زمان مطالعه: 3 دقیقه
ناگفته های انقلاب 1357

ناگفته های انقلاب 1357

آسمونی : تظاهرات مردمی در حمایت از دولت بازرگان در شهرهای قم، مشهد، شیراز، اهواز، بابل، نور، هشترود،...
1357-revolution(2)
1357-revolution(2)

آسمونی : تظاهرات مردمی در حمایت از دولت بازرگان در شهرهای قم، مشهد، اصفهان، بهار، همدان، خرم­دره،اراک، چالوس، قهرمان­شهر کرمانشاه، گرگان، خرم­آباد، درود، یزد، زرین­شهر، شهر ری، ایلام، دلیجان، اردبیل، کبوترآهنگ، شهریار، بندرعباس، شوشتر، سنقر، ازنا، رضاییه، مرودشت، فسا، نی­ریز، خرامه، دزفول، شاهی، سنگسر، بوشهر، کاشان، آران، گالیکش، نوشهر، کمیجان، زنجان، پل دختر، علی­آباد گرگان، کرمان، شهرکرد، چالوس، گچساران، اردکان، اندیمشک، خرمشهر، عجب­شیر، سراب، لاهیجان، رشت، سمنان و شهرهای دیگر برپا شد.

در زاهدان در حالی که «هزاران تن از مردم در حال پشتیبانی از دولت موقت بازرگان در خیابان­های این شهر شعار می­دادند، مورد حمله­ ی چماقداران و تیراندازی مأموران نظامی قرار گرفتند و بیش از 60 کشته و مجروح دادند.» 

جامعه­ ی روحانیت تهران برای سازماندهی راهپیمایی سرتاسری در حمایت از دولت بازرگان با صدور اطلاعیه­ای اعلام کرد :

«قدوم قائد بزرگ حضرت آیت­ الله­ العظمی خمینی مدظله ­العالی به خاک وطن، چنان که انتظار می­رفت طلیعه­ ی پیروزی­های بزرگ دیگر برای جنبش عظیم اسلامی ملت بود. انتخاب جناب آقای مهندس مهدی بازرگان برای ریاست دولت موقت یکی از این پیروزی­ هاست.

پس از 25 سال این نخستین بار است که ملت ایران تشکیل دولتی را به راستی جشن می­گیرد. ملت مسلمان ایران پس از گذراندن سال­های سیاه اختناق و فشار سیاسی و اقتصادی و پس از فداکاری حیرت ­انگیزی که در ماه­های اخیر در مقابله با رژیم فاسد نشان داده اکنون به امید فراوان به آینده­ای روشن و با تصمیم قاطع بر مقابله با هرگونه توطئه از سوی اخلالگران داخلی و استعمارگران خارجی این رویداد مبارک را ارج می­نهد.

با عنایات خداوند متعال دولت موقت جناب آقای بازرگان زمینه ­ساز حکومتی اسلامی است که در آن نابسامانی­ های موجود ایران که محصول قرن­ها رژیم جابرانه ­ی شاهنشاهی به خصوص 58 سال سلطه­ ی خائنانه ­ی خاندان مزدور پهلوی است مرتفع می­گردد و با همکاری سازنده­ی همه ی قشرهای ملت، ایرانی آباد و آزاد به وجود آید. رهبر عالیقدر، امام خمینی از ملت ایران خواسته ­اند نظر خود را درباره ­ی این انتخاب اعلام کنند.

1357-revolution
1357-revolution

بدین مناسبت ما از همه ­ی کسانی که انتخاب جناب آقای بازرگان را صمیمانه تأیید می­کنند دعوت می­کنیم به نشانه ­ی حمایت و تأیید دولت ایشان در روز پنجشنبه 19 بهمن ­ماه جاری ساعت 9 صبح در یک راهپیمایی همگانی شرکت فرمایند.»

با فرا رسیدن پنجشنبه 19 بهمن، عظیم­ترین راهپیمایی در سراسر کشور شکل گرفت و میلیون­ها نفر از دولت منتخب امام خمینی حمایت کردند. به گزارش کیهان تمامی شهرها و حتی روستاها عرصه­ی عظیم­ترین راهپیمایی و تظاهرات خیابانی بود.

شعارها چون غرش رعد و برق بر فراز شهرها بازرگان را تأیید می­کرد و پرچم­ها و پلاکاردهای رنگارنگ در وزش توفانی از شعارها و فریادها و صدای سنگین گام راهپیمایان که شبیه رژه بود تکان می­خورد.

در تهران بزرگترین و بی­ سابقه ­ترین راهپیمایی برگزار شد. از میدان فوزیه تا میدان آزادی فرشی از مردم خیابان­ها را پوشانده بود. شعار اصلی راهپیمایان این بود: درود بر خمینی، سلام بر بازرگان. طبق همین گزارش «برای اولین بار عکس­های رنگی و بزرگ آقای بازرگان به فروش می­رسید.»

از زیباترین صحنه­ های این تظاهرات حضور «دو هزار تن از همافران و درجه­ داران و خلبانان نیروی هوایی» بود که با لباس نظامی در راهپیمایی شرکت کرده بودند. مردم، اطراف این نیروها را زنجیره­ای از نیروی انسانی تشکیل داده بودند و به شدت از آنها مواظبت می­کردند.

1357-revolution(1)
1357-revolution(1)

در پایان این راهپیمایی قطعنامه­ ای به این شرح قرائت گردید

«اکنون که مبارزات قهرمانانه­ی ملت مسلمان ایران به مرحله­ ی حساس­تری رسید و رهبر عالیقدر انقلاب یکی از چهره­های محبوب اسلامی و ملی را به ریاست دولت موقت برگزیده است، در این اجتماع عظیم و پرشکوه خواسته های خود را ضمن این قطعنامه اعلام می­کنیم :

1 - ما فرار شاه و بازگشت رهبر عالیقدر انقلاب، امام خمینی به وطن و اعلام دولت موقت گام­های نخستین در راه پیروزی انقلاب ملت می­دانیم، ولی در عین حال معتقدیم که ملت باید تا رسیدن به پیروزی نهایی که محو کامل نظام استبدادی و استقرار جمهوری اسلامی است، مبارزه­ی خود را با همبستگی و شکیبایی کامل ادامه دهد.

2 - ما تصمیم رهبر انقلاب را در مورد انتخاب جناب آقای مهندس مهدی بازرگانی برای ریاست دولت موقت صمیمانه تأیید می­کنیم.

3 - ما از همه ­ی نیروهای انتظامی، ارتش، ژاندارمری و شهربانی می­خواهیم که هر چه زودتر مراتب اطاعت خود را از مهندس بازرگان و دولت او که مورد تأیید ملت است اعلام کنند.

4 - ما از همه­ ی کارکنان نخست­ وزیری، وزارتخانه ­ها و مؤسسات دیگر دولتی که قبلاً نیز همبستگی خود را با ملت و جنبش انقلابی او اثبات کرده­ اند می­خواهیم که تنها از دولت جدید که مورد تأیید ملت است اطاعت کنند و نشان دهند که دولت غیرقانونی را به هیچ وجه به رسمیت نمی­شناسند.

5 - ما به رئیس و اعضای دیگر دولت غیرقانونی اخطار می­کنیم که بیش از این رو در روی ملت نایستند و برکناری خود را هر چه زودتر اعلام کنند.

6 - ما از کسانی که با انتخابات فرمایشی به عنوان نماینده شورا و سنا به مجلس رفته­ اند می­خواهیم که هر چه زودتر کناره­ گیری خود را از این سمت غیرقانونی اعلام کنند و خانه ­ی ملت را ترک گویند.

7 - ما به همه ­ی دولت­های جهان اعلام می­کنیم که از این تاریخ تنها قراردادها و موافقتنامه­ هایی در نظر ملت ایران اعتبار قانونی دارد که به تصویب دولت موقت که مورد تأیید ملت است رسیده باشد.»

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ناگفته های انقلاب 1357» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ناگفته های انقلاب 1357 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.