زمان مطالعه: 4 دقیقه
چهارراه ادیان تهران

چهارراه ادیان تهران

چهارراه ادیان تهران، از عجیب‌ ترین گذرگاه‌ های ایران می‌باشد که در آن مکان های تاریخی و شعبه‌ های ادیان متنوع در کنار هم جمع شده‌اند.

چهارراه ادیان تهران محل تلاقی خیابان سی تیر با خیابان‌ های جمهوری و میرزا کوچک‌ خان می‌باشد؛ سال ها است که کسانی که از ادیان گوناگون پیروی می‌کنند در این خیابان و با هم در کمال آرامش زندگی می‌نمایند. در واقع می‌توان گفت که چهارراه ادیان تهران خیابانی است که نیایش‌ گاه‌ های ادیان مختلف از جمله مسجد، کنیسه، آتشکده و کلیسایی با قدمتی بیشتر از خود ایم چهارراه را در یک جا جمع نموده است. در این مقاله ما قصد داریم شما را به صورت کامل با چهارراه ادیان تهران آشنا کنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

چهارراه ادیان تهران
چهارراه ادیان تهران

چهارراه ادیان تهران کجاست؟

محل تلاقی خیابان سی تیر با خیابان های جمهوری و میرزا کوچک خان به چهارراه ادیان شهرت دارد؛ زیرا سال ها است که پیروان ادیان گوناگون در این خیابان و در کنار هم در کمال آرامش زندگی می‌کنند. خیابانی که نیایش گاه های ادیان گوناگون شامل مسجد، کنیسه، آتشکده و کلیسایی با قدمتی بیش از خود خیابان را در یک‌ جا جمع کرده است.

در صورتی که شما مسیحی هستید و از دین موسی پیروی می‌کنید می‌توانید در این خیابان، به کلیسای کنیسه مراجعه نمایید. در شمال این خیابان آتشکده‌ای بزرگ قرار دارد که زرتشتیان در آن کلیسا به عبادت مشغول می‌شوند.

چهارراه ادیان تهران نماد همزیستی مذاهب

با توجه به اینکه تقاطع خیابان سی تیر و جمهوری به نوعی مرکز دین های مختلف است و در این خیابان دین های مختلف در کنار هم جمع شده‌اند و دارای شعب دینی خود هستند، به همین دلیل چهارراه ادیان تهران یک نماد منحصر به فرد جهان در همزیستی مذاهب به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی چهارراه ادیان تهران

چهارراه ادیان تهران دارای اماکن مذهبی با قدمت تاریخی زیاد است.  علاوه بر اینکه افراد برای انجام آیین‌ های مذهبی و مراسم ها به این مکان مراجعه می‌کنند، برای گردشگران میز از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است.

  • مسجد ابراهیم خلیل الله

در کنار موزه آبگینه مسجد حضرت ابراهیم خلیل الله واقع شده است که در کوچه‌ رستمی جاهد قرار دارد. لازم به ذکر است که در زمان پهلوی دوم این مسجد ساخته شده است و نیز محل عبادت مسلمین است.

مسجد ابراهیم خلیل الله
مسجد ابراهیم خلیل الله
  • دبیرستان فیروز بهرام و آتشکده آدریان

در ضلع شمالی چهارراه ادیان تهران ساختمان عبادتگاه زرتشتیان قرار دارد. در زمان پهلوی اول، این آتشکده بنا شده است که قدمت این بنا به ۹۰ سال پیش باز می‌گردد و آتش آن از شهر یزد آمده است. این بنا الهام گرفته از ایران باستان و تخت جمشید است. در نزدیکی این ساختمان، دبیرستان فیروز بهرام قرار گرفته است که از معروف‌ ترین مراکز آموزشی زرتشتیان به حساب می‌آید. بزرگان نقل می‌کنند، زمانی که بهرام در دریا غرق می‌شود، پدرش این عمارت را به نام پسرش بهرام می‌سازد. و بعد ها نیز دبیرستان فیروز بهرام در نزدیکی این عمارت بنا می‌شود. در شمال آتشکده تالارهای خسرو و ایرج، انجمن زرتشتیان و بهمن برای برگزاری مراسم های زرتشتیان بنا شده است.

دبیرستان فیروز بهرام
دبیرستان فیروز بهرام
  • کنیسه حیم

اولین کنیسه شهری در تاریخ ایران اسلامی، کنیسه حیم است. این کنیسه در کوچه‌ای به نام سیمین و در ضلع جنوبی خیابان سی تیر قرار دارد. قبلا یهودیان اجازه داشتند در اطراف یهودی‌ نشین ها کنیسه بسازند. بعد ها از محله خود خارج شدند و در آخر وارد فضای شهری شدند. بیشتر کنیسه‌ های قدیمی‌ واقع در خیابان سیروس هستند  که قدمت آنها به ۲۰۰ سال پیش باز می‌گردد.‌ لازم به ذکر است که در تحولات مشروطه زمانی که یهودی ها در مجلس نماینده شدند، کنیسه حیم شکل گرفت.

با حدود ۱۰۰ سال قدمت این کنیسه توسط حیم ساخته شده است. به تدریج در اطراف این کنیسه، خانه‌ های یهودی بنا شدند. در زمان جنگ جهانی دوم و با ورود مهاجران لهستانی حضور یهودیان در خیابان سی تیر دو برابر شد. یهودیان ایرانی در این دوره میزبان یهودیان لهستان شدند. لهستانی‌ ها در کنار کنیسه حیم، یک کنیسه برای خود بنا کردند. این کنیسه پس از گذشت زمانی در اختیار یهودیان ایرانی قرار گرفت.

کنیسه حیم
کنیسه حیم
  • کلیسای پطروس

کلیسای پطروس بالغ بر یک و نیم قرن قدمت دارد. این کلیسا توسط میسیونر های پروتستان در سال ۱۸۹۱ میلادی  که در تهران مستقر بودند، بنا شد. معماری کلیسای پطروس  به سبک ایرانی و اروپایی است. مسیحیان بعد از ساخت این بنا در نزدیکی کلیسا پطروس و کوچه های اطراف آن مستقر شدند.

کلیسای پطروس
کلیسای پطروس
  • کلیسای مریم مقدس

از سایر کلیسا های چهارراه ادیان تهران کلیسای مریم مقدس است. روبه روی آتشکده آدریان این کلیسا قرار دارد. کلیسای مریم مقدس در دوره پهلوی بنا شده است و در محدوده این کلیسا قبلا دفاتر اداری قرار داشت که محل سکونت اسقف اعظم بود.

کلیسای مریم مقدس
کلیسای مریم مقدس
  • موزه اسقف آرداک مانوکیان

در چهارراه ادیان تهران علاوه بر کلیسای حضرت پطروس، ارامنه و مسیحیان یک موزه به نام موزه اسقف آرداک مانوكيان نیز قرار دارد. علت ساخت این موزه اقوام مسيحی در ايران ‌است. در این موزه لوازمی هم چون صنايع دستی، نقره‌ کاری‌ ها، لباس‌ ها، کتب انجیل و هم چنین معرفی‌ نامه كليسا های ايران به نمايش در آمده است.

موزه اسقف ارداک مانوکیان
موزه اسقف ارداک مانوکیان

مسیر دسترسی چهارراه ادیان تهران

چهارراه ادیان تهران واقع در منطقه ۱۲ شهری تهران بوده و از طرف جنوب به خیابان امام خمینی و از طرف شمال به خیابان جمهوری تهران منتهی می‌گردد. در صورتی که در خیابان جمهوری تهران، با رد شدن از زیر پل حافظ به طرف خیابان فردوسی بروید، تابلوی بزرگ چهارراه ادیان تهران را مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است که در صورت استفاده نمودن از مترو، ایستگاه امام خمینی برای دسترسی به چهارراه ادیان، نزدیک ترین ایستگاه است.

آدرس چهارراه ادیان تهران

آدرس محل تلاقی خیابان سی تیر با خیابان های میرزا کوچک خان و جمهوری به چهااراه ادیان تهران شهرت دارد.
لوکیشن گوگل مپ، بلد، نشان
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «چهارراه ادیان تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره چهارراه ادیان تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.