زمان مطالعه: 10 دقیقه
هنر و زیرشاخه های آن – معرفی رشته هنر

هنر و زیرشاخه های آن – معرفی رشته هنر

هنر بخش مهمی از زندگی روزمره ما را تشکیل داده است. قرنهاست که انسان ها به وسیله هنر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و سرگرم می شوند.
در این مطلب می خوانید : [بستن]

همه ما یک اثر هنری مورد علاقه داریم. ممکن است یک فیلم، آهنگ یا نقاشی توجه ما را به خود جلب کند و نتوانیم به آن فکر نکنیم! هنر با تاریخ مرتبط است و زمان و تغییرات فرهنگی را به خوبی به تصویر می کشد.

انواع مختلفی از هنر وجود دارد. در این مطلب، ما در مورد معنی هنر و زیرشاخه های آن صحبت خواهیم کرد. بنابراین اجازه دهید با یک سوال بحث برانگیز وارد این بحث جذاب شویم: چه چیزی هنر محسوب می شود؟

هنر چیست؟

سوال خوبی است! سوالی که منتقدان و روشنفکران رشته هنر قرن هاست در پی پاسخی برای آن هستند. مطمئناً آثار هنرمندان معروف را می شناسید؛ نقاشی های ادوراد مونک، فیلم های دی کاپریو، یا مجسمه میکل آنژ همگی نوع خاصی از هنر را ارائه می دهند. اما گاهی این سوال پیش می آید که چه چیزی هنر محسوب می شود و هدف هنر چیست؟ آیا کتاب های مصور هنر هستند؟ نقاشی های دیواری خیابانی چطور؟ یک تکه چوب در خیابان پیدا می کنید و روی دیوار به عنوان اکسسوری آویزان می کنید و به آن می گویید هنر؟

یکی از آثار هنری بحث برانگیز، «فواره» اثر مارسل دوشان است. این اثر که به عنوان یک نماد هنری قرن بیستم شناخته می شود، هنگامی که برای اولین بار در سال 1917 در معرض نمایش قرار گرفت ، منتقدان را از پیش رو برداشت. فواره نمونه ای از هنر پیدا یا هنر آماده است؛ شکلی از هنر که در آن هنرمندان از اشیاء به ظاهر بی معنی در آثار خود استفاده می کنند  و از آن ها برای بیان شکلی جدید از هنر استفاده می کنند.

این اثر با نام "خط خطی" دیدگاه بسیاری از مردم را در مورد هنر تغییر داد. در آن زمان، بسیاری از منتقدان می گفتند که این فقط نوعی شیطنت است که به عنوان هنر به نمایش گذاشته شده است. بنابراین، به نظر شما آیا فواره می تواند هنر باشد؟ این اثر در زمان خود سوالات جالبی را در دنیای هنر برانگیخت.

این اثر و این طرز فکر برای هنرمندانی مانند اندی وارهول و تریسی امین برای خلق آثار جنجالی خود بسیار الهام بخش بود. هنر 10 زیرشاخه دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

هنر یک مفهوم بسیار با ارزش است که در طول قرن های مختلف باعث ایجاد موضوعات قابل تأملی شده است . وبسایت فرادرس یکی از وبسایت هایی است که در زمینه هنر و آموزش هنر مطالب مفیدی را ارائه نموده است. اگر به هنر و موضوعات هنریی علاقمندید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا روی لینک زیر کلیک کنید.

شاخه های هنر

بسته به نوع تعریف، هنر را می توان به طور کلی در این 10 دسته طبقه بندی کرد: نقاشی، گرافیک، تصویرسازی، مجسمه سازی، ادبیات، معماری، فیلم، موسیقی، تئاتر و فشن.

 

زیرشاخه های هنر
زیرشاخه های هنر

زیرشاخه های هنر 

آشنایی با این دسته ها و نحوه نمایش آن ها در هنر معاصر و تاریخی ، روشی فوق العاده برای درک بهتر هنر و هنرمندان می باشد. البته راه های دیگری نیز وجود دارد که از طریق آن ها می توانید هنر خود را بیان کنید. خیاطی، سفالگری و حتی شعبده بازی تنها چند نمونه از اشکال هنری است که در لیست ما قرار نمی گیرند.

در واقع، این 10 نوع هنری که معرفی می کنیم بسیار مهم هستند و تاریخ هنر و فرهنگ مشترک انسان ها را شکل داده اند.

1. نقاشی

از نقاشی غارها گرفته تا کلیساهای جامع، نقاشی پایه و اساس چیزی است که بسیاری از مردم آن به نام هنر می شناسند. نقاشی یک اثر هنری است که با استفاده از رنگ ها برای ایجاد طرح روی بوم یا کاغذ ایجاد می شود. آبرنگ، گواش و پاستل همگی ابزارهای مختلفی هستند که می توان از آن ها برای به تصویر کشیدن آثار هنری استفاده کرد.

اگر قصد دارید تا درباره نقاشی دیجیتال مطالب بیشتری بدانید، می توانید به مقاله مرتبط در وبسایت معتبر فرادرس مراجعه نمایید.

نقاشی نوعی هنر است که معمولاً در موزه ها، گالری های هنری و حتی دیوار خانه ما یافت می شوند. قدمت نقاشی به دوران ماقبل تاریخ برمی گردد؛ زمانی که عشایر (که غالباً به عنوان غارنشین معروف بودند) روی دیوارهای غار نقاشی می کشیدند.

قدیمی ترین نقاشی هایی که می شناسیم توسط انسان هایی خلق شده اند که 42000 سال پیش در اسپانیا زندگی می کردند.

نقاشی هایی که امروز می بینیم ، شکل تکامل یافته تصویر سازی های درون غار می باشند که هنوز هم در حال پیشرفت و تکامل می باشد. برخی از نقاشان مشهوری که احتمالاً نام آنها را شنیده اید عبارتند از: پابلو پیکاسو ، ون گوگ و کلود مونه.

بدون شک یکی از لحظات مهم در تاریخ نقاشی، عصر رنسانس است. رنسانس دوره ای از قرن 14 تا قرن 17 در اروپا بود، جایی که هنرمندان خلاق شکوفا شدند. از آن زمان بسیاری از جنبش های مهم هنری، از جمله امپرسیونیسم، پاپ آرت و سوررئالیسم وجود داشته اند که در اینجا فقط به تعدادی از آنها اشاره کرده ایم. در قرن 21، ما شاهد ظهور حیرت انگیز هنر دادائیسم هستیم، جنبشی با بیانیه های صریح سیاسی و امتناع از پذیرش وضع موجود.

2. گرافیک

با ظهور عصر دیجیتال، پیوند هنر و فناوری به طور چشمگیری محبوب شده است. طراحی گرافیک یکی از جدیدترین زیرشاخه های هنر در این لیست می باشد.

طراحی گرافیک نوعی هنر دیجیتال است که در آن آرتیست از محتوای بصری برای ایجاد طرح استفاده می کند. طراحان گرافیک معمولاً از ترکیبی از تصاویر و تایپوگرافی برای طراحی آثار خود و ارسال پیام یا داستان استفاده می کنند.

یک هنرمند برای ایجاد یک اثر هنری گرافیکی باید با هنر تجسمی آشنا باشد تا بتواند از روش های مناسب استفاده کند. خوشبختانه سایت فرادرس برای آموزش رشته های هنر از جمله هنرهای تجسمی مطالبی را تهیه و منتشر نموده است.

در بیشتر موارد، از طراحی گرافیک برای انجام تبلیغات استفاده می شود. به همین دلیل، نمونه هایی از طراحی های گرافیکی در مکان های مختلف مانند وب سایت، پوستر و بیلبورد ها وجود دارد. طراحی گرافیک از جنبش های هنری مختلفی الهام می گیرد که از میان آن ها می توان به سبک بوهاوس و هنر نوین اشاره کرد.

عصر دیجیتال طراحی گرافیک را به شهرت رساند. با ظهور فتوشاپ در دهه 1990 ، طراحی گرافیک رونق گرفت و به شکل هنر بسیار محبوب امروزی تبدیل شد. برخی از طراحان گرافیک معروف عبارتند از چیپ کید، راب جانوف و کارولین دیویدسون.

3. تصویر سازی

این سبک هنری معاصر اغلب در کتاب ها، بازی های ویدئویی و طراحی های دیجیتال دیده می شود. به طور سنتی، تصویرسازی تفسیر یک متن در یک قالب بصری است. تصویرسازی یعنی به تصویر کشیدن یک اثر هنری در قالب گرافیک.

 

هنر تصویر سازی، یکی از زیرشاخه های هنر
هنر تصویر سازی، یکی از زیرشاخه های هنر

هنر تصویر سازی، یکی از زیرشاخه های هنر

گاهی تصویرسازی با طراحی گرافیک ترکیب می شود، اما قطعاً تفاوت هایی میان آن ها وجود دارد:

  • طراحی گرافیک بر پایه هنر دیجیتال انجام می شود
  • تصویرسازی روی تفسیر خلاق یک متن تمرکز دارد

هنر تصویرسازی با نقاشی در کتاب های کودکان آغاز شد. این سبک هنری با ظهور تکنولوژی به سرعت تکامل یافت و محبوبیت بسیاری به دست آورد.

 افراد بسیاری با یادگیری فتوشاپ، طراحی و گرافیک کامپیوتری توانستند آثار بیاد ماندنی خلق کنند. با محبوبیت روزافزون بازی های ویدئویی، تصویرسازی به اصلی ترین سرگرمی فرهنگ عامه تبدیل شده است. اگر شما نیز قصد دارید تا در زمینه فتوشاپ و طراحی دیجیتالی مهارت کسب کنید، پیشنهاد ما به شما مشاهده آموزش های موجود در سایت فرادرس می‌باشد.

4. مجسمه سازی

این هنر کلاسیک به قبل از اولین نقاشی درون غار برمی گردد و هنوز هم محبوب است. مجسمه سازی ایجاد اشکال دو بعدی و سه بعدی بوسیله حکاکی روی مواد است. اولین مجسمه در آلمان کشف شد و قدمت آن به دوران پارینه سنگی (حدود 35000 سال قبل از میلاد) برمی گردد. از مجسمه های معروف تاریخی می توان به میکل آنژ، آگوست رودن و اخیراً ، دامین اورتگا اشاره کرد.

مجسمه سازی یونان شاید شناخته شده ترین دوران مجسمه سازی باشد. در طول قرن های 4 و 5 که به دوره کلاسیک معروف است ، هنرمندان شروع به مجسمه سازی پیکره های انسانی کردند که بسیار واقعی و عجیب بود.

مجسمه سازی به عنوان یک مکتب هنری به محبوبیت خود ادامه و در طول زمان تکامل یافتجف کونز مجسمه ساز معاصر است که مجسمه هایی بزرگتر از انسان ساخته استاو به دلیل خلق مجسمه های نمادینی به نام های «سگ خرگوش» و «بادکنک» شهرت زیادی به دست آورده است.

5. ادبیات

ادبیات هنر به اشتراک گذاری داستان ها با استفاده از کلمات است. ادبیات فرهنگ ها، قاره ها و دوران ها را در بر می گیرد و می توان از آن به عنوان قدیمی ترین نوع هنر یاد کرد. کتاب ، شعر، مجله و هرگونه مطلبی که با کلمه نوشته شده باشد، ادبیات محسوب می شود.

ادبیات نیز مانند نقاشی و مجسمه سازی دوره های بسیاری را پشت سر گذاشت تا به اینجا برسد. چهار جنبش ادبی در جهان پذیرفته شده است: رمانتیسم ، رئالیسم ، ناتورالیسم و مدرنیسم.

برخی از نویسندگان مشهور جهان که شاید نام هایشان به گوش شما خورده باشد عبارتند از: چارلز دیکنز، مارک تواین و امیلی دیکنسون. ادبیات ارتباط تنگاتنگی با تئاتر دارد. بدون کلمات مکتوب، هنر تئاتری که امروزه آن را می شناسیم وجود نخواهد داشت.

6. معماری

معماری همیشه در اطراف ما وجود دارد؛ هنری که هر روز بی اهمیت از آن عبور می کنیم. معماری به عنوان هنر طراحی و ساخت ساختمان تعریف می شود. اما این تعریف شگفتی ها و زیبایی های معماری را نشان نمی دهد. هرچند، هنگامی که به معماری فکر می کنیم، اولین چیزی که به ذهن ما میرسد برج ایفل، کولوسئوم و تاج محل می باشد.

این بناها از آثار درخشان معماری هستند؛ اما ساختمان های منحصر به فرد محله خود را فراموش نکنید: کلیساها، ساختمان های قدیمی و آسمان خراش های مدرن.

حتی ساختمانی که در آن در حال خواندن این مقاله هستید می تواند یک اثر هنری تلقی شود.

به طور کلی، هشت سبک معماری در جهان پذیرفته شده است:

  • معماری کلاسیک یونانی و رومی
  • معماری گوتیک
  • معماری باروک
  • معماری نئوکلاسیک
  • معماری ویکتوریا
  • معماری مدرن
  • معماری پست مدرن
  • معماری نئوفیوتیست

 

هنر تصویر سازی، یکی از زیرشاخه های هنر
هنر تصویر سازی، یکی از زیرشاخه های هنر

هنر تصویر سازی، یکی از زیرشاخه های هنر

معماری یک هنر کاربردی و یک هنر زیبایی شناختی نیز می باشد. از میان معماران معروف می توان به فرانک لوید رایت ، فرانک گری و زاها حدید اشاره کرد. البته که برخی از خانه ها یا ساختمان ها عمدتاً برای استفاده ساخته می شوند، اما عناصر طراحی هنوز در نمای ساختمان دیده می شوند.

7. فیلم

این هنر شاید پرکاربرد ترین هنر در جهان مدرن باشد. همچنین یکی از جدیدترین اشکال هنری در این لیست است. فیلم سبکی از هنر است که بیشتر به عنوان فیلم متحرک یا سینما شناخته می شود؛ تصاویری که متحرک هستند و یک داستان را روایت می کنند.

تصاویر متحرک برای اولین بار حدود یک قرن پیش ساخته شد و از آن زمان تا کنون جهان را تحت تاثیر قرار داده است. صنعت فیلمسازی به شکل پیچیده ای از هنر تبدیل شده است. امروزه ساخت یک فیلم به عواملی مانند جلوه های ویژه، تیم گریم، کارگردان، بدلکار و موارد دیگر نیاز دارد.

فیلم ها از نمایش های صامت سیاه و سفید به آثار هنری واقع گرایانه، تلویزیون و حتی تیک توک تبدیل شده اند! بله درست است. هنر فیلم فقط به فیلم های طولانی 3 ساعته ای که در سینما می بینید، نیست.

8. موسیقی

موسیقی به عنوان صداها و آواز تعریف می شود که برای ایجاد صدای هماهنگ با هم ترکیب می شوند. موسیقی ارتباط تنگاتنگی با ادبیات و تئاتر دارد. به سختی می توان ظهور دقیق موسیقی را تعیین کرد، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مردم باستان موسیقی را با آواز و سازهای دست ساز خلق کرده اند.

موسیقی نوعی هنر است که روح ما را نوازش می کند، از سمفونی های موتزارت تا رپ های توپاک. مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی یا خواندن یک آهنگ می تواند به طرز چشمگیری در تغییر دادن روحیه شما موثر باشد.  ژانرهای محبوب موسیقی در قرن 21 شامل موسیقی پاپ، تکنو، رپ، کانتری، پانک، فولکلور می باشد.

9. تئاتر

مردم قرن هاست که از تئاتر لذت می برند. تئاتر به عنوان هنر بازیگری، کارگردانی و نوشتن نمایشنامه تعریف می شود. تئاتر ترکیبی از بازیگری، حرکت و آواز است. تاریخ تئاتر را می توان در قرن پنج و در یونان باستان جستجو کرد. شاید مشهورترین نمایشنامه نویس تمام دوران ویلیام شکسپیر باشد. از دیگر نمایشنامه نویسان مشهور می توان به آرتور میلر و تنسی ویلیامز اشاره کرد.

در طول شیوع ویروس کرونا، بسیاری از تئاترها و سالن های نمایش به دلیل محدودیت ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مجبور به تعطیلی شدند. این وقفه منجر به نوآوری های جدیدی در تئاتر شد؛ از جمله نمایش زنده، اجرای خیابانی و افزایش تعداد نمایش ها.

10. مد و فشن

مد ابرازی برای ابراز وجود است که شامل طراحی لباس به منظور رساندن یک پیام است. مد به عنوان لباس، اکسسوری، آرایش یا مدل موهای ترند روز تعریف می شود. بسیاری از مد ها بیشتر به عنوان یک پیام هنری تلقی می شوند تا طرحی برای لباس. طراحان مشهور مد شامل کوکو شانل، جورجیو آرمانی و کالوین کلاین می باشند.

 

هنر تصویر سازی، یکی از زیرشاخه های هنر
هنر تصویر سازی، یکی از زیرشاخه های هنر

هنر تصویر سازی، یکی از زیرشاخه های هنر

در سال های اخیر مد و استایل خیابانی به یک روند محبوب تبدیل شده است. اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی پر از نمونه های ترکیب این لباس های زیبا هستند که از نظر هنری چیزی کم ندارند.

هنر در طی این سال ها تکامل یافته و تغییر کرده است، اما شیوه ایجاد ارتباط و بیان داستان ها هنوز به همان شکل باقی مانده است. هنرمندان برای ایجاد آثار هنری خود می بایست با قواعد و مبانی طراحی آشنا باشند. سایت فرادرس یک منبع قوی برای یادگیری رشته ها و آموزش های رشته های مختلف هنر است. با دوره های آموزشی فرادرس، رشته هنری مورد علاقه تان را به آسانی یاد می گیرید.

در همین راستا و در جهت یادگیری هر چه بیشتر رشته های هنری، پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله زیر را که در وبسایت فرادرس منتشر شده است، مطالعه نمایید.

با هر میزان از خلاقیت، امیدواریم خواندن این مطلب برای شما الهام بخش باشد.

نظر خود را درباره «هنر و زیرشاخه های آن – معرفی رشته هنر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره هنر و زیرشاخه های آن – معرفی رشته هنر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.