زمان مطالعه: 1 دقیقه
32 سال پس از نبرد آبی های ایران و عربستان

32 سال پس از نبرد آبی های ایران و عربستان

آبی پوشان پایتخت که امسال هم حضور در لیگ قهرمانان را از دست دادند، سه دهه قبل به عنوان مدافع عنوان قهرمانی آسیا، در این مسابقات حضور یافتند.

مهدی زارعی- تیم استقلال در سال 1991 برای کسب سومین قهرمانی آسیا راهی کشور قطر و مسابقات قهرمانی آسیا شد.استقلال که در سال 1990 قهرمان باشگاه های آسیا شده بود، از مرحله دوم حذفی به جمع تیم های شرکت کننده در بازی ها پیوست. این تیم در مرحله حذفی با الطلال یمن مسابقه داد و پس از یک تساوی بدون گل در خانه رقیب، در استادیوم آزادی با 5 گل پیروز شد. با این نتیجه استقلال راهی مرحله گروهی شد. جایی که باید با تیم های الهلال عربستان، 25 آوریل کره شمالی و یومیوری ژاپن قابت می کرد. نماینده ژاپن از حضور در مرحله گروهی کنار کشید تا استقلال در دور گروهی تنها دو دیدار انجام دهد.

این تیم در روز نخست شاهد مسابقه الهلال و نماینده کره شمالی بود که با دو گل به سود الهلال خاتمه یافت. پس از آن الهلال روی اشتباه احمدرضا عابدزاده و تیزهوشی یوسف الثنایان استقلال را با یک گل شکست داد. به این ترتیب استقلال برای صعود به نیمه نهایی نیازمند یک تساوی مقابل 25 آوریل داشت. اتفاقی که با تساوی(1-1) محقق شد و استقلال در نیمه نهایی به مصاف الریان قطر رفت. این مسابقه در روز جمعه 29 آذر 1370( 20 دسامبر 1991) برگزار شد و فیصل محمود در دقیقه دهم الریان را شکست داد. در ادامه شاگردان پورحیدری در اواخر نیمه اول به گل دست یافتند اما این گل به دلیلی نامعلوم مردود شد. سرانجام استقلال در دقایق 85 و 89 توسط عبدالعلی چنگیز و عباس سرخاب دو بار دروازه میزبان را گشود و با این برد فینالیست شد.

فینال در حضور 10 هزار تماشاگر برگزار شد و  پورحیدری نفرات زیر را به میدان فرستاد. احمدرضا عابدزاده، شاهین بیانی، فرشاد فلاحت زاده، رضا حسن زاده، امیرموسوی نیا، مهدی فنونی زاده، مهدی ابطحی، صادق ورمزیار، عباس سرخاب، صمد مرفاوی، امیرهاشمی مقدم. در ادامه مسابقه  عبدالعلی چنگیز جانشین هاشمی مقدم شد.

در این دیدار امیرهاشمی مقدم در دقیقه 58 گل اول بازی را به ثمر رساند اما در دقیقه 72 باز هم اشتباه عابدزاده کار دست استقلال داد و ضربه کاشته یوسف الثنایان توسط حسین حبشی  به گل بدل شد و کار به تساوی کشید.

در ضربات پنالتی ورمزیارو فنونی زاده ضربات خودرا گل کردند اما حسن زاده، سرخاب و مرفاوی پنالتی های خود را از دست دادند و استقلال قهرمانی آسیا را به الهلال واگذار کرد. استقلال پس از آن هم هرگز قهرمان آسیا نشد.

 

 

 

نظر خود را درباره «32 سال پس از نبرد آبی های ایران و عربستان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 32 سال پس از نبرد آبی های ایران و عربستان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.