در نظام های بانکی سراسر دنیا، اولین هدف برقراری امنیت و حفاظت از دارایی متقاضیان می باشد. علاوه بر این، جلوگیری از وقوع جرایم مالی از جمله پول شویی، کلاهبرداری و سرقت اموال ملت همواره در دستور کار بانک مرکزی قرار می گیرد. برای آنکه هرگونه موقعیت برای پولشویی و کلاهبرداری از بین برود، بانک مرکزی تمهیدات متفاوتی را اتخاذ می کند که یکی از این روش ها، تخصیص کد شهاب به هر متقاضی و دارندگان حساب در بانک های ایرانی می باشد.

در صورتی که با کد شهاب و سامانه نهاب آشنایی ندارید تا پایان این متن با آسمونی همراه باشید.

سامانه نهاب

سامانه نهاب، مخفف عبارت «نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی» می باشد. این نهاد، به صورت یکپارچه اطلاعات هویتی دارندگان حساب در بانک ها و موسسات بانکی را در اختیار دارد و به واسطه این اطلاعات، کاربران را شناسایی و هویت سنجی می کند. متقاضیان افتتاح حساب در بانک ها به واسطه دستور مستقیم بانک مرکزی، می بایست از طریق این سامانه هویت سنجی شده و پس از تایید کد شهاب را دریافت نمایند.

الزام تایید هویت برای دریافت دسته چک
الزام تایید هویت برای دریافت دسته چک

 

از اهداف کلان این پروژه فراهم کردن بستری امن برای انتقال امن اطلاعات هویتی و بانکی مشتریان نظام بانکی به مرکز ریشه گواهی بانکی جهت صدور توکن‌های «نماد» بوده و به‌عنوان پروفایل مشتریان بانکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از جمله مهم‌ترین دستاوردهایی که با راه‌اندازی این پروژه به دست می‌آید تحت پوشش قرار گرفتن سامانه‌های سیستم مدیریت سپرده‌ها، سیستم مدیریت تسهیلات، سیستم ارزی، سیستم‌های بانکداری اینترنتی، سیستم بانکداری همراه، سیستم تلفن بانک و کانال‌ها و مشتریان می‌باشد.

با معرفی سامانه شهاب، بانک ها در خصوص اعطای دسته چک به متقاضیان موظف شده اند تا در ابتدا صلاحیت و ویژگی های هویتی فرد متقاضی را بررسی و تایید کرده و سپس نسبت به صدور دسته چک اقدام کنند. همانطور که اشاره شد، فرد بعد از تایید هویت در سامانه نهاب، یک کد اختصاصی را دریافت خواهد کرد که نشان دهنده هویت او در کل نظام بانکی می باشد. این سامانه برای استعلام هویت افراد با سامانه های ثبت احوال، ثبت شرکت ها، اداره پست، نیروی انتظامی و سایر ارگان های قضایی و دولتی در ارتباط است. 

کد شهاب

کدی که به واسطه تایید هویت در سامانه نهاب، به صورت منحصر به فرد برای شخص صادر می شود، کد شهاب نام دارد. کد شهاب مخفف عبارت «شناسه هویت الکترونیک بانکی» می باشد که یک شماره 12 رقمی می باشد و از طریق سامانه نهاب برای فرد متقاضی صادر می شود. فرد دارنده این کد، از طرف تمامی بانک های طرف حساب مورد تایید احراز هویت قرار گرفته است و می تواند خدمات متفاوتی نظیر انتقال پول در سامانه پایا، ساتنا و دریافت خدمات بورسی را دریافت کند.

کد شهاب
کد شهاب

 

کد شهاب را می توان هم رده با اطلاعات هویتی نظیر کد ملی و شناسه ملی دانست. از آنجایی که این کد به صورت اختصاصی است، هر فرد کد مخصوص به خود را خواهد داشت و به واسطه آن در سیستم بانکی شناخته خواهد شد و می تواند برخی از روش های انتقال وجه و خدمات بانکی را انجام دهد. بنابراین کد شهاب را می توان یک امضای دیجیتال در نظر گرفت.

دریافت و استعلام کد شهاب

با توجه به سخت گیری های انجام شده طی چندین سال اخیر برای جلوگیری از پولشویی و کلاه برداری، دریافت کد شهاب به یک الزام تبدیل شده است و در نتیجه متقاضیان می بایست سریعا برای تکمیل مدارک و احراز هویت به بانک مربوطه مراجعه کند و کد شهاب خود را دریافت نماید. در غیر این صورت تمامی تراکنش های انجامی تحت سامانه پایا و ساتنا بازگشت خواهد خورد و حساب فرد توسط بانک مرکزی مسدود می شود.

برای دریافت کد شهاب دو روش متفاوت وجود دارد که به صورت زیر خواهد بود:

  • دریافت و استعلام کد شهاب به صورت غیرحضوری: در این روش، فرد متقاضی می بایست به مراجعه به وبسایت بانکی که در آن حساب دارد، از طریق بخش خدمات الکترونیکی، مراحل تکمیل اطلاعات و مدارک را پیش برده و کد شهاب خود را دریافت و یا آنرا استعلام کند.
  • دریافت و استعلام کد شهاب به صورت حضوری: در این روش، فرد متقاضی باید به بانک مربوطه به صورت حضوری مراجعه کند و مدارک مربوطه را تحویل داده و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کند. سپس کد شهاب 12 رقمی برای فرد صادر می شود و می تواند آنرا دریافت کند.

نکته: توجه داشته باشید که همانطور که گفته شد این کد کاملا منحصر به فرد بوده و برای هر شخص تنها یک بار ارسال می شود و توسط تمامی بانک ها شناخته می شود. در نتیجه برای دریافت کد شهاب می توان فقط به یکی از بانک هایی که فرد در آن حساب دارد مراجعه شود و از آن طریق کد شهاب را دریافت کند. این کد در بانک های دیگر نیز به همان صورت خواهد بود و توسط تمامی بانک ها شناخته می شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد شهاب

کد شهاب در ازای تکمیل مدارک فردی و هویتی فرد صادر می شود. در نتیجه ارائه مدارک هویتی در پروسه دریافت آن الزامی می باشد. مدارکی که برای دریافت کد شهاب مورد نیاز است عبارت اند از:

  1. شناسنامه
  2. کارت هوشمند ملی متقاضی (در صورت عدم صدور، کارت ملی قدیمی به همراه رسید ثبت نام کارت هوشمند ملی)
  3. آدرس محل سکونت، اشتغال و شماره تماس و...
نظر خود را درباره «کد شهاب و سامانه نهاب چیست؟ - نحوه دریافت کد شهاب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کد شهاب و سامانه نهاب چیست؟ - نحوه دریافت کد شهاب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.