زمان مطالعه: 6 دقیقه
معرفی پی پال

معرفی پی پال

پی پال یکی از معروف‌ترین سیستم‌های انتقال پول در جهان است که در سال 2021 در رتبه دومین برند مورد اعتماد جهان شناخته شده است.

پی پال یکی از شرکت‌های چند ملیتی در زمینه تکنولوژی مالی است که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از پی پال می‌توان نقل و انتقال وجه به روش سنتی را کنار گذاشت و انتقال پول را با استفاده از اینترنت و انجام تراکنش‌های مالی آنلاین انجام داد. در صورتی که با پی پال آشنایی ندارید، تا آخر این مقاله همراه آسمونی باشید.

پی پال چیست؟

پی پال (PayPal) در ابتدا در سال 1998 با نام کانفینیتی (Confinity) تاسیس شد و در سال 2002 به صورت عرضه اولیه عمومی در دسترس مردم قرار گرفت. این مجموعه در همان سال عرضه عمومی به صورت کامل تحت نظر eBay قرار گرفت و ارزشی معادل 1.5 میلیارد دلار داشت. همکاری eBay و پی پال تا سال 2015 ادامه داشت اما در سال 2015، eBay پی پال را بین سهامداران خود تقسیم کرد و پی پال مجددا به یک کمپانی مستقل تبدیل شد. 

در لیست فورچون 500 که در سال 2022 منتشر شد، کمپانی پی پال توانسته است در رتبه 143 قرار بگیرد و به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی از لحاظ درآمد قرار می‌گیرد.

تاریخچه پی پال

پی پل در سال 1998 توسط مکس لِوچین، پیتر ثیئِل و لوک نوسِک با نام کانفینیتی و با هدف توسعه امنیت نرم افزاری دیوایس‌های دستی شروع به کار کرد اما نتوانست موفقیت چشم گیری در این زمینه به دست آورد و حوزه کاری خود را به سمت ساخت یک کیف پول دیجیتال تغییر داد. در همین راستا، اولین نسخه از سیستم پرداخت الکترونیکی پی پال در سال 1999 منتشر شد.

ایلان ماسک در کنار پیتر ثیئل
ایلان ماسک در کنار پیتر ثیئل

 

کانفینیتی در ماه مارس 2000 با کمپانی خدمات مالی آنلاین x.com که توسط ایلان ماسک، هریس فریکر، کریستوفر پین و اد هو پایه گذاری شده بود، ادغام شد. در آن زمان، ایلان ماسک نسبت به پیشرفت‌های آینده که قرار بود توسط کانفینیتی بوجود بیاید بسیار خوش بین بود. در ماه اکتبر همان سال، ماسک تمامی عملیات‌های بانکداری اینترنتی x.com را قطع کرد و تمام تمرکز خود را بر روی پی پال قرار داد و سپس با جایگزین شدن پیتر ثیئل به جای او، کمپانی متشکل از x.com و پی پال، نام خود را به پی پال تغییر داد و در سال 2002 به صورت عمومی عرضه شد. همچنین سهام پی پال نیز با عنوان PYPL عرضه شد و هر سهم آن 13 دلار قیمت داشت.

خرید پی پال توسط eBay

مدتی بعد از عرضه رسمی و عمومی پی پال، این کمپانی توسط eBay در تاریخ 3 اکتبر 2002 خریداری شد. بعد از آن بیش از 70 درصد از حراجی‌ها و معاملات eBay توسط پی پال صورت می‌گرفت و پشتیبانی می‌شد. پیشرفت‌های پی پال به صورتی بود که استفاده از آن به سرعت بین کاربران eBay گسترش پیدا کرد. به نحوی که پی پال توانست با سیستم‌های پرداخت Billpoint، پرداخت مستقیم یاهو و چک اوت گوگل رقابت کند.

گسترش پی پال همچنان ادامه داشت و در سال 2005 این کمپانی بزرگ موفق شد به راهنمای پرداخت VeriSign دست پیدا کند و امنیت پرداخت‌های خود را بهبود ببخشد. در سال 2007، پی پال توانست با مستر کارت به توافق برسد و قرار دادی را امضا کند که طی آن، پی پال توانست نرم افزار خدمات کارت امن پی پال را توسعه دهد و عرضه کند. این نرم افزار اجازه می‌داد کاربران از سایت‌هایی که پی پال را پشتیبانی نمی‌کردند به صورت غیر مستقیم خرید کنند و به همین واسطه میزان درآمد پی پال در پایان سال 2007 میلادی به 1.8 میلیارد دلار رسید.

تصاحب پی پال توسط eBay
تصاحب پی پال توسط eBay

پی پال تا سال 2010 میلادی توانسته بود بیش از 100 میلیون کاربر فعال را در 190 بازار مختلف با بیش از 25 ارز متنوع بدست آورد. میزان استقبال و محبوبیت پی پال به قدری بالا بود که در سال 2011 این مجموعه اعلام کرد که قصد دارد به سمت پرداخت‌های آفلاین حرکت کند تا مشتریان بتوانند از طریق خدمات پرداخت پی پال، در فروشگاه‌ها نیز استفاده کنند. به همین منظور در سال 2012، پی پال توانست با دیسکاور به توافق برسد و به همین واسطه، پرداخت از طریق پی پال در بیش از 7 میلیون فروشگاه که از شبکه دیسکاور پشتیبانی می‌کردند، ممکن شد.


در صورتی که با دیسکاور کارت و مستر کارت آشنایی ندارید، مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می‌شود:

تفاوت مستر کارت و ویزا کارت

کارت اعتباری دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟


جدایی پی پال از eBay

در تاریخ 30 سپتامبر 2014، eBay به صورت رسمی اعلام کرد که پی پال به یک عنوان یک شرکت سهامی عام تبدیل خواهد کرد. این جدا سازی تا تاریخ 18 جولای 2015 ادامه داشت و در نهایت در همان تاریخ تکمیل شد. در تاریخ 31 ژانویه 2018، eBay اعلام کرد که توافقات و همکاری بین eBay و پی پال در سال 2020 به پایان خواهد رسید، اما استفاده از پی پال همچنان به عنوان یک گزینه در eBay وجود خواهد داشت.

در تاریخ 1 جولای 2015، پی پال اعلام کرد که قصد دارد کمپانی انتقال پول دیجیتال Xoom را خریداری کند. این اقدام با پرداخت 1.09 میلیارد دلاری پی پال همراه شد و کمپانی Xoom به پی پال پیوست. این اقدام پی پال در راستای تجارت‌های بین المللی صورت گرفت. در این صورت، دسترسی پی پال به بیش از 1.3 میلیون کاربر فعال Xoom که در طی 12 ماه بیش از 7 میلیارد دلار را به 37 کشور مختلف انتقال داده بودند، ایجاد شد.

در تاریخ 1 سپتامبر 2015، پی پل برای اولین بار پلتفرم پرداخت نظیر به نظیر را راه اندازی کرد که اجازه می‌داد کاربران با ارسال یک لینک شخصی سازی شده از طریق پیامک، ایمیل و یا سایر راه‌های ارتباطی، درخواست پول کنند. این قابلیت در زمان عرضه در 18 کشور دنیا پیاده سازی شد که سرشناس‌ترین آن‌ها، کشور‌های آمریکا، انگلیس، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، فرانسه و ... می‌باشند.

همکاری پی پال با اینستاگرام
همکاری پی پال با اینستاگرام

 

همچنین در تاریخ 17 می 2018، پی پال با خرید iZettle موافقت کرد و توانست این کمپانی سوئدی را با مبلغ 2.2 میلیارد دلار خریداری کند. این مبلغ تا سال 2019 میلادی به عنوان بزرگترین تصاحب پی پال شناخته می‌شد. در سال 2019، پی پال به صورت رسمی اعلام کرد که با اینستاگرام به توافق رسیده است و سرویس پرداخت پی پال به اینستاگرام اضافه خواهد شد.

در تاریخ 6 ژانویه 2020، پی پال توانست کمپانی فناوری Honey را با 4 میلیارد دلار تصاحب کند که تاکنون به عنوان بزرگترین خرید پی پال از آن یاد می‌شود. میزان استقبال و گسترش پی پال در جهان به حدی بود که در ژانویه 2021، پی پال به اولین اپراتور خارجی در کشور چین تبدیل شد که کنترل صد درصدی بر پلتفرم پرداخت در کشور چین را در اختیار داشت. همچنین در ماه مارس 2021، پی پال بعد از کمپانی گوگل، به عنوان دومین شرکت قابل اعتماد در سراسر جهان شناخته شد.

مقبولیت پی پال در کشور‌های جهان

پی پال به کاربران خود این اجازه را می‌دهد تا تراکنش‌های مالی خود را از طریق شبکه الکترونیکی انجام دهند. به واسطه پی پال، کاربران می‌توانند، انتقال وجه نقد را انجام دهند، در حراجی‌های وبسایت‌هایی نظیر eBay شرکت کنند ویا محصولات مورد نظر خود را بخرند و یا بفروشند. لیست برخی از کشور‌هایی که پی پال در آنها خدمات خود را ارائه می‌کند به صورت زیر است:

لیست کشور‌های پشتیبانی شده توسط پی پال
اردن امارات اندونزی آفریقای جنوبی آمریکا
بریتانیای کبیر تایوان چین ژاپن عربستان صعودی
فرانسه فیلیپین قطر کره جنوبی کرواسی
کلمبیا کویت مراکش هند ویتنام

نحوه ساخت اکانت پی پال

پی پال در کشور ایران پشتیبانی نمی‌شود و نام کشور ایران در لیست تحریم‌های این کشور قرار دارد. با این حال اگر حساب‌های خارج از کشور داشته باشید و شماره تلفن همراه بین المللی داشته باشید می‌توانید حساب پی پال برای خود افتتاح کنید. در این صورت باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. نرم افزار پی پال را برای تلفن همراه خود دانلود کنید و یا از نسخه وب استفاده کنید.
  2. روی Sign Up کلیک کنید و اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. در نظر داشته باشید که برای آدرس محل سکونت و تلفن همراه، اطلاعات شهر محل سکونت خارج از کشور و شماره تلفن بین المللی خود را وارد کنید.
  3. در ادامه باید کارت‌های بانکی خود را اضافه کنید که می‌توانید از کارت‌های اعتباری مانند مستر کارت، ویزا کارت و ... استفاده کنید.
  4. در نظر داشته باشید که پی پال برای احراز هویت و صحیح بودن اطلاعات، از شماره تلفن شما استفاده خواهد کرد در نتیجه باید شماره تلفن خود را تایید کنید.

در صورتی مراحل بالا را به صورت کامل طی کنید و اطلاعات وارد شده کاملا صحیح باشد، حساب پی پال برای شما فعال خواهد شد. حتما در نظر داشته باشید که اطلاعات کارت اعتباری و شماره تلفن خود را به دقت وارد کنید. در غیر این صورت اکانت شما تایید نخواهد شد و نمی‌توانید مراحل انتقال پول را انجام دهید.

نظر خود را درباره «معرفی پی پال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی پی پال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.