زمان مطالعه: 2 دقیقه
چهارم آوریل؛ روز جهانی خطای 404

چهارم آوریل؛ روز جهانی خطای 404

چهارم آوریل، روز جهانی خطای 404 است که یکی از معروف‌ترین خطاهایی است که هر کاربری که با دستگاه‌های کامپیوتری کار کرده باشد حداقل یک بار با آن مواجه شده است.

خطای 404 چیست؟

این خطا به این معنا است که صفحه مورد نظر شما روی سرور وجود ندارد. خطای 404 معمولاً در سمت کلاینت اتفاق می‌افتد. خطای 404، کد اعتبار HTTP است و زمانی نشان داده می‌شود که صفحه مورد نظر شما توسط سرور پیدا نگردد. خطای 404 می‌تواند توسط سرور نشان داده شود یا خود طراح سایت یک صفحه اختصاصی با اخطار 404 را طراحی نماید.

امروزه یکی از ملاک‌های گوگل برای سئو سایت، طراحی صفحه 404 و معرفی آن است. این نکته را در نظر داشته باشید، کاربر در سایت شما اصلاً نباید با خطای 404 روبرو شود و اگر صفحاتی را حذف می‌کنید، بهتر است که آن را به دیگر صفحات ریدایرکت کنید، در غیر این صورت، سایت شما مشمول جریمه گوگل خواهد شد و تأثیر منفی بر روی سئو سایت شما نیز خواهد داشت.

خطای 404 و نحوه نمایش آن در سیستم
خطای 404 و نحوه نمایش آن

انواع نمایش اخطار صفحه 404 که ممکن است با هر کدام از آن ها مواجه شوید:

  • 404 Error
  • 404 Not Found
  • Error 404 The Requested URL[URL] was not found on this server
  • HTTP 404
  • Error 404 Not Found
  • 404 File or Directory Not Found
  • HTTP 404 Not Found
  • 404 Page Not Found

اخطار صفحه 404، می‌تواند در هر مرورگر و هر سیستم عاملی نشان داده شود.

چه عاملی باعث بروز خطای 404 می گردد؟

از نظر تکنیکی، خطای 404، یک اخطار  سمت کلاینت است که کاربر عامل ایجاد آن است. این اخطار بیشتر زمانی روی می‌دهد که کاربری آدرس صفحه را نادرست وارد می‌کند یا این که آدرس صفحه‌ای که تایپ می‌کند، وجود ندارد.

عامل دیگر بروز این خطا، حذف صفحه مورد نظر و ریدایرکت نکردن آدرس صفحات قدیم به صفحات جدید است. وقتی کاربری روی لینکی کلیک می‌کند که صفحه آن حذف شده، با خطای 404 مواجه می‌شود. برای این منظور بهتر است که هر صفحه‌ای که حذف می‌شود، آدرس آن به یک صفحه مرتبط ریدایرکت گردد.

نمونه ارور 404 در سایت گوگل
نمونه ارور 404 در سایت گوگل

رفع خطای 404

  • بعضی از دلایل خطای 404 واقعاً نامعلوم است. حتی ممکن است که شما آدرس صفحه حذف شده را به صفحه دیگر ریدایرکت کرده باشید اما باز این اخطار نشان داده شود. بهتر است که چند بار دکمه Refresh یا F5 را بزنید تا اگر صفحه مورد نظر در کش سیستم وجود داشته باشد، از بین برود.
  • آدرس صفحه یا URL را بررسی کنید. ممکن است آدرس مورد نظر به اشتباه تایپ یا نوشته شده باشد. حتی ممکن است در لینک‌هایی که در سایت قرار گرفته، آدرس به اشتباه نوشته شده باشد.
  • سطح صفحات را در آدرس کم کنید. برای مثال فرض کنید که آدرس www.test.com/a/b/c.html برای دسترسی به یک صفحه سایت خود تعریف کرده‌اید. این آدرس طولانی است و کاربران خیلی حوصله تایپ ندارند پس بهتر است تا جایی که می‌توانید آدرس صفحه خود را کوتاه کنید.
  • کاربران وقتی آدرس دقیقی را نمی‌دانند، آن را در موتورها، جستجو می‌کنند. پس سعی کنید حتماً آدرس خود را با کلمات ساده‌ای بنویسید که به سرعت در موتورهای جستجو نشان داده شود.
  • از کاربران بخواهید که کش مرورگر خود را پاک کنند. چون بعضی از آدرس‌ها در کش قرار می‌گیرند و صفحات قبلی را نشان می‌دهند.
  • کاربران اگر نتوانند به هر دلیلی سایت را پیدا کنند، با مسئولین سایت تماس می‌گیرند. پس حتماً از قبل اطلاع‌رسانی نمایید یا راه تماس با سایت را در مکان مناسب و قابل دید کاربر قرار دهید.
نظر خود را درباره «چهارم آوریل؛ روز جهانی خطای 404» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چهارم آوریل؛ روز جهانی خطای 404 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.