زمان مطالعه: 3 دقیقه
گفتگوی آسمونی با الهام کاکلی قهرمان دوهای سرعت ایران؛ متفاوت باش!

گفتگوی آسمونی با الهام کاکلی قهرمان دوهای سرعت ایران؛ متفاوت باش!

الهام کاکلی در دوی 200 متر، رکورد 23 ثانیه و 94 صدم ثانیه را دارد و در مسیر 400 متری را هم در 54 ثانیه و 78 صدم ثانیه طی می کند.

مهدی زارعی- یک دختر سریع که در پیست های دوومیدانی مثل باد می دود. اما الهام کاکلی چطور تبدیل به قهرمان ایران در مسابقات دوهای سرعت شد؟

 

از سالهای ابتدایی زندگی ات برای آسمونی بگو. قبل از دوران مدرسه بچه پر شر و شور و شیطانی بودی یا آرام؟

 

من در تهران متولد شدم و متولد 18 اردیبهشت 66 هستم. در کودکی خیلی پر شور بودم و همیشه در حال بازی و دویدن. کلا هیچوقت کسی آرامش من را به یاد نمی آورد.

 

خانواده ات سابقه ورزشی داشتند؟

 

دو خواهر و یک برادر دارم و فرزند آخر خانواده هستم. کسی در خانواده ی من سابقه ی ورزش حرفه ای نداشت. البته ورزش روزانه را انجام می دادند و خانواده به ورزش علاقه مند بودند. اما هیچ کدام ورزشکار حرفه ای نشدند.

 

 

 

چطور وارد ورزش شدی؟

 

در دوران دبستان، توسط معلم ورزش مدرسه مان کشف شدم، زیرا علاقه ی زیادی به دویدن داشتم و در مسابقاتی که در زنگ های ورزش بین همکلاسی ها و دیگر بچه های مدرسه برگزار می شد، همیشه برنده بودم.

 

وقتی دوومیدانی را شروع کردی، چه رؤیایی داشتی ؟ از همان زمان آرزوی قهرمان شدن را داشتی یا فکر نمی کردی روزی قهرمان شوی؟

 

من از همان ابتدای کار فکر می کردم روزی می رسد که بسیاری از مردم، من را تحسین کرده و از من صحبت می کنند. حتی من را به عنوان الگوی خودشان معرفی می کنند. از همان زمان لحظات قهرمانی را در ذهنم تصویرسازی می کردم و خود را همیشه روی سکوی قهرمانی می دیدم.

 

 

 

در تمرین ها وقتی فشار زیادی احساس می کردی، تصمیم نمی گرفتی دویدن را رها کنی؟ چه چیزی باعث می شد سختی های تمرین را تحمل کنی؟

 

وقتی تازه تمرین را شروع کرده بودم، فشار تمرین ها اذیتم می کرد. حتی در تمرین با خودم می گفتم که برای چه باید این فشارها را تحمل کنم. اما تمرین که به پایان می رسید و به خانه می آمدم، از اینکه تمرین را به خوبی انجام داده بودم احساس خوشحالی می کردم، بعدها متوجه شدم که برای رسیدن به موفقیت، لازم است فشارها را تحمل کنم و به مرور هم توانم بیشتر شد. زیرا احساس می کردم که انجام درست تمرین و تحمل دشواری ها، در آینده باعث موفقیت می شود.

 

کسی که تمرینات زیادی دارد، برای درس خواندن و انجام برنامه های مربوط به مدرسه با کمبود وقت روبه رو نمی شود؟

 

درس خواندن و ورزش حرفه ای کردن سخت هست اما ما 24 ساعت در شبانه روز وقت داریم. به غیر از 7 یا 8 ساعتی که صرف خواب و استراحت می شود، باید برای بقیه ساعات روز، برنامه ریزی داشته باشیم که بتوانیم همه ی کارهای خود را مدیریت کنیم. چه در درس، چه ورزش و چه در زندگی.

 

چه احساسی بعد از اولین برد و اولین باخت در مسابقات خود داشتی؟

 

اولین برد را به خوبی یادم می آید. چون اولین باری بود که مسابقه می دادم و من هم خیلی کم سن و سال بودم. در آن موقع احساس می کردم خیلی قدرتمندم و از اینکه توسط دیگران تحسین میشدم، حس خوبی به من دست می داد. اولین باخت هم ناراحتم کرد و بعد از مسابقه، ذهنم درگیر این سوال بود که چرا برنامه هایم آن طور که می خواستم پیش نرفته است.  اما  سریع به تمرین برگشتم و به خودم گفتم وقتی همیشه مسابقه وجود دارد و می توانم این شکست را جبران کنم، جای نگرانی نیست.

 

چقدر تشویق ها یا ایرادهایی که اطرافیان از نتایج مسابقاتت دارند، برایت مهم است؟

 

همیشه وقتی برنده می شویم، اطرافیان توجه و تحسین می کنند اما وقتی شکست بخوریم بسیاری توجه قبل را ندارند. علتش این است که همه، برنده ها را دوست دارند و تنها برد برای آنها جذابیت دارد. اما چیزی که برای من مهم بوده این است که از عملکردم رضایت داشته باشم. به همین خاطر سعی می کنم توجهی به این گونه صحبتها نداشته باشم و کار خودم به بهترین شکل انجام دهم.

 

خیلی ها دوست دارند قهرمان ورزشی باشند. شما قهرمان ها چه تفاوتی با بقیه مردم دارید؟

 

به نظر من، هرکسی می‌تواند به نحوی با بقیه مردم فرق داشته باشد. یک نفر در ورزش، یکی در درس، در هنر و هر چیز دیگر. مهم این است که ابتدا علاقه های مان را پیدا کنیم و با توجه به توانایی های مان پیش برویم. همان طور که من حس کردم علاقه اصلی ام ورزش است. البته جدیت، سختکوشی و ممارست بسیار مهم است. چون ممکن است رسیدن به موفقیت خیلی طول بکشد اما باید تحمل داشته باشیم.

 

شاید خیلی از خوانندگان آسمونی از همین حالا تصمیم گرفته باشند دونده سرعت شوند. یا ورزشی دیگر را شروع کنند. چگونه به هدف خود برسند؟

 

قبل از هرچیز هدف خود را مشخص و بعد برنامه ریزی کنند. آن گاه طبق برنامه پیش بروند. یادشان باشد قهرمانی یک شبه بدست نمی آید و باید بارها و بارها موفقیت و شکست را پشت سر بگذارند تا به اهداف خود برسند. رسیدن به موفقیت نیازمند سالها تمرین است و باید در این راه، حوصله داشته باشند.

 

 

 

 

 

نظر خود را درباره «گفتگوی آسمونی با الهام کاکلی قهرمان دوهای سرعت ایران؛ متفاوت باش!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گفتگوی آسمونی با الهام کاکلی قهرمان دوهای سرعت ایران؛ متفاوت باش! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.