زمان مطالعه: 1 دقیقه
10 آذر ، شهادت آیت الله سید حسن مدرس  (1316 ه ش) و روز مجلس

10 آذر ، شهادت آیت الله سید حسن مدرس (1316 ه ش) و روز مجلس

روز دهم آذرماه در تقویم شمسی به مناسبت سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس در سال 1316، به عنوان روز مجلس نام گذاری شده است.

10 آذر ماه، سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرّس و روز مجلس

روز دهم آذرماه در تقویم شمسی به مناسبت سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس در سال 1316، به عنوان روز مجلس نام گذاری شده است.

شهید آیت الله سیدحسن مدرس، از بزرگ مردان تاریخ ایران زمین است. او که حدود هفده سال، از 1289 تا 1307 نماینده مجلس بود.

آیت الله مدرس 
آیت الله مدرس 

 

آیت الله سید حسن مدرس یکی از علمای شهر اصفهان در دوران مشروطه بود که  از مشروطه‌خواهان حمایت می کرد. وی در دوره دوم مجلس، از طرف فقیهان به‌عنوان یکی از مجتهدانی تعیین شد که بر اساس قانون اساسی مشروطه باید بر هماهنگی مصوبات مجلس با شریعت اسلام نظارت و کنترل داشته باشند.

وی همچنین از دوره سوم تا دوره ششم نیز برای چهار دوره نماینده مردم شهر تهران در مجلس شورای ملی بود.

تندیس آیت الله مدرس
تندیس آیت الله مدرس

 

در دوره جنگ جهانی اول، کمیته دفاع ملی را تشکیل داد و به قم مهاجرت کرد. سید حسن مدرس با اقدامات رضاخان مخالفت جدی می‌کرد. رضاخان وی را تبعید کرد و در شب 10ام آذرماه سال 1316 توسط عوامل مزدور رضاشاه کشته شد.

به همین علت در ایران دهم آذر، به مناسبت شهادت وی، طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی 10 آذرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران، به نام روز مجلس خوانده می‌شود.

 

مجلس شورای اسلامی در تاریخ 23 تیر سال 1372 با تصویب ماده واحده‌ای، روز 10 آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد.

 

 

 

نظر خود را درباره «10 آذر ، شهادت آیت الله سید حسن مدرس (1316 ه ش) و روز مجلس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 10 آذر ، شهادت آیت الله سید حسن مدرس (1316 ه ش) و روز مجلس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.