هر دستاوردی که در دنیا شایسته تقدیر باشد، نیازمند آن است که نه تنها مخابره شود، بلکه از آن قدردانی نیز صورت بگیرد. به عنوان مثال برای دستاوردهای علمی، جایزه نوبل، دستاوردهای ادبی، جایزه پولیتزر و برای فیلمسازی، مراسم هایی نظیر اسکار، کن و ... در نظر گرفته می شود. همین موضوع در خصوص بازی های ویدیویی نیز صدق می کند. مراسم های مختلفی در زمینه ویدیوگیم سالانه برگزار می شود که هر یک جوایزی مختص خود را دارند، اما معروف ترین و شناخته شده ترین آنها مراسم The Game Awards است که به تهیه کنندگی و مجری گری جف کیلی برگزار می شود. برای آشنایی با مراسم گیم اواردز با آسمونی همراه باشید:

تاریخچه گیم اواردز 

برگزاری مراسمی در خصوص اهدای جایزه به برترین سازندگان بازی ها، از سال 1994 آغاز شد. فردی با نام جف کیلی که در آن زمان یک خبرنگار در حوزه بازی های ویدیویی بود، در پروژه ساخت یک برنامه تلویزیونی با نام Cybermania 94 وارد شد. در آن زمان جف کیلی یک نوجوان تازه کار بود که به منظور نوشتن سخنان مجریان و میزبانان برنامه در پروسه ساخت دخیل بود.

اگرچه این برنامه تلویزیونی، نخستین مراسم اهدای جوایز بازی های ویدیویی به شمار می رفت، اما موفقیت چندانی را نتوانست ایجاد کند و بیشتر به سمت و سویی کمدی کشیده شد. جف کیلی بعد از شکست این مجموعه وارد مراسم اهدای جوایز اسپایک (Spike Video Game Awards یا اختصارا VGA) شد. البته لازم به ذکر است که پخش این مراسم نیز تنها 10 سال ادامه یافت و در ماه های آخر سال میلادی از شبکه اسپایک پخش می شد.

جف کیلی
جف کیلی

 

اگرچه این مجموعه پیشرفت خوبی نسبت به برنامه سایبرمینیا به حساب می آمد. در سال 2013، نام مجموعه تغییر یافت و از VGA به VGX تغییر کرد تا نمایانگر تمرکز این مراسم در زمینه بازیهای نسل بعد (در آن زمان نسل هشتم) باشد. سایر تغییرات ایجاد شده در ساختار این برنامه، حضور کمدین معروف جول مک هیل در کنار جف کیلی به عنوان دستیار مجری بود. علاوه بر این مدت زمان پخش برنامه به یک ساعت تقلیل یافت که در ابتدا به صورت آنلاین پخش می شد و سپس در تلویزیون ها پدیدار میشد.

تغییر سیاست های اسپایک، باعث شد تا روند برنامه به سمت دیگری کشیده شود و صرفا به عنوان یک برنامه برای تبلیغ بازی های ویدیویی تبدیل شود و از سمت و سوی اهدای جوایز و معرفی برترین ها، فاصله بگیرد. این روند به حدی به برنامه لطمه وارد کرد که در سال 2014، شبکه اسپایک اعلام کرد که پخش برنامه VGX را کنار خواهد گذاشت و این برنامه دیگر تولید نخواهد شد.

جف کیلی که تا آن زمان تجربه های مختلفی را در زمینه ویدیوگیم به دست آورده بود، موفق شد در سال 2014 با اجازه اسپایک، یک برنامه تخصصی در زمینه اهدای جوایز تاسیس کند که با نام The Game Awards شناخته می شود. کیلی با سرمایه گذاری 1 میلیون دلاری بر روی این پروژه، از ممارست خود در این خصوص پرده برداشت و به همین دلیل، میزان معروفیت این مراسم دو چندان شد. 

جف کیلی و مک هیل در VGX
جف کیلی و مک هیل در VGX

 

جف کیلی، در آن زمان موفق شد تئاتر The AXIS شهر لاس وگاس را برای برگزاری اولین مراسم TGA رزرو کرده و برنامه به صورت استریم آنلاین بر روی شبکه های کنسول ها و سرویس استیم، بخش گردید. بعد از استقبال بی نظیر مردم از این مجموعه، از سال 2014 تاکنون، جف کیلی مراسم های گیم اواردز را در تئاتر مایکروسافت در شهر لوس آنجلس برگزار می کند و به واسطه قراردادهای مختلف با سرویس های استریم، این برنامه در سراسر دنیا به صورت آنلاین پخش می گردد.

جف کیلی در راستای برگزاری مراسم گیم اوارد بر این عقیده بود که این نمایش می بایست برای گیمرها برگزار شود و دلخواه آنان باشد و در طی چندین سال برگزاری آن، اشخاص و بازیگران بسیار زیادی در این مراسم حضور داشته اند. اگرچه مجموعه گیم اواردز دقیقا همان چیزی است که از جف کیلی انتظار می رود، اما با بروز بیماری کرونا، پخش این مجموعه در سال 2020 به صورت آنلاین صورت گرفت و در سالن تئاتر برگزار نشد.

زمان و محل برگزاری مراسم گیم اواردز

مراسم گیم اواردز، در سال 2014، در سالن تئاتر The AXIS در شهر لاس وگاس برگزار شد و در سراسر جهان حدود 1.9 میلیون بازدید کننده داشت. با افزایش محبوبیت این مراسم، در بین سال های 2015 تا 2019، جف کیلی موفق شد تا با همکاری چندین ساله  مایکروسافت، مراسم را در سالن تئاتر مایکروسافت در شهر لس آنجلس برگزار کند.

مراسم The Game Awards
مراسم The Game Awards

 

این روند با شیوع ویروس کرونا متوقف شد و مراسم گیم اواردز 2020، در تاریخ 10 دسامبر، به صورت مجازی برگزار شد و این در حالی بود که به دلیل مجازی برگزار شدن آن، حدود 83 میلیون بازدید کننده در سراسر دنیا، این مراسم را مشاهده کردند. مراسم سال 2021 نیز در تاریخ 9 دسامبر، در سالن تئاتر مایکروسافت برگزار شد که 85 میلیون بیننده داشته است.

شاخه های جوایز و داوری بازی ها

مراسم گیم اواردز، از ابتدا تا الان سعی داشته است تمامی جنبه های بازی های ویدیویی را در بر بگیرد. از بهترین کارگردانی گرفته، تا بهترین بازی مستقل سال و... همگی شاخه های مختلف قضاوت در خصوص بازی های ویدیویی هستند که به واسطه آن، جوایز مختلفی اهدا می گردد. برخی شاخه های داوری و جوایز TGA عبارت اند از:

  1. بهترین بازی سال
  2. بهترین بازی مستقل
  3. بهترین بازی اول یک استودیو تازه
  4. بهترین بازیگری
  5. بهترین بازی اکشن
  6. بهترین کارگردانی هنری
  7. بهترین بازی چندنفره
  8. بهترین تولید محتوا
  9. بهترین بازی موبایلی
  10. بهترین روایت
  11. بهترین بازی اکشن ماجراجویی
  12. بهترین بازی ادامه دار
  13. بهترین بازی نقش آفرینی
  14. و...

برندگان بهترین بازی سال

اگرچه تمامی جوایز اهدا شده به بازی ها، از سوی سازندگان آنها بسیار ارزشمند خواهند بود، اما جایزه بهترین بازی سال، را می توان مهم ترین جایزه اهدایی در طول این مراسم در نظر گرفت. در حالت کلی، مدتی قبل از برگزاری مراسم، نامزدها معرفی می شوند و بعد از داوری، بهترین بازی سال انتخاب می گردد. از زمان برگزاری این مراسم تاکنون، جوایز بهترین بازی سال به صورت زیر بوده است.

سال بهترین بازی سال
2014 Dragon Age: Inquisition
2015 The Witcher 3: Wild Hunt
2016 Overwatch
2017 The Legend of Zelda: Breath of the Wild
2018 God of War
2019 Sekiro: Shadow Die Twice
2020 The Last of Us Part II
2021 It Takes Two

 

نظر خود را درباره «معرفی The Game Awards؛ مهمترین مراسم اهدای جوایز ویدیوگیم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی The Game Awards؛ مهمترین مراسم اهدای جوایز ویدیوگیم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.