زمان مطالعه: 2 دقیقه
آنچه از والیبال قهرمانی آسیا نمی دانید!

آنچه از والیبال قهرمانی آسیا نمی دانید!

بیست و یکمین دوره رقابتهای والیبال قهرمانی آسیا از امروز به میزبانی ژاپن آغاز شد و تیم ایران نیز به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در رقابتها حضور یافته است.

46 سال از آغاز رقابتهای والیبال قهرمانی آسیا گذشته است. در طول این سالها آمار و ارقام مختلفی توسط تیمهای آسیا به ثبت رسیده است که مرور آنها خالی از لطف نیست.

*در بین تیمهای حاضر در رقابتهای والیبال قهرمانی آسیا، تنها تیمهایی که در هر 21 دوره این رقابتها حضور داشته اند، تیمهای چین، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا بوده اند. این تیمها اولین بار در 1975 در رقابتهای قهرمانی آسیا شرکت کرده اند و از آن زمان تاکنون در تمامی ادوار شرکت داشتند.

*تیم والیبال عمان در سال 2013 آخرین تیمی بود که به خانواده مسابقات قهرمانی آسیا اضافه شد.

*اولین تیمهایی که از غرب آسیا در این رقابتها شرکت کردند تیمهای بحرین،ایران، عراق، کویت، لبنان، عربستان، یمن جنوبی و سوریه بودند. تمامی این تیمها در سال 1979 برای اولین بار در رقابتها حضور پیدا کردند.

*سه کشور استرالیا، نیوزیلند و ساموآ نمایندگات اقیانوسیه هستند که در رقابتهای قهرمانی آسیا شرکت داشته اند.

*شهر تهران و کشور ایران تاکنون با 4 میزبانی، رکورددار میزبانی این رقابتها بوده اند. تهران در سال 2023 نیز میزبان این رقابتهاست تا با 5 میزبانی در این زمینه رکورددار باشد.

*در تاریخ مسابقات، تاکنون هیچ تیمی بیشتر از دو بار پیاپی قهرمان این بازیها نشده است. ژاپن در سالهای 1983 و 1987، چین( 1997 و 1999)، کره جنوبی(2001 و 2003)، ایران(2011 و 2013) و ژاپن( 2015 و 2017) دو بار پیاپی قهرمان مسابقات شده اند اما از رسیدن به قهرمانی پیاپی سوم بازماندند.

*ژاپنی ها با 9 قهرمانی، رکورددار رسیدن به عنوان قهرمانی در این مسابقات هستند. ژاپن در سال 1975 در نخستین دوره رقابتها برای نخستین بار قهرمان آسیا شد و از آن زمان همواره پرافتخارین تیم بازیها بود.

*ژاپنی ها تاکنون 18 بار به جمع چهار تیم برتر مسابقات رسیده اند تا رکورد دیگری را از آن خود کرده باشند.

*چینی ها با شش نایب قهرمانی، رکورددار رسیدن به عنوان دومی مسابقات هستند.

*تنها تیمی که با وجود رسیدن به فینال، هرگز طعم قهرمانی این رقابتها را نچشیده است، قزاقستان است. قزاقها در سالهای 1993 و 2017 فینالیست شدند اما از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماندند.

*تاکنون هیچ یک از فینالهای مسابقات قهرمانی آسیا با نتیجه(3-2) به پایان نرسیده است.

*اولین فینال تاریخ این رقابتها در سال 1987 با برتری(3-0)ژاپن مقابل چین به پایان رسید. تا قبل از این فینال، مرحله نهایی سه دوره نخست مسابقات به صورت دوره ای برگزار شد.

*تاکنون مرحله نهایی 9 دوره این رقابتها به صورت دوره ای برگزار شده است. آخرین بار در سال 2007 بود که مسابقات با چنین قانونی برگزار شد.

*آخرین بار که سه قدرت سنتی مسابقات( چین، کره جنوبی و ژاپن) در جمع چهار تیم برتر مسابقات حضور داشتند، مربوط به سال 2013 بود که کره جنوبی دوم شد، چین سوم و ژاپن چهارم. در این مسابقات ایران عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد.

*چین تایپه تنها کشوری است که دو بار به جمع چهار تیم برتر مسابقات صعود کرده است اما هر دو بار عنوانی بهتر از چهارمی به دست نیاورد. این عناوین در سالهای 1983 و 1997 نصیب این تیم شد.

*تیمهای والیبال کویت، پاکستان،هند، قطر و اندونزی تنها یک بار به جمع چهار تیم برتر آسیا صعود کردند و عنوانی بهتر از چهارمی به دست نیاوردند.

 

نظر خود را درباره «آنچه از والیبال قهرمانی آسیا نمی دانید!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آنچه از والیبال قهرمانی آسیا نمی دانید! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.