زمان مطالعه: 3 دقیقه
درباره گرد مولر، بمب افکن دنیای فوتبال

درباره گرد مولر، بمب افکن دنیای فوتبال

در هنگام برگزاری رقابتهای انتخابی جام جهانی و مرحله نهایی این مسابقات، ستاره ای به یاد آورده می شود که در این مسابقات، بارها دروازه رقبا را گشود.

یک کرنر روی دروازه ایتالیا؛ وقت اضافی مسابقه نیمه نهایی جام جهانی 1970 تازه شروع شده بود و دو تیم آلمان و ایتالیا در حالی در برابر 102444 تماشاگر حاضر در استادیو آزتکا مکزیک، بازی خود را (1-1) ادامه می دادند که 90 دقیقه نبرد در زیر آفتاب سوزان مکزیکوسیتی، بدنها را خسته و ذهنها را از کار انداخته بود.

آلمان به سختی در وقتهای تلف شده از شکست گریخته و بازی را به تساوی کشانده بود. به نظر می آمد که دو تیم وقت های اضافی را با ارزیابی دوباره یکدیگر شروع کنند. اما کرنر آلمانی ها شرایط را به کلی عوض کرد. یک ضربه سر آرام بر فراز سر مدافعان ایتالیایی زده شد. این ضربه نه قدرت داشت و نه داخل چهارچوب بود. مدفعان تنومند ایتالیا منتظر انریکه آلبرتوسی دروازه بان آتزوری ماندند که توپ را مهار کند و دروازه بان منتظر مدافعان. اما نظر یک بازیکن کوتاه قامت با بقیه فرق داشت. در صدم های ثانیه ای که همه منتظر مهار توپ توسط ایتالیایی بودند، گرد مولر، مهاجم 176 سانتی متری آلمانی به میان بازیکنان حریف رسید، یک ضربه آرام به توپ زد و مسیر آن را به سمت دروازه تغییر داد. تا مدافعان و دروازه بان ایتالیا به خود بیایند، همه با هم برخورد کردند و روی زمین افتادند. توپ هم آرام آرام روی زمین غلتید و وارد دروازه شد.

این گل، مقدمه ای بر مهیج ترین وقت اضافی تاریخ فوتبال بود. دیداری که تا پایان 120 دقیقه، 4 گل دیگر در آن رد و بدل شد و با برد(4-3) ایتالیا به پایان رسید و به حق، لقب « نبرد قرن» گرفت.

مولر هر دو گل آلمان را در وقتهای اضافی به ثمر رساند و هرچند نتوانست مانع از باخت تیم خود شود، اما گل دقیقه 94 او در برابر آتزوری، نمادی از تمامی خصوصیاتش بود. بازیکنی بدون قامت بکن باوئر و فاقد قدرت بازیکنان تنومند ژرمن، اما یکی از باهوش ترین تمام آنها، فرصت طلب و گلزن و شایسته لقبی که گرفته بود: DER Bomber به معنای بمب افکن.

مولر در سوم نوامبر 1945 به دنیا آمد. چند ماه بعد از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم در نوردینگن ایالت باواریا در کشوری که به چهار قسمت تقسیم شده بود و حتی پرچم آن نیز تغییر کرده بود. در سال 1958 و زمانی که آلمان هم مجددا به شکوفایی خود رسید، مولر هم فوتبال خود را در تیم های پایه محل زندگی اش شروع کرد. ولی کسی برای این مهاجم تیم « نوردینگن 1861» آینده درخشانی متصور نبود. بعد از پنج سال بازی در رده های جوانان، مولر فصل 63-64 را در تیم اصلی باشگاه و با زدن 51 گل در 31 مسابقه به پایان رساند و مورد توجه بایرن مونیخ قرار گرفت. با این حال قامت کوتاه و رانهای حجیم او، یک سوال تحقیر آمیز برای بسیاری به وجود آورد: بایرن این بچه خوک را برای چه خریده است؟

اما مولر روزی 6 ساعت تمرین کرد و خود را به یک غول کوچک و عضلانی تبدیل کرد. در سال اول حضور خود در بایرن در مسابقه منطقه جنوب آلمان، 33 گل در 26 بازی به ثمر رساند. در سال 1966 با فتح جام حذفی، نخستین افتخار خود را با بایرن کسب کرد و در 1967 در 32 بازی بوندس لیگا 28 گل زد تا برای اولین بار برنده جایزه آقای گل بوندس لیگا شود. عنوانی که رسیدن به آن، بعدها برایش کاملا عادی و تکراری شد.

در سال 1967 او جایزه بازیکن سال فوتبال آلمان را هم تصاحب کرد. جایزه ای که در سال 1969 هم به او تعلق گرفت.

بایرن به لطف مولر و ستاره های دیگر خود، وارد عصری طلایی شد که همه عناوین ممکن را تصاحب کرد. چهار قهرمانی جام حذفی سالهای 1967،1966، 70 و 71 و چهار قهرمانی بوندس لیگا در سالهای 1969، 72، 73 و 74؛ سه فتح جام قهرمانان باشگاههای اروپا از 1974 تا 1976 و هفت بار کسب عنوان بهترین گلزن بوندس لیگا از 1967 تا 1978.

گلزنی های مولر در سراسر قاره سبز بی همتا بود و دو بار در سالهای 1970 و 1972 او را صاحب  کفش طلای اروپا کرد و در 1970 مولر به خاطر درخشش در عرصه ملی و باشگاهی برنده جایزه توپ طلای اروپا شد.

در عرصه ملی هم شاهکارهای مولر ادامه پیدا کرد. از 1966 تا 1974 در 62 بازی ملی حضور پیدا کرد و آمار عجیب 68 گل را به جای گذاشت. از جمله به ثمر رساندن 10 گل در جام جهانی 1970 که مولر را آقای گل جام کرد و او تبدیل به آخرین بازیکنی شد که رقم گلهایش در یک دوره مسابقات دو رقمی می شود. مولر در همان جام، تنها بازیکن تاریخ شد که در دو بازی پیاپی هت تریک کرده است.

 دو سال بعد نوبت به قهرمانی جام ملتهای اروپا رسید و سرانجام فتح جام جهانی 1974 و به ثمر رساندن گل قهرمانی آلمان در آخرین بازی ملی مولر. او مجموع گلهای خود در جام جهانی را به 14 رساند و به مدت سه دهه، برترین گلزن تاریخ جام های جهانی شد. سرانجام مولر وقتی در سال 1979 از بایرن راهی « فورت لادردیل» شد، آمار عجیب 398 گل برای بایرن را به جای گذاشت. آمار کلی او تکرار نشدنی بود؛ 654 گل باشگاهی در 716 مسابقه. آماری فراموش نشدنی برای مردی که اواخر عمر خود با آلزایمر دست و پنجه نرم کرد و سرانجام در روز 21 آگوست 2021 از دنیا رفت. بدون این که چیزی از افتخارات خود را به یاد داشته باشد.

نظر خود را درباره «درباره گرد مولر، بمب افکن دنیای فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره درباره گرد مولر، بمب افکن دنیای فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.