نظام بانکی در کشورهای مختلف بسته به سیاست گذاری ها و نظام سرمایه داری دولت ها متفاوت است. به همین واسطه نحوه ارائه خدمات و تهسیلات در بانک های کشورها، می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. اگر از گذشته تا کنون به نحوه فعالیت بانک ها توجه کنید، خواهید دید که میزان خدمات ارائه شده از محافظت از سرمایه مردم آغاز شده است و تا ارائه تهسیلات، وام ها و سودهای مختلف پیشرفت کرده است. با این حال بانک های کشورهای مختلف ممکن است خدمات متنوع تری را به متقاضیان ارائه کنند و این وجه تمایز، باعث شناخته تر شدن بانک های مربوطه خواهد شد. چه بسا بانک های بین المللی با ارائه خدمات گسترده تر می توانند انجام عملیات های بانکی گوناگون را برای مخاطبین خود راحت تر کنند.

از جمله خدماتی که بانک ها در قبال مخاطبین و حسابداران خود ارائه می دهند می توان به اعطای کارت های بانکی، دسته چک، وام، سود و ... اشاره کرد. با این حال برخی از این خدمات نه تنها به دارندگان حساب، بلکه به مردم عادی که حسابی در این بانک ها ندارند نیز ارائه می شود که می توان به اعطای کارت های پیش پرداخت اشاره کرد. اگر در خصوص کارت های پیش پرداخت اطلاعاتی ندارید، تا آخر این متن همراه آسمونی باشید.

کارت های پیش پرداخت

کارت های پیش پرداخت که با نام «PrePaid Card» شناخته می شوند، به صورت کلی زیر مجموعه کارت های اعتباری طبقه بندی خواهند شد. این نوع از کارت ها به دلیل ساز و کار متفاوتی که نسبت به کارت های اعتباری عادی دارند، نام گذاری منحصر به فرد خود را دارند. برای دریافت این کارت ها، نه تنها نیازی به مراجعه به بانک ها نیست بلکه می توان آنها را از فروشگاه های مختلف تهیه کرد.

کارت های پیش پرداخت (Prepaid Card)
کارت های پیش پرداخت (Prepaid Card)

 

کارت های پیش پرداخت با هدف بهرهمندی تمامی افراد از خدمات بانکی پی ریزی شده است و افراد از قشرهای مختلف می توانند با پرداخت مبالغ مشخص، اقدام به خرید کارت های پیش پرداخت کنند. این کارت ها در ازای مبلغ پرداختی، موجودی مشخصی را به کاربر ارائه می دهند. نمونه ایرانی این کارت ها را می توان کارت های هدیه در نظر گرفت که می توان آنها را از بانک دریافت کرد.

کارت های پیش پرداخت، اکثر قابلیت های کارت های اعتباری را دارا هستند، اما باید توجه داشت که تنها به اندازه مبلغی که در آنها وجود دارد می توان اقدام به خرید محصولات مختلف کرد. در نتیجه دریافت آنها برای افراد خانه دار و کودکان می تواند بسیار مفید باشد. همچنین این قبیل کارت ها، قابلیت شارژ مجدد را دارا هستند و می توان به صورت اینترنتی و یا حضوری نسبت به شارژ آنها اقدام کرد.

تفاوت کارت های پیش پرداخت با کارت اعتباری

همانطور که اشاره شد، کارت های پیش پرداخت، زیرمجموعه کارت های اعتباری می باشند. اما وجود برخی تفاوت ها باعث می شود تا این دو مدل کارت از یکدیگر مجزا شوند. برای دریافت کارت های اعتباری، شخص باید حتما اقدام به افتتاح حساب در بانک مربوطه کند. اما کارت های پیش پرداخت بدون نیاز به افتتاح حساب قابل وصول است و این کار را برای متقاضیان کارت های بانکی، راحت تر خواهد کرد.

کارت های پیش پرداخت بسته به میزان موجودی خود، قابلیت دریافت وجه و یا انتقال را خواهند داشت. این در حالیست که کارت های اعتباری، قابلیت های بیشتری را به مشترکین ارائه می دهد. به عنوان مثال برخی از بانک ها، امکان برداشت مبلغ بیشتر از موجودی را به کاربران خود می دهند. به این صورت که مبلغ اضافی به صورت وام قلمداد شده و اجازه برداشت آن به متقاضی داده می شود و سپس بعد از واریز مبلغ به حساب، با کارمزد و بهره اضافه شده، مبلغ وام از میزان واریزی کم خواهد شد. 

مدل های مختلف کارت های پیش پرداخت
مدل های مختلف کارت های پیش پرداخت

 

در نتیجه باید توجه داشت که برای آنکه بتوان کارت اعتباری را دریافت کرد، افتتاح حساب جزو الزامات خواهد بود و همچنین ارائه مدارک مربوط به خوش حسابی اجباری خواهد بود. اما از آنجایی که در کارت های پیش پرداخت، امکان دریافت وجه بیش از موجودی وجود نخواهد داشت، دریافت این کارت ها نیازی به افتتاح حساب و ارائه مدارک خوش حسابی ندارد.

مزایای کارت های پیش پرداخت

کارت های پیش پرداخت مزایای مختلفی را در قبال کارت های اعتباری در اختیار مخاطبین قرار می دهد. به عنوان مثال در صورتی که از یک درگاه نامطمئن خرید صورت بگیرد و شخص مورد حمله فیشینگ، کلاهبرداری و سرقت وجه واقع شود، تنها مبلغی که در کارت پیش پرداخت وجود دارد را از دست خواهد داد. در نتیجه از آنجایی که از این کارت ها برای مصارف روزمره و کم هزینه استفاده می شود، مبلغ به سرقت رفته عموما آن چنان زیاد نخواهد بود.

کارت های پیش پرداخت قابلیت شارژ مجدد را دارا هستند و از آنجایی که نمی توان بیش از مبلغ موجودی از آن خرج کرد، برای افراد کم سن و سال، بسیار مطمئن تر خواهد بود. همچنین مدیریت سرمایه را نیز می توان به واسطه این کارت ها انجام داد و احتمال از دست رفتن پول را کاهش داد. همچنین این کارت ها قابلیت خرید به صورت آنلاین و حضوری را به فرد ارائه می کند و در جهت شارژ آن نیز می توان به واسطه کارت به کارت اقدام کرد.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کارت های پیش پرداخت؛ معرفی کارت های PrePaid» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کارت های پیش پرداخت؛ معرفی کارت های PrePaid فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.