زمان مطالعه: 4 دقیقه
سومین قهرمانی آسیا برای والیبال ایران ؛ 44 سال با والیبال قهرمانی آسیا

سومین قهرمانی آسیا برای والیبال ایران ؛ 44 سال با والیبال قهرمانی آسیا

44 سال با والیبال قهرمانی آسیا سومین قهرمانی آسیا برای والیبال ایران / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی یک...

44 سال با والیبال قهرمانی آسیا

سومین قهرمانی آسیا برای والیبال ایران / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

سومین قهرمانی آسیا برای والیبال ایران ؛ 44 سال با والیبال قهرمانی آسیا
سومین قهرمانی آسیا برای والیبال ایران ؛ 44 سال با والیبال قهرمانی آسیا

یک بار دیگر والیبال ایران قهرمان آسیا شد. تیمی که در دوره قبل به شکلی حیرت انگیز(3-2) از اندونزی شکست خورده بود و شانس حضور در جمع چهار تیم برتر آسیا را از دست داده بود، این بار به سبک ادوار گذشته مسابقات درخشید و باز هم در فینال حضور یافت. ایران تا قبل از مسابقات 2019 تهران چهار بار پیاپی فینالیست شده بود که دو بار قهرمان شده بود و دو باز نیز فینال را با شکست به پایان رسانده بود. پس از ناکامی شگفت انگیز دوره قبل، نوبت به فینال امسال رسید و مسابقه با استرالیا.

کار آسان ژاپن برای صعود به المپیک 1976

قدمت مسابقات قهرمانی آسیا به سال 1975 بازمی گردد. زمانی که ایران روز به روز از جمع بزرگان کره جنوبی، چین، استرالیا، فیلیپین، اندونزی و نیوزیلند شرکت داشتند و به ترتیب مقام های اول تا هفتم را از آن خود ساختند. ژاپنی ها در 6 مسابقه خود تنها یک ست را مقابل کره جنوبی باختند و در مسابقه با نیوزیلند در برابر 15 امتیاز هر ست( مطابق قوانین آن روزگار) در هر ست تنها یک امتیاز به حریف دادند!

3rd-championship-of-iran-in-asian-mens-volleyball-championship
3rd-championship-of-iran-in-asian-mens-volleyball-championship

ششمی ایران با سه شکست در 6 مسابقه

دومین دوره ژاپن و استرالیا در گروه پایانی، راهی المپیک 1980 مسکو شد.

عنوان نهمی آسیا برای ایران

مسابقات 1983 در ژاپن برگزار شد. در حالی که به علت جنگ عراق و ایران، خبری از این تیمها نبود و از غرب آسیا تنها کویت حضور داشت. تعداد تیمها به 10 کاهش یافت و پس از برگزاری مسابقات در دو گروه 5 تیمی، دو تیم برتر هر گروه به دور نهایی رسیدند و به صورت دوره ای رقابت کردند. تیم ژاپن قهرمان آسیا شد و راهی المپیک 1984 گردید. رقابتهای 1987 در کویت برگزار شد و ایران در بین 17 تیم شرکت کننده نهم شد.در حالی که برای کسب این عنوان، عراق را (3-1) شکست داد. از این دوره بود که این مسابقات دو سال یک بار برگزار شد. همچنین حکم مقدماتی المپیک را از دست داد.

سومین قهرمانی آسیا برای والیبال ایران ؛ 44 سال با والیبال قهرمانی آسیا
سومین قهرمانی آسیا برای والیبال ایران ؛ 44 سال با والیبال قهرمانی آسیا

ضعیف تر از پاکستان، کویت، هند و قطر!

رقابت های 1989 در سئول کره جنوبی برگزار شد. رقابتهایی که عنوان مقدماتی جام جهانی و مقدماتی رقابت های قهرمانی جهان را داشت. ایران در حالی هشتم شد که تیمهای پاکستان، کویت، هند و عراق بالاتر از ایران قرار گرفتند اما این مدعیان سنتی ( کره جنوبی، ژاپن و چین) بودند که اول تا سوم شدند.

در سال 1991 ایران هفتم شد در حالی که تعداد تیمها از 19 تیم به 15 تیم کاهش یافته بود و مسابقات بازهم در استرالیا برگزار شده بود. ژاپن هم با برتری مقابل کره جنوبی، چهارمین قهرمانی خود در مسابقات را جشن گرفت.

پشت سر بزرگان

در سال 1993 مسابقات در تایلند برگزار شد و پدیده ای جدید به خود دید. اما این پدیده ایران نبود! قزاقستان در نخستین حضور خود، چین را در نیمه نهایی شکست داد و فینالیست شد اما (3-0) از کره جنوبی باخت و دوم شد. ایران هم با وجود باخت(3-0) از ژاپن، چین و استرالیا در مرحله دوم، مقابل تایلند، پاکستان و استرالیا پیروز شد و به مقام پنجم مسابقات دست یافت. دو سال بعد در مسابقات کره جنوبی، ایران به لطف برد مقابل پاکستان و استرالیا همراه با ژاپن به مرحله نهایی رسید. در این مرحله سه باخت در انتظار ایران بود اما عنوان چهارمی، بهترین رتبه تاریخ ایران طی سالهای 1975 تا 2003 بود. تا قبل از 2003 ایران در 1997 صاحب مقام ششم، در مسابقات 1999 تهران و مسابقات 2001 کره جنوبی، مقام پنجم را از آن خود کرد. ایران کم کم به جمع بزرگان نزدیک می شد...

3rd-championship-of-iran-in-asian-mens-volleyball-championship
3rd-championship-of-iran-in-asian-mens-volleyball-championship

ورود ایران به جمع سکونشینان

در سال 2003 ایران سرانجام یکی از قدرت ها را در هم کوبید. برد(3-0) مقابل ژاپن تا آن زمان در این رقابت ها سابقه نداشت. ایران در آخرین روز هم(3-2) استرالیا را برد و عنوان سوم آسیا را از آن خود ساخت. این عنوان در سال 2005 از چنگ ایران خارج شد و تیم ملی کشورمان حتی در مسابقه پنجم و ششمی(3-2) از تایلند باخت. در سال 2007 ایران حتی از استرالیا هم باخت و ششم شد و استرالیا برای نخستین بار قهرمان شد.

دو قهرمانی شاگردان ولاسکو

از سال 2005 ایران سرانجام طعم فینالیست شدن در این مسابقات را هم چشید. در سال 2009 و مسابقات مانیل( فیلیپین)، ایران (3-2) چین و کره جنوبی را برد و فینالیست شد اما در دیدار پایانی (3-1) به ژاپن باخت. دو سال بعد ایران میزبان بود و در مرحله دوم، ژاپن را (3-0) برد. کره جنوبی و چین هم در دو دیدار پایانی(3-1) مغلوب ایران شدند و اولین قهرمانی ایران در حضور هموطنان جشن گرفته شد. آرش کمالوند هم بهترین بازیکن تورنمنت شد. در سال 2013 دومین قهرمانی ایران در امارات جشن گرفته شد. این بار با دو برد برابر کره و یک برد برابر ژاپن در حالی که در طول تورنمنت، ایران فقط یک ست را به کره واگذار کرد. خولیو ولاسکو هم سعید معروف را بخشید و این بازیکن MVP تورنمنت شد.

سومین قهرمانی، این بار با کواچ

ایران در سال 2015 باز هم میزبان بود اما نفرات اصلی خود را به این مسابقات نفرستاد و با دو باخت مقابل کره جنوبی و ژاپن، نایب قهرمان شد. باخت ناباورانه مقابل اندونزی در سال 2017 عنوان پنجمی را نصیب ایران کرد در حالی که در این مدت، ژاپن 9 عنوان قهرمانی، کره جنوبی 4 و چین 3 عنوان قهرمانی به خود اختصاص دادند. ایران در مسابقات امسال تنها از استرالیا(3-1) باخت اما در مقابل سری لانکا، قطر، چین، هند، چین تایپه(3-0) پیروز شد و با برد(3-1) مقابل کره جنوبی در نیمه نهایی فینالیست شد. جایی که (3-0) استرالیا را شکست داد و سومین عنوان خود را در این مسابقات جشن گرفت.

 

 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سومین قهرمانی آسیا برای والیبال ایران ؛ 44 سال با والیبال قهرمانی آسیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سومین قهرمانی آسیا برای والیبال ایران ؛ 44 سال با والیبال قهرمانی آسیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.