زمان مطالعه: 7 دقیقه
پارک قیطریه تهران

پارک قیطریه تهران

یکی از عالی‌ترین پارک هایی که در پایتخت و قسمت پایین تپه قیطریه واقع می باشد پارک قیطریه تهران است که این پارک در تلطیف آب و هوای شهر تهران نقش دارد.

پارک قیطریه تهران یکی از بهترین پارک های شهر تهران می‌باشد که مردم برای گذراندن وقت های بیکاری و داشتن ساعاتی گرم به این مکان می‌آیند و سرگرم می‌شوند. محل قرار گیری این پارک در منطقه یک پایتخت و همچنین در محله قیطریه می‌باشد. در زمان های قدیم این پارک یکی از باغ های زمان قاجار به حساب می‌آمد که در زمان هایی حدود دهه پنجاه جهت تبدیل به بوستان به شهرداری تهران واگذار گردید. این پارک یعنی پارک قیطریه امکانات فراوانی دارد از جمله فرهنگسرای ملل، برکه، سرویس بهداشتی، آلاچیق، اسکیت و آموزش اسکیت، مخزن ذخیره آب، سینما شش بعدی، زمین بازی کودکان و وسایل ورزشی و همچنین نگار خانه و... در این مقاله آسمونی ما قصد داریم شما را به صورت کامل با پارک قیطریه تهران آشنا کنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

پارک قیطریه تهران
پارک قیطریه تهران

معرفی پارک قیطریه تهران

ای پارک یکی از عالی ترین پارک های شهر تهران است که جاهای دیدنی زیادی دارد همچنین این پارک قیطریه در قسمت شمال شهر تهران قرار گرفته است. این پارک در قسمت پایینی تپه قیطریه که یکی از تپه های قدیمی است، قرار گرفته است. همچنین این پارک قیطریه در تلطیف آب و هوای شهر تهران نقش بسزایی دارد. این پارک برای پرندگان زیستگاه خیلی خوبی است. همچنین پارک نیاوران، پلانی هایی دارد که از نظر شکل ظاهری به شکل هندسه نامنظم بوده و با نظم طبیعی و به کار بردن خط های غیر منظم و طبیعی طراحی شده است. مساحت این پارک ۱۲۲۲۶۰متر مربع می‌باشد. پارک قیطریه دارای فضای سر سبز بوده و از گیاهان سبز پوشش داده شده است. این باغ از گیاهانی همچون کاج تهران، سوداغ، بوداغ، بید مجنون، چنار، صنوبر، کاج مشهد از ماکنولیا، سرو نقره ای، اقاقیا، نارون، داغداغان، گردو، افرا، سرولاوسون، توت، سدروس، نرگس درختی، نوئل، زالزالک، زرشک، گز و غیره تشکیل شده است و فضای دلبازی دارد.

پارک قیطریه تهران
پارک قیطریه تهران

تاریخچه پارک قیطریه تهران

پارک قیطریه از جمله پارک هایی است که پوشش گیاهی داشته و دارای آب و هوای دلنشین دوره قاجار است. این پارک در زمان های قدیم مال میرزا علی اصغر خان اتابک بود. خوب است بدانید که امیر کبیر در آن زمان در ناحیه شمال غربی این باغ، ساختمانی ساخته که در حقیقت، کاخ این باغ را شخصی به نام اصغر خان تاسیس کرده است. پارک قیطریه به عنوان یک پارک قدیمی سرسبز که از زمان قاجار به یادگار مانده، شناخته شده است.

قیمت های از این باغ در سال هزار و سیصد و پنجاه و شش توسط وارث ها به شهرداری تهران داده شد تا این مکان را به پارک تبدیل کنند. همچنین در سال هزار و سیصد و هفتاد و دو بقیه نواحی این باغ نیز به باغ قیطریه افزوده شد و آن ساختمان بعد از تغییر و مرمت کاربری تبدیل به فرهنگسرای ملل شد. همینطور در سال هزار و سیصد و هفتاد و نه این فرهنگسرای ملل آتش می‌گیرد و دوباره بازسازی می‌شود و بعد از آن شکل کنونی را به خود می‌گیرد.

پارک قیطریه تهران
پارک قیطریه تهران

پارک قیطریه تهران کجاست؟

پارک قیطریه در قسمت شمالی شهر تهران قرار گرفته است و این پارک از نواحی هفتم ناحیه یک شهرداری تهران بوده و در محله ای به نام قیطریه واقع شده است. همچنین این پارک قیطریه در شمال بزرگراه صدر قرار گرفته است و در انتهای خیابان قیطریه می‌باشد. از قسمت شمال به فرمانیه و همچنین از قسمت جنوب به میدان پیروز و بزرگراه صدر و نیز از قسمت غرب به قیطریه و شریعتی و از قسمت شرق به چیذر وصل می‌شود.

پارک قیطریه تهران
پارک قیطریه تهران

امکانات پارک قیطریه تهران

این پارک بی نظیر دارای یک سری امکانات می‌باشد که این امکانات عبارتند از:

 این پارک قیطریه دارای زمین بازی کودکان و پیست اسکیت و آموزش اسکیت و وسایل ورزشی و نیز سینما شش بعدی است.

در این پارک قیطریه امکانات تفریحی زیادی وجود دارد که در این مباحث به صورت مختصر به قسمت هایی از این امکانات تفریحی اشاره خواهیم کرد: فعالیت های ورزشی، خیلی از مردم خواهان انجام پیاده روی و یا فعالیت های ورزشی در فضای آزاد هستند. همچنین یکی از کار هایی که طرفداران زیادی را به خود جلب میکند، وجود وسایل ورزشی برای عموم و همچنین وجود فضای دلنشین و سر سبز است که پارک قیطریه این امکانات را داراست. برای همین خاطر این پارک طرفداران زیادی داشته و به مردم این امکان را می‌دهد تا در فضای دلباز و سرسبز با استفاده از وسایل ورزشی، فعالیت ورزشی خود را انجام دهند. در این پارک قیطریه پیاده رو های مخصوص برای عموم افراد وجود دارد که خواهان زیادی دارد. افزون بر این ها در بخش های مختلف این پارک قیطریه زمین های بدمینتون و اسکیت سواری و نیز میز های پینگ پونگ و شطرنج وجود دارد که هر کسی که تمایل داشت می‌تواند از این امکانات استفاده کند. ولی باید به خاطر داشته باشید که اگر خواستید این ورزش ها در پارک قیطریه انجام دهید، باید مهره ها و راکت های این ورزش ها را همراه خود داشته باشید. همینطور در این پارک زمین های بازی کودکان وجود دارد که خیلی از نگرانی های والدین را حین ورزش و تفریح به حداقل رسانده و این بسیار خوب است.

زمین بازی کودکان در پارک قیطریه تهران
زمین بازی کودکان در پارک قیطریه تهران
  • فرهنگسرای ملل

 در محل کاخ قیطریه فرهنگسرای ملل واقع شده است که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده است و این فرهنگسرا فعالیت هایی نظیر آموزشی و هنری دارد و همچنین امکاناتی همچون کلاس های آموزشی و کتابخانه دارد. لازم به ذکر است که یکی از مشهور ترین فرهنگسرا های شعر تهران همین فرهنگسرای ملل پارک قیطریه است که بخش های گوناگونی دارد و شامل موارد زیر است: کانون فرهنگ و زندگی، کتابخانه، گالری، نگارخانه، سالن فرهنگ و واحد آموزش.

بخش هایی همچون نگارخانه و گالری و فرهنگسرای ملل به صورت رایگان و بدون هزینه در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد ولی بازدیدکنندگان برای عضو و حضور در قسمت های آموزشی گوناگون پارک قیطریه باید هزینه پرداخت کنند. این فرهنگسرا از سال هزار و سیصد و هفتاد و سه تا الان فعالیت داشته است. همچنین این بخش از پارک قیطریه یکی از اصلی ترین و مهمترین بخش ها است که مرکز خیلی از کار های فرهنگی این پارک قیطریه می‌باشد. همچنین می توان گفت گیرا ترین بخش پارک قیطریه، بازارچه این پارک است که پر از خوراکی ها و آثار هنری می‌باشد. در بازارچه پارک قیطریه صنایع دستی، شیرینی جات، ترشی و خوراکی های محلی نواحی گوناگون و همچنین آثار هنری ایران یافت می‌شود. همینطور از دیگر قسمت های دلپسند بازارچه پارک قیطریه، فروش زیور آلات دست ساز می باشد که طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این تفریحات و سرگرم کننده های پارک قیطریه، امکانات دیگری نیز در این پارک موجود می‌باشد. در قسمت های گوناگون این پارک، گروه های نمایشی و موسیقی و همچنین نمایش های خیابانی قرار گرفته است. در این پارک، برنامه های وسیع فرهنگی و آموزشی در بخش های فرهنگسرای ملل و کتابخانه امیر کبیر دایر است. همینطور این پارک قیطریه جذبه های دیگری از جمله گشت و گذار در بوفه و کافه ها و همچنین رستوران های درون و بیرون بوستان دارد.

فرهنگسرای ملل
فرهنگسرای ملل
  • امکانات رفاهی

 این پارک دارایی بوفه، کافه شاپ، برکه، نمازخانه و سرویس بهداشتی و آلاچیق و مخزن ذخیره آب است.

آلاچیق در پارک قیطریه تهران
آلاچیق در پارک قیطریه تهران
  • دستگاه تغذیه حیوانات شهری

 این دستگاه تغذیه صرفا برای حیوانات تشکیل شده است و به گونه ای راه اندازی می‌شود که با انداختن هر یک از بطری های خالی آب و مایعات به آن قسمت از دستگاه که بر رویش مشخص شده است، به کمک سنسور های دستگاه در ظرف پایانی دستگاه، مقداری غذا برای این حیوانات وارد می‌شود.

دستگاه تغذیه حیوانات شهری
دستگاه تغذیه حیوانات شهری
  • سینما چند بعدی

پارک قیطریه از این بابت که سینما های شش بعدی و هفت بعدی دارد، طرفداران زیادی به خود جذب کرده است و بازدیدکنندگان بیشتر به همین خاطر به این پارک می‌آیند. از جمله تازه ترین امکانات سینما های چند بعدی را همین سینما شش بعدی دارد. از جمله امکانات سینما های چند بعدی پارک قیطریه، داشتن وسیع ترین پرده های سینمای چند بعدی، به کار بردن تازه ترین تصویر های صوتی و حرکتی، و همچنین دارا بودن صندلی هایی است که می‌توانند به همه جهات حرکت کنند. همینطور شما می‌توانید تازه ترین فیلم های سینما را در سینما چند بعدی این پارک قیطریه ببینید. بازی برای همه سن های بیشتر از هفت سال امکان پذیر است. همینطور هر مرحله ی بازی بین پنج تا هفت دقیقه می‌باشد. همچنین ساعات کاری سینما ها در پارک قیطریه به صورت زیر است: از شنبه تا چهارشنبه از ساعت پنج بعد ظهر تا یازده شب و پنج شنبه و جمعه از ساعت یازده صبح تا یازده شب می باشد.

سینما چند بعدی
سینما چند بعدی

برنامه ها و جشنواره های فصلی عمده پارک قیطریه تهران

در بخش فرهنگسرای ملل، برنامه ها و جشنواره های فصلی پارک قیطریه دایر می باشد. در ماه رمضان، جشنواره های رمضان و قرآنی مردم و همچنین در فصل بهار، جشنواره های گل و غیره در این فرهنگسرای ملل تشکیل می‌شود. همینطور در مناسبت های گوناگون، نمایشگاه های مرتبطی نیز شکل می‌گیرد که محبوب بوده و باعث جذب علاقه مندان به این پارک می‌شود. همچنین اجرای برنامه های منحصر به فرد عید ها و مناسبت های مذهبی و ملی از دیگر قسمت های سرگرمی برای عموم افراد است.

مکان های پیرامون پارک قیطریه تهران

اگر قصد داشتید از پارک قیطریه دیدن کنید به شما توصیه می‌کنیم از مکان های زیارتی و تفریحی و تماشایی نزدیک پارک قیطریه، دیدن کنید. همینطور از جمله مشهور ترین این اماکن، امام زاده علی اکبر، باغ فردوس و بازار تجریش و موزه و سینما می‌باشد.

دسترسی به پارک قیطریه تهران

به کمک انواع وسایل نقلیه می‌توانید به این پارک دست یابید که در ادامه به توضیح این وسایل نقلیه میپردازیم:

  • اتوبوس تندرو

میبایست برای رفتن به پارک قیطریه از طریق اتوبوس های تندرو، در ایستگاه قیطریه منتظر این اتوبوس ها باشید تا شما را به مقصد برسانند.

  • تاکسی

 شما می‌توانید از طریق تاکسی های تجریش و یا تاکسی های چیذر به طور مستقیم به پارک قیطریه بروید.

  • خودروی شخصی

 از طریق خودروی شخصی نیز به آسانی می‌توانید به پارک قیطریه بروید. به طوریکه از سمت خیابان شریعتی و اندرز گو و یا اتوبان صدر، شما به راحتی می‌توانید به پارک قیطریه بروید. همچنین برای پارک خودرو های شخصی خود می‌توانید به خیابان های کتابی و سی و پنج متری قیطریه و مهر محمدی جنوبی بروید.

  • مترو

همچنین جالب است بدانید رفتن به پارک قیطریه از طریق مترو نیز میسر است. به همین خاطر میبایست در ایستگاه قیطریه پیاده شوید و از این ایستگاه تا پارک حدود دو کیلومتر راه است که نیم ساعت طول می کشد شما با تاکسی یا پیاده به ورودی پارک برسید.

آدرس پارک قیطریه تهران 

آدرس استان تهران، خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر
ساعت بازدید همه روزه و ۲۴ ساعته می‌توان از این پارک زیبا دیدن نمود.
شماره تلفن 02122215079
لوکیشن گوگل مپ، بلد، نشان
نظر خود را درباره «پارک قیطریه تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پارک قیطریه تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.