زمان مطالعه: 3 دقیقه
طرز تهیه کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی

کوکوی سبزی یکی از پرطرفدارترین کوکوهای ایرانی است این کوکوی خوشمزه همان‌طور که از نامش مشخص است از سبزیجات معطر تهیه می‌ شود.

کوکو سبزی یکی از غذاهای مورد علاقه ی بسیاری از ایرانی ها است. این غذا را در کنار غذاهای دیگری همانند مرغ یا فسنجان در مهمانی های عید نوروز قرار می دهند. در ادامه با آشپزی آسمونی باشید تا طرز تهیه این غذای خوش طعم و لذیذ را یاد بگیرید و همچنین فوت و فن های آن را هم به طور دقیق آموزش ببینید.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی

فوت و فن خوشمزه شدن کوکو سبزی و طرز تهیه آن
کوکو سبزی
  • سبزی پاک کرده و خرد شده شامل تره، جعفری، گشنیز و شوید 600 گرم (همیشه میزان تره باید حدودا 2 برابر باقی سبزی‌ها باشد)
  • پیازچه خرد شده 2 عدد
  • سیر رنده شده 4 حبه
  • پیاز کوچک رنده شده 1 عدد
  • تخم مرغ 4 عدد
  • آرد 3 قاشق غذاخوری
  • زرشک 1/5 قاشق غذاخوری
  • مغز گردو خرد شده 90 گرم
  • نمک 1 قاشق چای‌خوری
  • فلفل 1 قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری
  • آویشن 1 قاشق چای‌خوری
  • ریحان خشک 2 قاشق چای‌خوری
  • روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه کوکو سبزی

تخم مرغ + نمک + زردچوبه + فلفل + آویشن + ریحان خشک را در ظرف مورد نظر می‌ریزیم و با چنگال یا همزن دستی هم می‌زنیم تا تخم مرغ باز شود نکته بسیار مهم در تهیه کوکو سبزی این است که در میزان اضافه کردن نمک بسیار دقت کنید، چون کوکو سبزی خیلی زود شور می‌شود.

پیازچه خرد شده + سیر رنده شده + پیاز رنده شده را به مواد اضافه کنید و در حد مخلوط شدن هم بزنید می‌توانید پیاز را حذف کنید، اما ترکیب این مواد عطر و طعم بسیار خوبی به کوکوی شما می‌دهد.

آرد را اضافه کنید هم بزنید سپس سبزی را کم کم به مواد اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید وقتی که همه مواد را با هم ترکیب کردید باید فوراً آن را سرخ کنید، چون اگر بین آماده شدن مواد و سرخ کردن آن فاصله بیفتد آب می‌اندازد.

نصف مواد را داخل تابه‌ای که از قبل در آن روغن ریختید و گرم شده است بریزید همه مواد را یک دفعه نریزید بلکه کم کم با قاشق بریزید و صاف کنید قطر مواد باید حدود 2 تا 3 سانت باشد حواستان باشد حرارت باید حتماً ملایم باشد باشد اگر حرارت زیاد باشد روی مواد زود سرخ می‌شود در حالی که مغز آن هنوز خام است.

وقتی که حدود 2 تا 3 دقیقه گذشت زرشکی را که از قبل تمیز شسته‌اید + گردو خرد شده را روی کوکو بریزید بعد باقی مواد را روی آن بریزید البته می‌توانید زرشک و گردو را حذف کنید.

در شستن زرشک دقت کنید زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آبی که داخل کاسه می‌ماند کاملاً تمیز باشد.

وقتی که لایه دوم را ریختید در ظرف را بگذارید و اجازه دهید حدود 7 تا 10 دقیقه بماند وقتی که کوکو خودش را گرفت به کمک یک کفگیر برش بزنید بعد برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود در این مرحله باید حدود 2 قاشق روغن مجددا اضافه کنید وقتی کوکوها را برگرداندید در ظرف را نگذارید، چون خمیر می‌شود.

اگر خواستید کوکو را به صورت رژیمی تهیه کنید حتما آن را داخل فر سرخ کنید به این صورت که داخل تابه یا سینی فر روغن بریزید کوکوها را در ظرف بریزید بعد روی آن فویل بکشید فویل را با چنگال چند تا سوراخ بزنید در طبقه وسط فر در دمای 170 درجه سانتیگراد قرار دهید.

اجازه دهید حدود 10 دقیقه بماند بعد کوکوها را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر آن هم سرخ شود وقتی کوکوها را برگرداندید دیگر نیازی به فویل نیست و لازم نیست مجدد روغن اضافه کنید حدود 10 دقیقه دیگر زمان لازم است تا طرف دیگر کوکو هم سرخ شود.

اگر خواستید رولت کوکو سبزی را تهیه کنید باید کوکوها را نازک‌تر سرخ کنید بعد از اینکه سرخ شد روی یک سطح صاف کاغذ روغنی قرار دهید و کوکو را روی کاغذ قرار دهید وقتی کمی خنک شد 3 قاشق ماست چکیده + زرشک + گردو خرد شده روی آن بریزید و به کمک کاغذ روغنی رول کنید حدود یک ساعت در یخچال قرار دهید بعد با چاقوی تیز برش دهید.

نظر خود را درباره «طرز تهیه کوکو سبزی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره طرز تهیه کوکو سبزی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.