زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی گری لینکر

بیوگرافی گری لینکر

در میان مجری های ورزشی تلویزیونی جهان، گری لینکر با حضور در برنامه match of the Day مشهورترین مجری فوتبالی است.
نام و نام خانوادگی گری لینکر(Gary Lineker)
تاریخ تولد 30 نوامبر 1960
محل تولد لیسستر - انگلستان
حرفه بازیکن فوتبال
پست استریکر

اطلاعات جدول از en.wikipedia.org

درباره گری لینکر

در زندگی هر فوتبالیست، یک لحظه خیلی کلیدی وجود دارد، لحظه‌ای که آن بازیکن آن را هرگز فراموش نخواهد کرد. برای گری لینِکر (Gary Lineker)، این لحظه کلیدی در روز 17 می 1992 رقم خورد. جایی که انگلستان و برزیل در دیداری دوستانه در استادیوم ومبلی به مصاف هم رفته بودند. گری لینکر، کاپیتان سه شیرها، سال پرفروغی را شروع نکرده بود. یک سال قبل، او در 11 بازی ملی 9 گل به ثمر رسانده بود و سال 1990 هم در 15 بازی ملی، 8 بار دروازه رقبا را باز کرده بود. وقتی لینکر در دو بازی دوستانه سال 1992 مقابل فرانسه و شوروی گلزنی کرد، تعداد گل‌های ملی او به 48 رسید؛ تنها یک گل کمتر از بابی چارلتون- رکورددار گل‌های ملی فوتبال انگلستان.

در دیدار با برزیل، انگلیس صاحب یک ضربه پنالتی شد، لینکر پشت توپ قرار گرفت. برای بهترین پنالتی‌زن فوتبال جزیره، همه چیز آماده شده بود تا بعد از هشت سال حضور در تیم ملی، بالاخره به صورت مشترک به بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس تبدیل شود. اما ضربه کم جان لینکر به راحتی مهار شد و مهاجم سه شیرها برای رکوردشکنی در انتظار یورو 92 نشست. انگلیسِ گراهام تیلور در آن رقابت‌ها ضعیف‌تر از همیشه کار کرد و در سه بازی با دو تساوی و تنها یک گل زده در مرحله گروهی حذف شد.

خداحافظی گری لینکر از تیم ملی و ورود به عرصه مجری گری

بازی‌های ملی گری لینکر هم در عدد 80 باقی ماند و او با ژاپن و تیم ناگویا گرامپوس ایت سپری کرد، در 18 بازی 4 گل زد و به سرعت وارد تلویزیون شد تا دورانی جدید را تجربه کند.

دروان درخشان فوتبال گری لینکر

اما دوران فوتبالی لینکر برخلاف پایان آن، دورانی شیرین و درخشان بود. گری وینستون لینکر روز 30 نوامبر 1960 در لستر به دنیا آمد. بری پدر گری، اسم وینستون را هم در نام فرزند خود استفاده کرد؛ زیرا روز تولد پسر او، دقیقاً روز تولد وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا بود.

بری و پدرش ویلیام سبزی فروش بودند و در بازار معروف لسترمارکت، میوه و سبزی می‌فروختند. دوران کودکی و نوجوانی گری هم با دو کار گذشت: فوتبال و کمک به پدر در بازار. گری بعد از دو سال بازی در تیم‌های پایه لستر، در 1978 راهی تیم اصلی باشگاه شد و تا 1985 در این تیم بود؛ در حالی که در 194 بازی لیگ، 95 گل و در مجموع، 103 گل برای این تیم به ثمر رساند. لینکر در دورانی که لستر به دسته دوم سقوط کرد هم تیم زادگاه خود را ترک نکرد و با گل‌های خود، این تیم را به دسته اول آورد. او با لبخندی همیشگی که بر لب داشت، به رهبر معنوی لستر تبدیل شد.

گری لینکر در فصل 86-85 راهی اورتون شد. در ابتدای فصل، جام خیریه را با این تیم برنده شد و در 52 بازی که در اورتون انجام داد، 38 گل به ثمر رساند. در پایان آن فصل، لینکر با تیم ملی انگلیس راهی جام جهانی 1986 شد. سه شیرها تا روز آخر مرحله گروهی، بدون گل زده قعرنشین گروه خود بودند و در آستانه حذف. اما هت تریک لینکر در برد (3-0) مقابل لهستان، انگلیس را تا رده دوم گروه بالا آورد و این تیم را در یک‌هشتم نهایی جام، حریف پاراگوئه کرد؛ جایی که گری دو گل به ثمر رساند و زمینه‌ساز برتری (3-0) انگلیس شد تا این تیم حریف آرژانتین در یک‌چهارم نهایی شود. باخت (2-1) در برابر آرژانتین مارادونا، باعث شد تا لینکر در حسرت رسیدن به نیمه‌نهایی جام جهانی بماند. با این حال، گل او به آرژانتین، تعداد گل‌های او در جام جهانی را در 5 بازی به عدد 6 رساند و لینکر، آقای گل آن مسابقات شد. در پایان آن سال، لینکر در جایزه مرد سال فوتبال اروپا، بعد از ایگور بلانوف، دومین بازیکن برتر فوتبال اروپا شد.

او بعد از یک فصل بازی در اورتون، فوتبال جزیره را ترک کرد و راهی بارسلونا شد. در کاتالونیا با زدن 52 گل در 137 بازی عملکرد بدی نداشت و کوپا دل ری 1988 و جام برندگان جام اروپا 1989 را هم با این تیم فتح کرد. اما از بد حادثه، فوتبال اسپانیا در آن روزها در انحصار دار و دسته کرکس‌ها در رئال مادرید بود و لینکر بدون فتح لیگ، اسپانیا را ترک کرد.

در 1989 پیراهن تاتنهام را پوشید و یک فصل بعد، آقای گل لیگ انگلیس شد. عنوانی که قبلاً در سال‌های 1985 و 1986 با لستر و اورتون کسب کرده بود و حالا با سومین تیم خود، به دست می‌آورد.

گری لینکر در جام جهانی 1990 هم درخشان ظاهر شد؛ 4 گل زد و با انگلیس عنوان چهارم جام جهانی را به دست آورد. این بار هم در پایان سال، یک جایزه غیرمنتظره در انتظار او بود؛ جایزه بازی جوانمردانه فیفا برای مهاجمی که نه اخراج می‌شد، نه اخطار می‌گرفت و نه حتی خطا می‌کرد.

 در 1991 او با تاتنهام جام حذفی انگلیس را تصاحب کرد و چند ماه بعد برنده جام خیریه شد تا آخرین جام زندگی خود را هم برنده شود. سرانجام وقتی فوتبال را کنار گذاشت، آمار 330 گل در 567 بازی را به جا گذاشت. اما حیرت انگیزتر از آن، آمار صفر اخطار و اخراج در تمام 16 سال فعالیت حرفه ای اش بود. لینه کر از 1999 مجری برنامه match of the Day شد و تا امروز، در این برنامه هم موفق ظاهر شده. درست مثل روزهای بازی در لیگ انگلیس.

نظر خود را درباره «بیوگرافی گری لینکر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی گری لینکر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.