زمان مطالعه: 1 دقیقه
ژانر

ژانر

ژانر یا گونه‌ی سینمایی عنوانی آشنا برای همه است. کمابیش در سرتاسر کره‌ی زمین واژه‌ی اکشن معنای واحدی دارد که هویتی مشخص را نمایندگی می‌کند.

چهارشنبه 13 مرداد 1401
عليرضا كاوه
ژانر، عنوانى آشنا

واژه ژانر حتا بر واژه‌های بی‌مرزی مثل کلیک هم اولویت دارد. کمدی هم چنین است. همه می‌دانند که در عزای عزیزان نباید حرف از فیلم یا نوایی کمیک زد. من خود به‌چشم دیده‌ام که افراد با اختلالات روانی هم چنین ضرورتی را رعایت کرده‌اند.

خب این ژانر یا گونه که ان‌قدر واضح است، چرا باید توضیح داده شود؟
مشکل در واضحی نیست و هست. هرکسی برای خود ژانربندی دارد و نظریه‌ی سینمایی از این‌جا وارد ماجرا می‌شود. حتا در درگاه‌های (سایت‌های) سینمایی هم اشتباهات ژانری دیده می‌شود. در ویکی‌پدیا و IMDB مستند و انیمیشن به‌عنوان ژانر معرفی می‌شوند.

فیلم روانی ، یکی از معروف ترین فیلم ها در ژانر وحشت
فیلم روانی ، یکی از معروف ترین فیلم ها در ژانر وحشت

ژانر رایج‌ترین از بین اصطلاحات سینمایی است. اگر بیننده‌ی عادی سینما هستید، نیازی ندارید که بدانید سبک اکسپرسیونیسم چیست؟ یا کارگردان این فیلم چرا مهم است؟ اما اگر با همراه خود به دیدن فیلمی بروید که او را مضطرب کند بی‌شک دوباره با شما به سینما نخواهد آمد.

عکس دیگر مربوط به فیلم روانی
عکس دیگر مربوط به فیلم روانی

پس دانستن ژانر به‌شکلی از ضروریات است. بارها گفته‌اید که "از این ورجه‌ورجه‌ها خوشم نمی‌اد." و منظورتان این بوده که نمی‌خواهید با نامزدتان به‌دیدن آثار رزمی بروید.
خب این تشخیص درست‌تان از ژانر است. یعنی شما لحنی را در اثری یافته‌اید وووو
این را نوجوانانی که بر سر گذرها در شهر تهران می‌نشینند و در یک جعبه‌ی مقوایی تعدادی فیلم می‌فروشند هم می‌دانند. یعنی زمانی‌که استاد دانشگاهی به آنان رجوع می‌کند و سوال می‌پرسد جواب می‌دهند که فیلمی عاشقانه. یعنی فردی با عالی‌ترین سطح تحصیلات هم به ژانربندی صحیح یک فیلم نیاز دارد و تا به‌حال پیش نیامده که آن استاد دانشگاه به آن نوجوان بگوید که بچه تو می‌خای چیز یاد من بدی؟

فيلم لاو استورى يا داستان عشق يكي از معروف ترين فيلم ها در ژانر عاشقانه
فيلم لاو استورى يا داستان عشق يكي از معروف ترين فيلم ها در ژانر عاشقانه

به‌ این معنی ژانر نیاز به سطح سواد و معلومات ندارد. همه می‌توانند ژانربندی کنند و همه خود را ملزم می‌بینند که چنین بکنند.

این الزام مسایلی را به‌دنبال می‌آورد. یکی این‌که همه‌ی ژانربندی‌ها مشابه هم نیست. گاه فیلمی با هدف کمیک تولید شده اما بینندگان به‌آن نخندیده‌اند. شما هم به‌یاد دارید که با اعتراض از میانه‌ی فیلمی آن‌را رها کرده‌ باشید و با واژه‌ی مسخره سینما را ترک کرده‌ باشید؟ یا فیلمی وحشت که همه‌ی بینندگان از میانه‌ی آن خندیده‌اند.

پول را بردار و فرار کن، يكى از معروف ترين فيلم ها در ژانر كمدى
پول را بردار و فرار کن، يكى از معروف ترين فيلم ها در ژانر كمدى

پس هدف تولیدکنندگان برای آن‌که بینندگان همان "لحن" را دریافت کنند، کافی نیست. اما چگونه است که همیشه تولیدکنندگان چنین می‌کنند؟
به‌واژه‌ی مهمی رسیدیم: لحن.
ادامه در قسمت بعدی.

نظر خود را درباره «ژانر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ژانر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.