زمان مطالعه: 8 دقیقه
استراتژی های کسب درآمد از اپ

استراتژی های کسب درآمد از اپ

ساخت اپليكيشن و انواع آن چرا یک اپلیکیشن می سازید؟! بله.میخواهید وفاداری را ترویج دهید،یک شرکت آگاه...

0098phone-1
0098phone-1

ساخت اپلیکیشن و انواع آن

چرا یک اپلیکیشن می سازید؟! بله.میخواهید وفاداری را ترویج دهید،یک شرکت آگاه بسازید،مشتری های جدید از طریق موبایل بدست آورید،سود کسب کنید و خیلی چیزهای دیگر.اغلب اوقات،اپلیکیشن های موبایل یکی دیگر از کانال های کسب و کار برای برند شما به شمار می رود.شما آن را انتشار می دهید و انتظار دارید که یک منبع جدی درآمدی برای شما باشد.بسیاری از مردم به این خاطر وارد عرصه ی موبایل می شوند که شیفته ی بیلیون ها دلار موفقیت ناگهانی اپلیکیشن هایی مثل واتساپ و اینستاگرام شدند.

موبایل یک معامله ی خوب است.ولی این به آن معنا نیست که یک رهبر جادویی برای معاملات بزرگ شمااست.شما باید یک بیزینس موبایلی پایدار بسازید نه فقط یک ضربه ی ناگهانی و تعجب آور زودگذر.

به این آمارها فکر کنید: 2% از توسعه دهندگان اپلیکیشن،54% از کل درآمد اپلیکیشن ها را دراختیار دارند.پس چطور به این 2% وسوسه کننده ملحق شوید؟ یک طرح خوب داشته باشید تا از اپلیکیشن خود منفعت کسب کنید و قبل از راه اندازی اپلیکیشنتان درموردش بحث و گفتگو کنید.

اگر شما یک برنامه نویس اپلیکیشن یا یک بازاریاب برای اپلیکیشن ها هستید که هدفتان کسب درامد از اپلیکیشن خودتان است،این مقاله را مطالعه کنید تا 6 استراتژی کسب درآمد که می توانید از آن ها استفاده کنید را یاد بگیرید.

شناسایی مدل صحیح و درست برای کسب درآمد از اپلیکیشنتان:

همانطور که ما مدل های کسب درآمد از اپلیکیشن ها را در زیر ذکر می کنیم،به اینکه کدام مدل بهترین گزینه برای اپلیکیشن شماست،فکرکنید.ابتدا با پاسخ به سوالات زیر شروع کنید:

1- اپلیکیشن شما سعی دارد چه مشکلی را حل کند و چطور این کار را انجام می دهد؟

2- چه چیزی در اپلیکیشن شما منحصر به فرد است و چرا مردم باید بابت آن هزینه کنند؟

3- چه چیزهای دیگری وجوددارد که کاربران اپلیکیشن شما مایل خواهند بودکه بابت آن هزینه کنند؟

4- برنامه های رقیب کدام مدل کسب درآمد را استفاده میکنند و چقدرخوب از آن طریق کار می کنند؟

همچنین خیلی مهم است که یک تعادل میان نیازتان به بدست آوردن کاربر و نیازتان به بدست آوردن درآمد،برقرار کنید.برخی مدل های کسب درآمد از اپلیکیشن،در مقایسه با هزینه ای که برای به سرعت بدست آوردن کاربران زیاد خرج می کنند،پول بیشتری بدست می آورند.در حالی که نتیجه ی بقیه ی مدل ها،ابتدا دانلود بالا و سپس کسب درآمد است.آیا می توانید درابتدا برای جمع کردن کاربران بیشتر،از کسب درآمد صرف نظر کنید؟(ممکن است ارزشش را داشته باشد،بستگی به کاربران شما دارد.)

به یادداشته باشید که استراتژی های کسب درآمد از اپلیکیشن،باید قبل از انتشار اپلیکیشن در اپ استورها، انتخاب و روی اپلیکیشن اعمال شود.شما می توانید پس از مدتی در این استراتژی ها بازنگری کنید یا اینکه بطور کلی تغییرشان دهید.

نکته ی دیگری که باید به ذهن بسپارید،این است که این مدلها انحصاری نیست شما قطعا می توانید آن هارا باهم ترکیب کنید یا از بیش از یکی از مدل هایی که به نظرتان مناسب هستند،استفاده کنید.

6 مدل برتر کسب درآمد، معایب و مزیت ها:

0098phone-2
0098phone-2

1- رایگان اما با تبلیغات (تبلیغات درون برنامه ای) :

احتمالا شما این مدل را درگوشی های هوشمند خودزیاد دیده اید.دراین مدل کسب درآمدی،شما موانع مالی خرید اپلیکیشنتان را حذف می کنید و اجازه ی دانلود رایگان میدهید.

هدف شما،جمع آوری یک پایگاه کاربری قابل ملاحظه و بدست آوردن اطلاعات از افرادی است که با اپلیکیشن شما در تعامل هستند.سپس این اطلاعات،مرتب سازی شده و به ناشران اپلیکیشن که به شما پول می دهند تا تبلیغات هدف دار آن هارا در اپلیکیشنتان قرار دهید ،فروخته می شوند.

فیس بوک یک مثال عالی از یک اپلیکیشنی است که این کار را به خوبی انجام می دهد.کاربران فیس بوک بابت دانلود یا استفاده از پلتفرم موبایلی این اپلیکیشن،مستقیما هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند،اما فیس بوک از مقدارزیادی داده،بعنوان یک اهرم برای فروش تبلیغات هدف دار استفاده میکند و موثر بودن این استراتژی کسب درآمد ،برای فیس بوک اثبات شده است.

جوامع بزرگ از افزایش 151درصدی درآمدهای تبلیغاتی موبایل هایشان در ربع دوم امسال خبرداده اند.

مزایا:

-اپلیکیشن های موبایل در جایگاه نخست جمع آوری چندین تن داده از کاربرانشان هستند.(از قبیل رفتارهای درون برنامه ای یا لوکیشن آن ها)

-شما را قادر می سازد تا به سرعت کاربر جذب کنید.چون مردم اپلیکیشن های رایگان را دوست دارند.

-اگر تبلیغات هدف دار و مدیریت شده استفاده شوند،این مدل می تواند موثر باشد.(تبلیغات جالب و در عین حال محدود)

-در سال 2014 تبلیغات موبایل از رادیو،مجله،و روزنامه ها پیشی گرفت.(صنعت پرسود و درحال رشد)

معایب:

-استفاده نکردن از مدل های ابتکاری ،و مردمی که از تبلیغات اذیت میشوند،ممکن است منجر به ریزش اپلیکیشن شود.

-این مدل برای اپلیکیشن های کاربردی و ابزاری،که برای کمک به انجام کارها و وظایف کاربران طراحی شده اند،قابل اجرا نیست.(تبلیغات دراین دسته از اپلیکیشن ها که کاربران فقط می خواهند کارهایشان را سریع انجام بدهند،بسیار غیرمعمول است.)

2- فری میوم Freemium (ویژگی های قفل شده):

شبیه به مدل اول (تبلیغات درون برنامه ای)،در مدل فری میوم،اپلیکیشن همچنان بصورت رایگان عرضه می شود.اما یکسری ویژگی ها،قفل شده اند و با پرداخت هزینه باز می شوند.بعبارت دیگر،افراد به عملکرد پایه ای اپلیکیشن دسترسی دارند،اما برای ویژگی های فریمیوم و اختصاصی،باید پرداخت هزینه صورت گیرد.اساس این مدل براین پایه است که شما افراد را به اپلیکیشن خود جذب می کنید و به آن ها یک پیش فرض از اینکه اپلیکیشنتان چه کاری می تواند انجام دهد،می دهید.

هدف،جمع آوری و درگیر کردن کاربران اپلیکیشن است،تا جایی که آنها تمایل پیدا کنند برای ابزارهای اضافی درون برنامه ای،هزینه پرداخت کنند.یک مثال عالی از یک برندی که با این استراتژی سرمایه جمع آوری کرد،انگری بردز است.

0098phone-3
0098phone-3

0098phone-4
0098phone-4

مزایا:

-این مدل تجارتی موبایل،ساخت یک پایگاه کاربری بزرگ و نمایش اپلیکیشنتان را آسان می کند،پس بدین ترتیب افراد را جذب کرده اید.(و بعد شما می توانید به خرید تشویقشان کنید)

-افرادی که به اصطلاح "try before the buy"(یعنی می توانند قبل از خرید آن را امتحان کنند)،به احتمال زیاد درگیر اپلیکیشن می شوند و بعد ازآن به یک کاربر وفادار تبدیل میگردند.

-بازاریابان اپلیکیشن باید مراقب باشند که قابلیت های رایگانی که به کاربران ارائه می دهند،تجربه ی کاربری نامرغوبی نداشته باشند.

3- اپلیکیشن های پولی (پرداخت هزینه در ازای دانلود)

در مدل تجاری اپلیکیشن های پولی به وضوح مشخص است که دانلود اپلیکیشن شما رایگان نیست..اگر کسی بخواهد از اپلیکیشن شما استفاده کند،ابتدا باید آن را از اپ استورها خریداری کند.کلید موفق شدن دراین مدل،به توانایی شما در به نمایش گذاشتن ارزش دانلود اپ شما(مثل قراردادن اسکرین شات ها،بازخورد های 5ستاره و...) برمی گردد که اپلیکیشن شمارا از اپلیکیشن های رایگان متمایز میکند.

یک مثال خوب از اپلیکیشن هایی که از این استراتژی استفاده کرده اند calendars5 در اپ استور است.

0098phone-5
0098phone-5

مزایا:

-توسعه دهندگان و بازاریابان اپلیکیشن، به ازای هر دانلود جدید،درآمد کسب می کنند.

-افرادی که برای اپلیکیشن هزینه میکنند،به احتمال زیاد به کاربرانی درگیر وفعال تبدیل میشوند.(از آنجایی که به جای استفاده از اپلیکیشن رایگان،برای خرید اپلیکیشن شما هزینه پرداخت کرده اند.)

-دراین مدل،معمولا اپلیکیشن هیچ تبلیغات درون برنامه ای ندارد که اجازه می دهد واسط کاربری تمیزتری داشته باشید.

معایب:

-فروختن یک اپلیکیشن مشکل است.چون اپ استورها بسیار شلوغ هستند.(رقابت سختی میان اپ های رایگان وجوددارد.)

-اپ استورها درصدی از درآمد فروش اپلیکیشن را برای خودشان برمی دارند.(اپ استور و گوگل پلی و کافه بازار تقریبا 30 درصد را برمی دارند.)

0098phone-7
0098phone-7

 

4- پرداخت درون برنامه ای(فروش محصولات فیزیکی و مجازی)

پرداخت های درون برنامه ای دقیقا شبیه به آن چیزی هستند که به نظر می رسند.این استراتژی کسب درامد،شامل فروش محصولات فیزیکی یا مجازی در داخل اپلیکیشن شما و درنتیجه حفظ درامدتان می شود.پرداخت درون برنامه ای می تواند گستره ی متنوعی از کالاهای مصرف کنندگان ازقبیل پوشاک،و وسایل جانبی را در بربگیرد.همچنین پرداخت درون برنامه ای می تواند مجازی باشد.مثل پرداخت پول در بازی.

هرچیزی که اپلیکیشن شما می فروشد،اطمینان حاصل کنید که پرداخت درون برنامه ای،مثل یک قسمت طبیعی از اپلیکیشن شما بنظر برسد.

اپلیکیشن Meetme یک نمونه ی خوب از اپلیکیشنی است که بصورت خلاقانه ای پرداخت درون برنامه ای را در اپلیکیشن اجتماعیش ثبت کرده است.

مزایا:

-این مدل تجاری،مشخصا برای برندهای ecommerceو mcommerce عالی است.

-پرداخت درون برنامه ای می تواند به بازاریابان اپلیکیشن ها کمک کند تا درامد راحت با کمترین میزان ریسک را داشته باشند.

-خرید محصولات مجازی می تواند منجر به درگیری عمیق تر کاربر شود.

معایب:

-اخیرا علیه این استراتژی،تبلیغات بدی انجام میشود.چون مقامات دولتی به اپل و گوگل فشار می آورند تا مقررات سختگیرانه تری وضع کنند تا مانع پرداخت درون برنامه ای تصادفی کودکان شوند.

-اپلیکیشن ها اگر می خواهند پرداخت درون برنامه ای اضافه کنند،باید در صفحه ی لیست اپ استورهایشان شفافیت بیشتری داشته باشند.(که باعث میشود برخی از مردم آن را دانلود نکنند. )

0098phone-8
0098phone-8

5- دیوار پرداخت (خرید اشتراک)

مدل تجاری اشتراکی بسیار شبیه به مدل فریمیوم است.بااین تفاوت که به جای ویژگی ها،محتوا قفل میشود.این مدل به کاربر اجازه می دهد که یک مقدار از پیش تعیین شده ای از محتوارا بصورت رایگان ببیند و برای دسترسی به محتوای بیشتر برای خرید اشتراک اقدام کند.

این مدل بهترین گزینه برای اپلیکیشن های متمرکز بر خدمات است و به برندها اجازه می دهد تا بصورت مستمر درآمد کسب کنند.یک نمونه ی خوب برای این مدل،Umano است که اخبار را به پادکست ها ارسال می کند.

مزایا:

-این مدل تجاری بعلت اینکه معمولا اشتراک ها تمدید خودکار میشوند(هفتگی،ماهیانه،سالیانه)،جریان درآمدی دائمی دارد.

-اشتراک ها به احتمال زیاد منجر به درگیر شدن کاربر در اپ و وفاداری او میگردد.

معایب:

-ممکن است سخت باشد که تعیین کنیم که کجا وچه موقع از این مدل استفاده کنیم.

6-حمایت مالی (انگیزه ی تبلیغاتی)

در این مقاله تمامی مدل های تجاری اپلیکیشن ها لیست شده است.شاید به این خاطر که افراد جدید زیادی در حال وارد شدن به دنیای موبایل هستند.حمایت مالی،مستلزم همکاری با تبلیغ کنندگانی است که کاربران شمارا برای کامل کردن اعمال درون برنامه ای مشخص،با جوایزی تشویق می کنند.دراین مدل،برندها و آژانس ها هزینه می کنند تا بخشی از این سیستم انگیزشی باشند.اپلیکیشن شما با درنظر گرفتن سهم درآمد حاصل از قراردادن جوایز و پاداش ها،درامد کسب میکند.

به این صورت شما میتوانید تبلیغات را درون اپلیکیشنتان ترکیب کنید تا قابلیت های اپلیکیشنتان را برای درگیرکردن بیشتر کاربران،بالا ببرید.

یک نمونه ی خوب برای این مدل،RunKeeper است.

0098phone-9
0098phone-9

مزایا:

-یک مدل تجاری خلاقانه است که می تواند با هرنوع اپلیکیشنی سازگارشود.

-این استراتژی تبلیغاتی به احتمال زیاد توسط کاربران اپلیکیشن بهتر دریافت می شود.چون مربوط و مرتبط با هدف اپلیکیشن است.

-توسعه دهندگان اپلیکیشن و بازاریابان درامد کسب می کنند،تبلیغ کنندگان فضای تبلیغاتی بیشتری بدست می آورند و کاربران از تبلیغات رایگان سود کسب می کنند.

معایب:

-بازاریابان موبایلی باید درمورد اعمالی که داخل اپ ترویج می کنند مراقب باشن.(مثلا اپل دانلوهای تبلیغی و به اشتراک گذاری های اجتماعی را سرکوب میکند.)

-این مدل تجاری به اندازه ی مدلهای دیگر تست و آزمایش نشده است.(نتایج و موفقیت ها ممکن است متفاوت باشند.)

اپلیکیشن ها به سمت مدل تلفیقی می روند:

سال گذشته انجمن برنامه نویسان،یک آمار و نموداری منتشرکرد که محبوب ترین و درآمدزاترین مدل از مدل های گفته شده(بجز مدل حمایت مالی که روش جدیدی است) را نشان میداد.جالب توجه است که این آمار نشان می داد تبلیغات،محبوبترین مدل کسب درآمد از اپلیکیشن ها است.اما خرید اشتراک از همه سودآورتر است.

0098phone-10
0098phone-10

بعنوان آخرین نکته:

فقط کارهایی که دیگران انجام داده اند را انجام ندهید.استراتژی های کسب درآمدتان را را بازنگری یا به روزرسانی کنید تا نتیجه ی موردنظرتان را بگیرید.

ما دراین مقاله،متدهای استاندارد برای کسب درآمد ازطریق اپلیکیشنتان را ذکرکردیم،اما فقط بازاریابان اپلیکیشن شجاع و خلاق می توانند آن را به باران پول برای خود تبدیل کنند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «استراتژی های کسب درآمد از اپ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره استراتژی های کسب درآمد از اپ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.