زمان مطالعه: 6 دقیقه
10 پیشنهاد برای حفاظت پوست و مو

10 پیشنهاد برای حفاظت پوست و مو

استفاده از صابون تنها براي معالجه جوش‌ها کافي نيست و حتما لازم است از آنتي‌بيوتيک‌هاي موضعي يا خوراکي و...


استفاده از صابون تنها برای معالجه جوش‌ها کافی نیست و حتما لازم است از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی و کرم‌های حاوی ترتینویین وحتی از ترکیبات هورمونی استفاده شود.
هر سال وقتی به ابتدای سال جدید نزدیک می‌شویم، معمولا با خودمان قرار می‌گذاریم بعضی عادت‌ها و رفتارهای اشتباهمان را کنار بگذاریم و تا آنجا که می‌توانیم فرد بهتری باشیم. بد نیست امسال هم سعی کنیم رفتارهای نادرست مربوط به سلامت را کنار بگذاریم و عادت‌های درست را جایگزین آنها کنیم. یکی از بخش‌های مهم و حساس بدن، موها و پوستمان است که نیاز به توجه و مراقبت مداوم دارد. سلامتی این دو بخش به زیبایی ظاهری ما نیز کمک می‌کند.
بر این اساس، 10 بسته پیشنهادی را برای حفاظت و مراقبت صحیح از سیب‌زمینی (به‌خصوص سیب‌زمینی شیرین)، تره‌فرنگی، نخود سبز، گریپ فروت قرمز، پرتقال، لیموشیرین و لیموترش، گوجه‌فرنگی، سیب، قارچ‌ها را از فردی به فرد دیگر کاهش می‌دهند. حتی برس و قیچی کوپ بهتر است در این پکیج قرار بگیرند زیرا عفونت‌هایی که از پوست سر بعضی افراد منتقل می‌شود خطرات جبران‌ناپذیری روی سلامت افراد به جای می‌گذارد.

چند راهنمایی خیس برای ورود به سال جدید!

اینجا چند توصیه مختصر برای یک حمام داغ و سالم می‌خوانید. اگر دوست داشتید می‌توانید قبل از شروع سال جدید هم این توصیه‌ها را به کار بگیرید و اگر دوست نداشتید می‌توانید حتی بعد از شروع سال جدید هم به این توصیه‌ها عمل نکنید! خودتان را کیسه نکشید! بله درست خواندید، کیسه کشیدن نه تنها کمکی به تمیزتر شدن نمی‌کند که با از بین بردن لایه شاخی محافظ پوست می‌تواند باعث آسیب‌پذیر شدن آن در برابر عوامل بیماری‌زا هم بشود. به جای کیسه از لیف‌های نرم سنتی یا از اسفنج‌های نرم استفاده کنید و یادتان باشد که لیف یا اسفنج حمام‌تان را بعد از استفاده زیر آفتاب خشک کنید تا بهداشتی باقی بماند.

موهای خیس‌تان را شانه نکنید! برس کشیدن موهای خیس یا شانه کردن آنها با شانه‌های ریز معمولی نتیجه‌ای جز کنده شدن موها ندارد. برای شانه کردن موها در حمام فقط از شانه‌هایی با دندانه‌های فاصله‌دار مانند شانه‌های مخصوص موهای فر شده استفاده کنید. موهایتان را بیش از حد شامپو نکنید! چون تعداد دفعات شستن موها ارتباط مستقیم با مقدار ترشح چربی از سطح پوست دارد.

دست نگه‌دارید، حمام شما هنوز تمام نشده! کسانی که پوست خشک و آسیب‌پذیر دارند نباید فکر کنند که با خشک کردن بدن، حمامشان تمام شده است زیرا مرطوب‌کردن پوست بلافاصله بعد از خشک کردن آن و در حالی که هنوز رطوبت آب از پوست خارج نشده‌ است برای این دسته از افراد ضروری است. با انتخاب یک لوسیون بدن یا کرم بدن مناسب، بعد از حمام پوستتان را ماساژ بدهید تا خشک و پوسته پوسته نشود.

رنگی که بر موهایتان می‌نشیند:
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که موهایشان را به صورت مکرر و همیشگی رنگ می‌کنند، بهتر است به این عادت خود در سال جدید کمی ‌نظم بدهید. طبق توصیه متخصصان پوست، رنگ کردن موها نباید تبدیل به عادت شود زیرا دفعات مکرر تماس با مواد شیمیایی برای پوست و مو مضر است.

بعضی از خانم‌ها تا ریشه موهایشان کمی‌در می‌آید، بلافاصله آن را رنگ می‌کنند که این کار اصلا توصیه نمی‌شود. هر چند وقت یک بار باید موها را رنگ کرد؟ این کار به نوع رنگ، جنس و سرعت رشد موها بستگی دارد و به طور کلی هر چه این فاصله بیشتر باشد، بهتر است زیرا هم رنگ مو و هم مواد دکلره کننده به علت داشتن ترکیبات شیمیایی باعث آسیب جدی به موها می‌شوند که در درازمدت، خشکی، شکنندگی‌، کدرشدن موها و موخوره را به وجود می‌آورند.

در ضمن یادتان باشد حتما قبل از رنگ کردن موها و یا دکلره کردن آنها تست اولیه‌ای روی تکه کوچکی از مو انجام دهید. به‌علاوه قبل از استفاده از هر نوع رنگ و اکسیدان باید تست پوستی انجام شود. افرادی که به یک مارک خاص حساسیت نشان می‌دهند، ممکن است به همه رنگ‌ها حساسیت داشته باشند. در این موارد توصیه می‌شود از دیگر رنگ‌های نیمه دائمی، آن هم به شرط تست پوستی استفاده کنید.

درمورد دکلره کردن موهایتان نیز حواستان باشد برای اینکه موها صدمه کمتری ببینند، از محصولات باکیفیت و شناخته شده استفاده کنید و هرگز بیشتر از یک بار در ماه موهای خود را دکلره نکنید چون دفعات زیاد این کار، مو را خشک و شکننده و مستعد آسیب جدی می‌کند.

خال‌هایی که گرفتار می‌کنند:
تغییر دیگری که شاید علاقه‌مند باشید در سال جدید، در ظاهر خودتان ایجاد کنید، خلاصی از وجود خال‌ها یا زگیل‌هایی است که ممکن است در سطح پوست شما خودنمایی کنند. به طور کلی، خال‌ها به دو دسته مادرزادی و غیرمادرزادی تقسیم می‌شوند که اگر جزو آن دسته‌ای هستید که خال‌های مادرزادی دارید، بهتر است به توصیه متخصصان برای برداشتن این خال‌ها اقدام کنید.

در مجموع، خال‌ها هرچه کوچک‌تر باشند، خطرشان کمتر است و هرچه بزرگ‌تر شوند، باید سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و تکلیفشان را روشن کنید. اما در مورد خال‌های غیرمادرزادی، درصورتی که رشد یا تغییر رنگ غیرمتعارف در آنها مشاهده کردید یا متوجه شدید از حالت صاف، به شکل دندانه‌ای درآمده‌اند یا چند رنگ شده‌اند، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید که در صورت تشخیص او باید به طور کامل این خال‌ها را بردارید.

در غیر این صورت اگر مایل باشید، می‌توانید فقط به لحاظ زیبایی این کار را انجام دهید؛ البته بعضی از خال‌ها هم هستند که در نقاطی از بدن قرار دارند که برداشتن‌شان آن ناحیه را زشت می‌کند یا با پیدایش گوشت اضافه همراه است که در‌این صورت، پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است از جراحی زیبایی منصرف شوید.

نوجوان‌ها بخوانند:
ما در فهرست توصیه‌های بهاری خود، نوجوانان را از قلم نینداخته‌ایم. از آنجا که این قشر، به زیبایی و شادابی پوست و موی خود اهمیت ویژه‌ای قائلند، بهتر است در سال جدید توصیه‌های متخصصان پوست و مو را به فهرست عادات خوب امسال بیفزایند. یکی از مواردی که اکثر نوجوانان با آن درگیر هستند، جوش صورت است که از بیماری‌های شایع پوستی محسوب می‌شود.
به این نکته توجه داشته باشید که جوش صورت نیاز به درمان دارد و خود به خود خوب نمی‌شود؛ البته خوشبختانه این مورد کاملا قابل درمان است ولی دوره درمان آن طولانی است و چند ماه و گاهی چند سال هم طول می‌کشد؛ بنابراین نباید نوجوانان در ماه‌های اول درمان، مأیوس شوند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. توصیه می‌شود والدین، فرزندشان را تا پایان دوره درمان نزد متخصصان پوست ببرند و از درمان‌های خانگی غیراستاندارد یا پرهیزهای غذایی بی‌مورد خودداری کنند.
درضمن یادتان باشد استفاده از صابون تنها برای معالجه جوش‌ها کافی نیست و حتما لازم است از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی و کرم‌های حاوی ترتینویین وحتی از ترکیبات هورمونی استفاده شود. دختران نوجوان توجه داشته باشند که بهتر است از لوازم آرایش و حتی کرم‌پودر استفاده نکنند.

چون انواع گوناگون کرم‌پودرها به خاطر داشتن چربی، باعث بسته شدن منافذ پوست و تشدید آکنه می‌شوند؛ البته در مواقع خاص می‌توان برای پوشاندن موقت جوش‌ها از کرم‌پودرهای فاقد چربی استفاده کرد. ضمنا از دستکاری جوش‌ها یا کشیدن کیسه روی صورت خودداری کنید زیرا این کارها باعث تشدید آکنه و ایجاد فرورفتگی در محل جوش‌ها می‌شود.

مورد دیگری که ممکن است نوجوان‌ها با آن مواجه شوند، از دست دادن موهاست که احتمال دارد فرد را در آن سنین شوکه کند. نخستین علامتی که ظاهر می‌شود، نازک شدن موهای نواحی شقیقه و بالای ابروهاست که منجر به بلند شدن پیشانی می‌شود. این مساله ناشی از افزایش میزان هورمون‌های مردانه در بدن است و یک فرایند طبیعی محسوب می‌شود. به هرحال بهتر است نوجوانان برای مطمئن شدن در مورد طبیعی یا غیرطبیعی بودن میزان ریزش موهای سر خود حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنند تا در صورت لزوم از همان ابتدا تحت درمان قرار بگیرند.

هرچه درمان ریزش مو زودتر شروع شود، موثرتر بوده و نتیجه بهتری خواهد داشت؛ بنابراین لازم است نوجوانان در روند درمان که گاهی سال‌ها طول خواهد کشید، صبور باشند و به پزشک خود اعتماد کنند و بی‌جهت سراغ انواع و اقسام محلول‌ها و داروها یا شامپوهای گران‌قیمت که در رسانه‌های مختلف تبلیغ می‌شوند، نروند.
به دختران نوجوان هم توصیه می‌شود به هیچ‌وجه موهای سر خود را سفت نبندند زیرا محکم بستن موها ریشه مو را سست می‌کند و به طاسی سر منتهی می‌شود که درمان آن نیاز به کاشت مو دارد.

کیف شخصی اصلاح برای آقایان:
آقایان معمولا عادت دارند برای اصلاح مو و صورت خود، فقط به آرایشگاه همیشگی خودشان بروند. این عادت، بسیار خوب است اما یادتان باشد نباید اجازه دهید این مراجعه همیشگی و اعتمادی که به وجود می‌آید، مانع از آن شود که شما کیف شخصی سلمانی خود را همراهتان ببرید. آنچه که باید در این کیف همراهتان باشد، وسایلی مانند شانه و برس، قیچی، دسته تیغ و پیش‌بند است. این وسایل باید برای هر کسی به صورت جداگانه مورد استفاده قرار بگیرد و چه بهتر که شما از وسایل شخصی خودتان بهره بگیرید تا خیالتان هم راحت‌تر باشد.
برای آنکه بدانید این کار تا چه حد ضروری است، بد نیست یادآوری کنیم استفاده از شانه و برس یا پیش‌بند مشترک ممکن است باعث سرایت بیماری‌هایی مانند شپش سر، جوش‌های عفونی و قارچ‌های پوست سر شود که هم از طریق وسایل و هم تراوشاتی که روی پیش‌بند باقی می‌ماند، قابل انتقال هستند؛ ضمن اینکه قیچی‌های نوک‌تیز و تیغ‌هایی که به صورت مکرر و برای افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است باعث انتقال بیماری‌های خونی مانند هپاتیت و ایدز شوند. پس امسال، کیف شخصی سلمانی، فراموش نشود.

نظر خود را درباره «10 پیشنهاد برای حفاظت پوست و مو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 10 پیشنهاد برای حفاظت پوست و مو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.