتری اصلی خودروهای صادراتی ایران، عراق است. پراید به این کشور همسایه 5500 دلار فروخته می‌شود. اگر قیمت دلار را 3500 تومان در نظر بگیریم به رقم 19 میلیون و 250 هزار تومان می‌رسیم. بنابراین قیمت این خودرو در بازار‌های صادراتی و داخل ایران تفاوت چندانی ندارد. ضمن اینکه برای فروش در داخل کشور هزینه شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث هم روی دوش خودروساز است.

4. پژو پارس در ایران طراحی شده است
پژو پارس یا‌‌ همان پرشیای سابق یکی از اعضای موفق خانواده پژو در ایران است. این خودرو از اوایل دهه 80 وارد بازار شد و به علت ظاهر و طراحی مناسب توانست طرفداران پر و پا قرصی پیدا کند. همه ما تصور می‌کردیم این خودرو فیس لیفت پژو 405 است و در ایران طراحی شده اما اگر نام خودروی پژو 406 را در اینترنت جست‌و‌جو کنید متوجه می‌شوید مهندسان ایرانی در طراحی این خودرو دخالت زیادی نداشته‌اند. این خودرو در روزهای اول به نام پژو سفیر شناخته می‌شد، بعد‌تر به پرشیا تبدیل شد و در ‌‌نهایت با نام پارس ادامه حیات داد. این خودرو تاکنون میزبان چهار نوع موتور مختلف بوده که در مقطعی هم موتور زانتیا روی آن قرار گرفت. این تصمیم ایران خودرو با حاشیه‌هایی مواجه شد چون سیتروئن شریک تجاری خودرو شرکت رقیب یعنی سایپا بود.

5. رتبه خودروسازی ایران در جهان سقوط کرده
این موضوع قابل انکار نیست که صنعت خودروسازی ایران در چهار سال اخیر از تحریم‌ها آسیب‌های جدی دیده است. شرکای غربی ناگهان بازار ایران را ترک کردند و کارخانه‌های ایران برای تامین قطعات خود با مشکل مواجه شدند. با افزایش قیمت‌ ناشی از شوک ارزی و شرایط رکود در اقتصاد کشور آمار فروش خودروسازان با افت مواجه شد. خودروسازان با استناد به همین مشکلات بار‌ها خواستار حمایت‌های دولت شدند که بخشی از آن اخیرا با وام 25 میلیونی بانک مرکزی جبران شد. با این حال اگر به آمارهای مراجع بین المللی مراجعه کنیم رتبه ایران در تولید خودرو میان کشورهای مطرح جهان هم چنان حفظ شده است. بر پایه اطلاعات موسسه oica، ایران در نیمه اول سال 2015 حدود 556 هزار دستگاه خودروی سواری و تجاری تولید کرده است. با این آمار ایران در رتبه 17 جهان و بالا‌تر از کشورهایی مثل ایتالیا، بلژیک، مالزی، مجارستان و سوئد می‌ایستد. در عین حال تولید خودروسازان ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 14 درصد رشد داشته و آن‌ها می‌توانند امیدوار باشند با گشایش‌های اقتصادی در دوران پساتحریم بتوانند کشورهایی مثل ترکیه، اندونزی و جمهوری چک را هم مهار کنند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «5 باور غلط درباره صنعت خودروسازی ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 5 باور غلط درباره صنعت خودروسازی ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.