زمان مطالعه: 5 دقیقه
پاپاراتزی چیست و پاراپارتزیا کیستند؟

پاپاراتزی چیست و پاراپارتزیا کیستند؟

عکاسی پاپاراتزی که به فتوژورنالیسم افشاگرانه معروف است،عکاسان زیرکی هستند که درگرفتن عکسهای خبری از اشخاص معروف به طور مخفیانه مهارت دارند.

پاپاراتزی ها در حقیقت به عکاسانی کفته می شود که شغل اصلی آن ها گرفتن تصاویری جنجالی و حاشیه ساز از افراد معروف و سرشناس مخصوصا ورزشکاران و هنرمندان سینمایی و خانواده ها و نزدیکان آن ها و فروش این تصاویر به مجلات و روزنامه های عمدتا زرد و حاشیه نویس می باشد.

کلمه پاپاراتزی یعنی چه؟

کلمه پاپاراتزی( paparazzi) یک کلمه جمع در زبان ایتالیایی است و حالت مفرد مذکر آن به شکل پاپاراتزو (paparazzo) و پاپاراتزا (paparazza) مفرد مونث آن می باشد.

پاپاراتزی کیست و از کجا آمده است؟

این عبارت از دهه 60 میلادی و پس از نمایش فیلم زندگی شیرین ساخته فدریکو فلینی بر روی زبان ها افتاد. این فیلم کلاسیک، شخصیتی وجود داشت که  با الهام از شخصیت عکاس واقعی به نام تازیو سکیارولی (1925-1998) باز سازی شده بود و کارگردان نام آن را پاپاراتزی نهاده بود. در آن زمان پاپاراتزی کلمه ای بود که در گویش های محلی ایتالیایی به معنای پشه های سمج و مزاحم به کار می رفت.

گروهی از پاپاراتزی ها در حال عکس برداری از سوژه خود

 

عکاسی پاپاراتزی که به فتوژورنالیسم افشاگرانه معروف است،عکاسان زیرکی هستند که درگرفتن عکسهای خبری از اشخاص معروف به طور مخفیانه مهارت دارند.

این عکاسان همیشه در کمین سیاستمداران، خوانندگان وافراد مشهور باقی می‌مانند تا از آنها عکس مخفیانه بگیرند. البته رعایت حریم شخصی در این نوع عکاسی لازم است. به طور مثال عکاس قصد ندارد وارد خانه کسی بدون اجازه شود وعکس بگیرد . اما اگر کسی پنجره را باز گذاشته بود وعکسی از او گرفته شد این دیگر مشکل همان فرد است.

پاپاراتزی ها و مرگ دردناک پرنسس دایانا

مشهورترین و فاجعه‌بار ترین اتفاق مرتبط با پاپاراتزی‌ها مربوط به ماجرای تصادف وحشتناک پرنسس  دایانا همسر سابق ولی عهد انگلستان بود.  وی در شب 31 اوت 1997 به همراه نامزدش دودی الفاید و راننده‌اش برای فرار از دست عکاسان از در پشتی هتلی در پاریس خارج شد و قصد خروج از پاریس را داشتند.

آن‌ها در یک بنز لیموزین در تونلی در پاریس مشغول حرکت بودند که ماشینشان به دلیل سرعت زیاد و عدم کنترل راننده با دیواره تونل آلما پاریس برخورد کرد و راننده و الفاید به سرعت جان باختند. بعد از تصادف به نظر نمی‌آمد دایانا صدمه‌ای جدی دیده باشد اما وی یک بار در آمبولانس دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان هم بر اثر خون‌ریزی ریوی و مغزی درگذشت.

پرنسس دایان احاطه شده توسط پاپاراتزی ها 1997

 

در محل تصادف پاپاراتزی های زیادی مشغول عکس برداری از لحظه جان دادن این شخصیت مهم و دوست داشتنی نزد مردم انگلستان بودند و در واقع این تجمع آن ها کار امداد رسانی به موقع به پرنسس دایانا را سخت تر کرده بود و خیلی از دوست داران وی پاپاراتزی ها را مسئول مرگ دایانا می دانستند  که در ادامه موجی از نفرت علیه این عکاسان از سوی مردم این کشور به راه افتاد.

از موارد دیگر نیز می توان به تصاویر روز تولد فرزند آنجلینا جلی و برد پیت اشاره کرد که یک عکاس پاپاراتزی با گرفتن تنها یک عکس از این زوج دوست داشتنی هزاران دلار پول نقد به جیب زد.

پاپاراتزی های ایرانی خارج از کشور 

در سال گذشته افراد زیادی در خارج از کشور تصاویری از بازیگران ایرانی در شهر های خارجی گرفته اند و در فضای مجازی منتشر کرده اند که جنجال های زیسادی را نیز در میان کاربران ایرانی ایجاد کرده بود.

مواردی مانند عکس‌هایی از ترکیه تنها گوشه ای از این قبیل محتوا های تولید شده در چند وقت اخیر می باشند.

تصاویر منتشر شده از مهران مدیری در فرانسه

پاپاراتزی های فضای مجازی

پاپاراتزی ها معمولا عکس های خود را به صورت پنهان و دزدکی و گاها از مکان هایی می گیرند که عملا حریم خصوصی آن فرد مورد نظر می باشد.

نکته مهمی که در این کار وجود دارد توانایی ردیابی کردن و به دست آوردن اطلاعات در مورد حضور ستاره ها و اشخاص مشهور در مکان مورد نظر است که پس از کسب این اطلاعات آن ها در زمان و مکان مناسب آماده می شوند و تصاویری از اشخاص معروف تهیه می کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و شکل گیری شبکه های اجتماعی در سراسر جهان کار انتشار عکس ها و حواشی هنرمندان برای پاپاراتزی ها بسیار آسان تر شد و با به کار گیری جدیدترین ابزار ها و در بستر های مختلف چخش یدیو و عکس در شبکه های مختلف اجتماعی کار خود را ادامه دادند و پول به جیب زدند.

امین فردین؛ پاپاراتزی مجازی ایرانی

یکی از همین پاپاراتزی های مجازی ایرانی امین فردین می باشد. 

وی متواد 29 شهریور 1370 در شهر اهواز است و خبرنگار سابق صدا و سیما و عضو باشگاه خبر نگاران جوان بود که در بازه زمانی 88 تا 90 جوایز متعددی از جمله بهترین خبرنگار سال را دریافت کرده بود اما پس از مهاجرت ناگهانی خود به آلمان، وبسایت و صفحات اجتماعی متعددی را با تیترها و عناوین جذابی مانند «افشاگریﻫﺎی مستند» و «پشت پرده» طراحی ﻣﻰکند.

ایمین فردین، پاپاراتزی ایرانی

 

او در برنامه خود مطالبی را در مورد هنرمندان،افراد مشهور اینستاگرامی و سیاسیون مطرح می کند و اطلاعاتی در مورد آن ها افشا می کند که به نظر دسترسی به آن ها بسیار سخت می باشد.

اما اساس این برنامه اینترنتی بر دروغ پردازی و شایعه پراکنی است و نام پاپاراتزی گذاشتن بر این گونه فعالیت ها شاید حتی توهین به این افراد باشد ولو اینکه کار خود پاپاراتزی ها هم آن چنان وجهه خوبی در جامعه جهانی ندارد.

با توجه به تغییرات ارتباطات در عصر حاضر هر شخصی که یک گوشی هوشمند داشته باشد یک پاپاراتزی بالقوه است که به راحتی می‌تواند بالفعل شود.

سندروم پاپاراتزی

منصوره نیکوگفتار روانشناس اجتماعی در مورد سندرومی تحت عنوان «سندروم پاپاراتزی» می گوید: فضای رسمی، ریاکاری و تظاهر را می‌پسندد و پرورش می‌دهد. آدم‌ها در فضای رسمی بروز و ظهور متفاوتی از فضای خصوصی و حریم امن خود دارند. فضای رسمی و فضای مجازی با معاونت و مشارکت یکدیگر، بخشی از جامعه را به سمت پاپاراتزی گری سوق داده اند.

وی در ادامه افزود: پاپاراتزی‌ها مانند جاسوسان حرفه‌ای با به دست آوردن سرنخ‌هایی از برنامه‌های عمومی یا خصوصی یک چهره سرشناس، ساعت ها، روز‌ها و گاهی ماه‌ها سوژه خود را تعقیب می‌کنند.

سندروم پاپاراتزی

 

وی در خصوص تاثیر فضای مجازی بر رفتار های بشری گفت: از سوی دیگر، فضای مجازی با ایجاد فرصت اختفای هویت و دسترسی نامحدود برای انتشار اطلاعات، امکان تخلیه و برون ریزی هیجانات سرکوب شده و خشم فروخورده آدم‌ها را فراهم ساخته است. حاصل ضرب آن سیاست رسمی و این امکانات نامحدود غیر رسمی افزون بر همه گیر شدن گوشی‌های هوشمندی که اغلب مجهز به دوربین‌های قدرتمندی هستند می‌شود ورودی نامحسوس به ورطه پاپاراتزی گری.

وی در پایان تاکید کرد:  اگر شما به هر دلیلی در جامعه شناخته شده‌تر باشید یا بنا به دلایلی مورد خصومت و حسد فردی یا گروهی قرار گرفته اید این امکان همیشه وجود خواهد داشت که حتی در لحظاتی بسیار شخصی و خصوصی که فکر می‌کنید فرد دیگری غیر از خودتان از آن‌ها اطلاعی ندارد در معرض دوربینی قرار گرفته باشید و در کسری از ثانیه عکس و فیلم شما در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود و در معرض انبوهی از قضاوت‌ها و کامنت های ریز و درشت قرار بگیرید.

نظر خود را درباره «پاپاراتزی چیست و پاراپارتزیا کیستند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پاپاراتزی چیست و پاراپارتزیا کیستند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.