زمان مطالعه: 2 دقیقه
گردان فوتبال در جنگ جهانی اول

گردان فوتبال در جنگ جهانی اول

همیشه با شروع جنگ، فوتبال تحت الشعاع قرار می گیرد. در جنگ جهانی هم شرایط مشابهی حاکم بود

مهدی زارعی- سر آتور کانن دویل نویسنده مجموعه داستان های شرلوک هولمز در ابتدای جنگ جهانی اول گفت:

 

قبلا وقت برای همه چیز در دنیا وجود داشت. وقت برای بازی، وقت برای کار و داد و ستد و برای زندگی در صلح. اما حالا وقت فقط برای یک چیز است؛ جنگ. اگر کریکت باز، چشمی تیز دارد، بگذار آن را در لوله تفنگ به کار بگیرد. اگر بازیکن فوتبال، بدنی قدرتمند دارد بگذار آن را در خدمت و قدم رو در جنگ به کار بگیرد.

 

هرچند مسابقات فوتبال لیگ و جام حذفی فصل 15-1914 تا مدتی ادامه پیدا کرد، اما فشار افکار عمومی باعث تعطیلی لیگ فوتبال شد؛ مردم می گفتند:

 

بازیکنان فوتبال هم مثل مردم عادی باید در فکر بازی بزرگ تری باشند.

 

به این ترتیب بسیاری از فوتبالیست ها- که عموما از طبقات پایین جامعه بودند- شروع به ثبت نام در ارتش کردند. ابتدا گروهی از بازیکنان در گردان پالاس ثبت نام کردند و کمی بعد و در دسامبر 1914هفدهمین گردان از هنگ میدل سکس به دلیل کثرت فوتبالیست ها در آن، عنوان گردان فوتبالیست ها گرفت.

اولین فوتبالیست این گردان، فرانک باکلی هافبک میانی انگلستان بود و پس از او، بازیکنان گروه گروه به این گردان پیوستند. در آگهی تبلیغاتی این گروه نوشته شده بود:

 

جوانان بریتانیا! آلمانی ها می گویند شما مصمم نبودید. به آنها ثابت کنید و بازی بزرگ تری داشته باشید؛ به گردان فوتبال بپیوندید.

 

 باشگاه کلپتون اورِینت هم در بین باشگاه پیشرو بود و تمام بازیکنان آن با یکدیگر به خدمت سربازی درآمدند. حضور فوتبالیست ها در جبهه جنگ، اثرات مثبتی روی سایر سربازان داشت. بسیاری از آنها طرفدار این بازیکنان بودند و حالا با انگیزه بالاتری در کنار الگوهای خود، در میادین نبرد حضور پیدا می کردند.

فوتبال چنان در بین انگلیسی ها محبوب بود که حتی بسیاری از نبردها با شلیک یک توپ فوتبال به طرف جبهه دشمن آغاز می شد. از جمله کاپیتان ویلفرید.بی. نویل که در اول جولای 1916 و در حمله برای تصرف مونتوبان، پیشنهاد کرد که سایر نفرات از سنگر بیرون بیایند و با شلیک دو توپ به منطقه بی طرف، هجوم خود را آغاز کنند. آن گاه خودش اولین توپ را به سمت سنگر آلمانی ها شلیک کرد. نویل چندان خوش اقبال نبود و همان طور که اولین توپ را در جنگ شلیک کرد، قبل از تمامی افراد گروهان ب و هنگ پیاده نظام ایست سری کشته شد تا دیگر هرگز فرصت شوت زدن و بازی فوتبال را پیدا نکند.

اما چه بر سر ستاره های گردان فوتبال آمد؟

در 15 ژانویه 1916 گردان فوتبال، راهی خط مقدم نبرد شد. در هر نبرد تعدادی از بازیکنان کشته می شدند، اما گردان به راه خود ادامه می داد. تنها درنبرد آراس در سال 1917 از این گردان، 462 نفر کشته شدند. والتر تال، بازیکن سیاهپوست تاتنهام و رابرت وایتینگ ملقب به پوم پوم- دروازه بان چلسی و برایتون- از جمله نفرات گردان فوتبال بودند که جسد آنها هرگزپیدا نشد. اما بعضی بازیکنان، خوش شانس تر بودند. از جمله ویوین وودوارد مهاجم چلسی که از این نبرد جان سالم به در برد و بعدها در جنگ جهانی دوم، مربی تیم ملی فوتبال ارتش بریتانیا شد.

نظر خود را درباره «گردان فوتبال در جنگ جهانی اول» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گردان فوتبال در جنگ جهانی اول فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.