زمان مطالعه: 3 دقیقه
آموزش تایپ ده انگشتی

آموزش تایپ ده انگشتی

امروزه با گسترش تکنولوژی و لزوم انجام اکثر کارها و فعالیت ها با استفاده از رایانه، باعث شده است که حرفه تایپ...
در این مطلب می خوانید : [بستن]

تایپ ده انگشتی

امروزه با گسترش تکنولوژی و لزوم انجام اکثر کارها و فعالیت ها با استفاده از رایانه، باعث شده است که حرفه تایپ به یکی از مهمترین تخصص های کارکنان در سازمان ها و شرکت های مختلف تبدیل شده است.تایپ ده انگشتی یک نوع تایپ سریع است که برای فراگیری آن باید نکات و البته ترفندهای آن را بیاموزید.نام دیگر تایپ ده انگشتی، تایپ سریع یا تایپ لمسی است.اگر قصد آموزش تایپ ده انگشتی را دارید و برای این منظور می خواهید به آموزشگاه های مربوطه مراجعه کنید باید بدانید که مدت دوره آموزش تایپ ده انگشتی حدود 4 ماه است که این زمان به علاقه و پشتکار فرد و همچنین میزان آشنایی او با تایپ بستگی دارد و ممکن است برای افراد مبتدی اندکی بیشتر شود و برای افرادی که با حرفه تایپ کاملا آشنایی دارند و صرفا می خواهند تایپ سریع و تایپ ده انگشتی را فرا بگیرند، این زمان کوتاهتر می شود.با آسمونی همراه باشید.

چجوری ده انگشتی تایپ کنیم؟

گام اول
اگر به صفحه کلید نگاه کنید متوجه می شود که دو تا از کلیدهای آن دارای برجستگی کوچکی هستند. در اغلب صفحه کلیدها، مکان قرارگیری دو کلید برجسته، دکمه های "ت" و "ب" هستند. (در حروف انگلیسی کلیدهای "J" و "F" هستند.) علت برجستگی این کلیدها این است که در مکان های تاریک یا بدون اینکه به صفحه کلید نگاه کنید، این کلیدها را بیابید. در ابتدا، انگشت اشاره دست راست را بر روی کلید "ت" و انگشت اشاره دست چپ را روی کلید "ب" بگذارید.

گام دوم
انگشتان سبابه هر دو دستتان را روی کلید اسپیس (SPACE) بگذارید و بقیه انگشتانتان را روی کلیدهای کنار "ت" و "ب" قرار دهید. شما در این حالت روی موقعیت کلیدهای دیگر به راحتی تسلط دارید. این 8 کلید را که انگشتانان را روی آن ها گذاشته اید، اصطلاحا Home Keys نام دارند.دلیل اینکه انگشتان دست ها باید روی این 8 کلید باشد این است که، این 8 کلید، حروف پرکاربرد صفحه کلید هستند.

گام سوم
شما برای انجام تایپ، هر کدام از حروف را که می خواهید بفشارید، باید از بین 8 انگشتتان که روی ردیف وسط قرار دارند، تنها یکی از انگشتانتان را که به آن کلید نزدیک است بردارید و دوباره در جای خود قرار دهید. برای فشردن دیگر کلیدها همین روال ادامه دارد و برای فشار دادن هر کلید، یکی از انگشتانتان را از جای خود بردارید و بعد از فشردن، به جای خود برگردانید.

آغاز تایپ سریع
ابتدا دست های خود را روی کلیدهایی که گفته شد قرار دهید و هر کدام از کلمات زیر را در ورد (Word) تایپ کنید و این کار را آنقدر ادامه دهید که بتوانید بدون نگاه کردن به صفحه کلید آن ها را تایپ کنید.

آموزش کلیدهای ردیف وسط

مس، کشک، کگ، تا، بل، کش
تاب، بابا، بال، بیش، اسی، الس، کال
مالک، میشا، نامی، امشب، کل کل، نم نم

آموزش کلیدهای ردیف بالا و وسط

شض، سص، یث، بق، بف، کچ، کج، کح، مخ، نه، تع، تغ
ماضن، باص، نمیث، قلیان، خالص، عالم، غالم
خکن، نفخ، عاقب، فشنگ، قلیه، تخلیه، نخاله

آموزش کلیدهای ردیف بالا و وسط و پایین
شظ، سط، یز، بر، بذ، نو، تد، شتر
هلظ،مطلب، بند،انار، مرتب، کرامت، تلاوت
ملاحظات، پرنده، پنهان

نکته: برای تایپ حرف "آ"   باید کلیدهای Shift و H را بفشارید.

نکته: برای فشردن کلید Shift می توانید از انگشت کوچک دست دیگرتان کمک بگیرید، یعنی انگشت کوچک یک دستتان کلید Shift را بفشارد و دست دیگرتان حرف "ا"  را فشار دهد.

گام چهارم
در زمان آغاز کار تایپ ده انگشتی یا تایپ سریع، ممکن است برایتان سخت باشد یا ممکن است روند کندی را طی کنید اما باید بدانید که اگر این روش را به درستی فرا بگیرید و زیاد تمرین کنید، مطمئن باشید سرعت تایپتان آنقدر سریع می شود که تفاوتی با نوشتن با خودکار نمی کند!

امکان دارد با حرکت دادن یکی از انگشتانتان، انگشت دیگر نیز حرکت کند (به صورت غیرارادی)، باید بگوییم که این مورد مشکلی ایجاد نمی کند اما حتما بعد از حرکت دادن یکی از انگشتانتان و فشار دادن کلید موردنظر، آن انگشت به جای خود برگرد.

برای اینکه بدانید هر کدام از انگشتانتان می تواند کدام کلیدها را فشار دهد، عکس زیر می توانید در این مورد راهنمایی تان کند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آموزش تایپ ده انگشتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آموزش تایپ ده انگشتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.