زمان مطالعه: 4 دقیقه
پینگ و پکت لاس، بلای جان سوز بازیباز

پینگ و پکت لاس، بلای جان سوز بازیباز

پینگ در بازی های رایانه ای به چه معناست و چگونه می توان پینگ را کاهش داد؟

پینگ، پکت لاس و لگ به چه معنی هستند؟ درصورتی که هنوز از دست این مشکلات اعصابتان خورد نشده است با ما همراه باشید!

پینگ در زندگی روزمره ما در همه موارد دیده می شود اما بعضا احساس نمی شود! از آنجایی که تا چیزی دیده و حس نشود اعصاب خوردکن نخواهد بود، مطمئنا در صورتی که یک گیمر نباشید، از دست این مشکلات عصبانی نخواهید شد.

پینگ چیست؟

در ابتدا باید در نظر داشته باشید که زندگی امروزه انسان، به سیگنال های ارسالی و دریافتی بسیار وابسته است. از حرف زدن با تلفن گرفته تا تماشای تلویزیون و گشت و گذار در اینترنت همه و همه توسط رفت و برگشت سیگنال های مختلف انجام می شود. 

در صورتی که سیگنال ها را یک قطار سریع السیر در نظر بگیرید، نتورک یا شبکه همان شبکه بزرگ راه آهن خواهد بود که سیگنال ها در آن رفت و آمد می کنند. خط انتقال نیز همان ریل های راه آهن خواهد بود. اگر به همین مثال اکتفا کنیم، انسان های حاضر در قطار، اطلاعاتی هستند که توسط سیگنالهای مختلف منتقل می شوند. 

حال پینگ، به سرعت رسیدن این سیگنال از مبدا به مقصد می باشد. به این منظور که سیگنال برای منتقل شدن فرستنده به گیرنده، مدت زمانی را برای انتشار لازم دارد که بر حسب میلی ثانیه می باشد و به آن پینگ می گویند.

پینگ (Ping) چیست؟
پینگ (Ping) چیست؟

حال ممکن است بپرسید چرا پینگ بالا اعصاب خوردکن است؟ جواب بسیار ساده است، هرچه سرعت این انتقال کمتر باشد، فرمان ارسالی از سمت شما دیرتر به دریافت کننده می رسد و در نتیجه عملیاتی که مثلا قرار است در لحظه انجام شود با کمی تاخیر زمانی صورت می گیرد.

پینگ علاوه بر آنکه به پهنای باند مربوط می شود باید در نظر داشت که مسافت زمانی نیز در این زمان نقش بزرگی را ایفا می کند. اغلب بازی های آنلاین، در کشورهای مختلف سرور مخصوص به خود را دارند و در نتیجه سرعت انتقال سیگنال و دیتای مربوطه و رسیدن به مقصد بالا میرود. حال بازیبازهایی که در کشورهایی زندگی می کنند که سرور اختصاصی نزدیک در کشورشان وجود ندارد، برای تجربه بازی آنلاین به ناچار به سرورهای دورتر (برای مثال گیمرهای ایرانی اغلب به سرورهای اروپا متصل می شوند.) متصل می شوند. 

به همین دلیل هرچه قدر هم که تلاش صورت بگیرد تا پهنای باند مناسب تری فراهم آورده شود، این فاصله مکانی باعث می شود تا سرعت رفت و برگشت اطلاعات از حدی پایین تر نرود. در نتیجه حدود مختلفی با تلورانس (درصد خطا)، برای پینگ در نظر گرفته می شود که به آن اشاره می کنیم:

  • محدوده بالای 150 تا 999 میلی ثانیه به عنوان پینگ بد
  • محدوده بین 100 تا 150 میلی ثانیه به عنوان پینگ متوسط
  • محدوده بین 50 تا 100 میلی ثانیه پینگ نسبتا خوب
  • محدوده بین 2 تا 50 میلی ثانیه محدوده عالی 

محسوب می شود. این مورد را نیز باید در نظر داشته باشید که در صورتی که پهنای باند مناسب نباشد ممکن است پینگ بالاتر از حالت عادی رود و مزید بر علت افزایش لگ در بازی شود.

لگ چیست؟

لگ (Lag) مفهوم های مختلفی در زمینه های متفاوت دارد. اما معنای اصلی آن تاخر و مخالف آن تقدم (Lead) معرفی می شود. در بازی های آنلاین، موردی به نام تقدم وجود ندارد، زیرا امکان ندارد یک فرمان قبل از ایجاد شدن ارسال شود در نتیجه تنها موردی که وجود خواهد داشت لگ می باشد. لگ معلول وجود پینگ بالا است.

لگ (Lag) در بازی ویدیویی
لگ (Lag) در بازی ویدیویی

 

در صورتی که زمان دریافت فرمان ارسالی توسط فرستنده بالاتر از حد مجاز باشد، فرمان ها دیر به دیر انجام می شود و در صورتی که این میزان تا حد مشخصی زیاد شود، عملا بازی در لحظه ثابت می شود و یک تاخیر ناگهانی شدید را ایجاد می کند، در نتیجه باعث ایجاد لگ خواهد شد. لگ ها عموما به صورت لحظه ای در بازی ایجاد می شوند و به همین دلیل بازیباز انتظار بروز آنرا نمی کشد.

همچنین به دلیل وجود لگ، همانطور که اشاره شد، بازی مدتی ثابت می شود و تمامی فرمان های داده شده به صورت ناگهانی اجرا می شود. حال در صورتی که پینگ، بالاتر از یک حد تعیین شده باشد، سرور بازی، بازیباز را از بازی بیرون خواهد راند زیرا پینگ بالا و لگ نه تنها برای خود بازیباز مشکل ساز است، برای سایر بازیکنان نیز تجربه بازی را تلخ خواهد کرد.

تاخیر در بازی ها به چه معناست؟

همانطور که اشاره شد، پینگ زمان رسیدن سیگنال از فرستنده به گیرنده است، حال تاخیر یا Latency به معنی زمان رسیدن سیگنال از فرستنده به گیرنده و بازگشت پاسخ از گیرنده به فرستنده است. هر سیگنالی که ارسال می شود و گیرنده آنرا دریافت می کند، یک پاسخ در ازای آن به فرستنده برگردانده می شود.

تاخیر در بازی یک امر عادیست، اما میزان آن بسیار مهم است. هر وسیله ای که در اطرافمان از آن استفاده می کنیم دارای تاخیر هستند، اما این میزان تاخیر به حدی کم است که احساس نمی شود. در نتیجه زمانی که میزان تاخیر از حدی بالاتر برود محسوس بوده و آزار دهنده است. درصورتی که میزان تاخیر از حدی بالاتر برود، باعث ایجاد لگ خواهد شد.

تاخیر (Latency)
تاخیر (Latency)

 

راهکارهای کاهش پینگ

در صورتی که در هنگام تجربه یک بازی آنلاین، پینگ از حدی بالاتر رود دردسر ساز خواهد بود در نتیجه میبایست برای کاهش آن اقدام کرد. البته باید در نظر داشته باشید که میزان پینگ را نمی توان بیشتر از حدی کاهش داد که بسته به فاصله و موقعیت مکانی است.

تغییر سرور بازی

بازی های مختلفی نظیر Apex Legends، Call of Duty و ... اجازه تغییر سرور را به بازیباز می دهند. برخی از شرکت های بازیسازی با احداث سرور خاورمیانه، در کاهش پینگ بازیکنان ایرانی تا حد زیادی تاثیر گذار بوده اند. در نتیجه می توان با تغییر سرور بازی، پینگ را تا حدودی کاهش داد و از تجربه بازی لذت برد.

استفاده از کابل Lan

ارتباط بی سیم با مودم، می تواند باعث افزایش نویز شده و در نتیجه کیفیت سرویس دریافتی را کاهش خواهد داد. نویزها سیگنال های مخربی هستند که با سوار شدن برای سیگنال اصلی، اطلاعات منتقل شده را مخدوش می کنند و جداسازی سیگنال اصلی از نویز در بعضی مواقع عملا غیرممکن می شود. در نتیجه استفاده از ارتباط کابلی به دلیل وجود عایق و استفاده از سیم برای انتقال سیگنال، می تواند در این امر کمک رسان باشد.

فعالسازی سرویس گیم

شرکت های عرضه کننده اینترنت پرسرعت، در کنار ارائه خدمات مختلف، طرح فعال سازی سرویس گیمینگ را هم دارا هستند. در صورتی که پینگ حین اجرای بازی آنلاین بالاتر از حد معمول است، می توان با ورود به حساب کاربری و یا تماس از طریق تلفن، درخواست سرویس گیمینگ کرد تا شرکت مربوطه با اعمال تغییرات مناسب، پینگ را کاهش دهد.

 

نظر خود را درباره «پینگ و پکت لاس، بلای جان سوز بازیباز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پینگ و پکت لاس، بلای جان سوز بازیباز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.