زمان مطالعه: 1 دقیقه
19 دی؛ رحلت هاشمی رفسنجانی (1395ه.ش)

19 دی؛ رحلت هاشمی رفسنجانی (1395ه.ش)

اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی از سیاستمداران برجسته انقلاب اسلامی و یکی از یاران امام خمینی(ره) در 19 دی ماه سال 1395 به علت ایست قلبی در گذشت.

19دی ماه 1395علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، از رجال برجسته و شاخص سیاست پس از انقلاب اسلامی هنگامی که مشغول شنا در استخر کوشک متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام در نزدیکی مجموعه سعدآباد بود دچار ایست قلبی شد.

وی در ساعت 18:20 آن روز با علائم ایست قلبی و در شرایطی که علائم حیاتی نداشت، به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. مراحل احیای قلبی برای وی انجام شد؛ اما تلاش بیش از یک ساعته احیای وی ناموفق ماند و ساعت 19:30 دقیقه همان روز در 82 سالگی درگذشت. درگذشت هاشمی‌رفسنجانی بازتابی جهانی و بین المللی داشت.

مراسم تشییع پیکر هاشمی رفسنجانی در مقابل دانشگاه تهران
مراسم تشییع پیکر هاشمی رفسنجانی در مقابل دانشگاه تهران

 

پس از این حادثه فرزند بزرگ وی یعنی مهدی هاشمی که در آن بازه زمانی در زندان اوین بود با اسکورت و همکاری نیروی انتظامی برای دیدین پیکر بی جان پدرش به به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. سایر فرزندان هاشمی نیز به مرور به این جمع اضافه شدند.

پیکر وی همان روز درگذشتش از بیمارستان به حسینیه جماران منتقل شد و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی برای وداع به جماران مراجعه کردند و دو روز بعد پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تشییع به دانشگاه تهران منتقل گردید.

پس از مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی چندین مکان برای محل دفن پیکر او مد نظر قرار داشت که در نهایت تصمیم بر این شد که وی در حرم امام خمینی(ره) و در کنار ایشان دفن شود؛ و مراسم تشییع از ساعت 10 صبح روز 21 دی 1395 از جلوی دانشگاه تهران آغاز شد.
 
خواندن نماز میت توسط رهبر انقلاب بر پیکر هاشمی رفسنجانی
خواندن نماز میت توسط رهبر انقلاب بر پیکر هاشمی رفسنجانی
 
نماز میت اکبر هاشمی رفسنجانی به امامت رهبر جمهوری اسلامی ایران سید علی خامنه‌ای خوانده شد.
 

او طی چهار دهه حضور به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهوری ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شخصیتی شناخته شده در سطح جهان بود. چنان‌که روزنامه وال استریت‌ژورنال او را میانه‌رو افسانه‌ای ایران معاصر دانست. 

نظر تحلیلگران موافق با عملکرد هاشمی این است که او در دو دوره دوران سازندگی و نیز انتخابات سال 1392 نقشی بزرگ بازی کرد. در عرصه اقتصاد نیز با اجرای ایده خصوصی‌سازی به اقتصاد کشور تحرک تازه‌ای بخشید. او با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی قدم بزرگی در عرصه آموزش کشور برداشت.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «19 دی؛ رحلت هاشمی رفسنجانی (1395ه.ش)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 19 دی؛ رحلت هاشمی رفسنجانی (1395ه.ش) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.