زمان مطالعه: 4 دقیقه
هندبال قهرمانی اروپا

هندبال قهرمانی اروپا

با حضور 24 تیم، پانزدهمین دوره هندبال قهرمانی اروپا به میزبانی مجارستان و اسلواکی آغاز شد.

مسابقات قهرمانی هندبال مردان اروپا از سال 1994 در فاصله زمانی دو سال یک بار برگزار می شود و علاوه بر معرفی قهرمان اروپا، تیم های راه یافته به المپیک و قهرمانی جهان نیز در این مسابقات معرفی می شوند. در بین تیم های اروپایی سوئد با کسب چهار عنوان قهرمانی  پرافتخارترین تیم شرکت کننده در این رقابت ها است و جالب این که تمام این عناوین در پنج دوره اول مسابقات کسب شد و سوئد پس از سال 2002 دیگر طعم قهرمانی در این رقابتها را نچشید.

اما این رقابتها از چه زمانی آغاز شد؟  

فدراسیون بین المللی هندبال در سال 1946 توسط هشت کشور اروپایی تاسیس شد و تا مدتها اروپایی ها رقابتهای جهانی و المپیک را به برگزاری مسابقات قاره ای ترجیح می دادند. اما پس از تاسیس فدراسیون هندبال اروپا سال 1991 مقرر شد که رقابت های جهانی و قهرمانی اروپا هر دو سال یک بار برگزار شود به طوری که این رقابت ها با هم تداخل نداشته باشند.

اولین دوره این تورنمنت اروپایی سال 1994 در پرتغال با حضور 12 تیم برگزار شد که در پایان سوئد توانست با شکست سنگین (34-21) روسیه به عنوان قهرمانی دست پیدا کند و کرواسی هم به عنوان سومی برسد. در این دوره «مگنوس آندرسون» هندبالیست سوئدی بهترین بازیکن و «واسیلی کویدینف» روسی با 50 گل به عنوان بهترین گلزن انتخاب شدند.

اسپانیا در سال 1996 میزبان دومین دوره این رقابت ها بود. در مرحله نیمه نهایی روسیه و سوئد بار دیگر رودر روی یکدیگر قرار گرفتند و این بار روسیه توانست انتقام شکست قبل خود را گرفته و به فینال برسد. در دیگر بازی نیمه نهایی اسپانیا با شکست یوگسلاوی فینالیست شد. در پایان روسیه با شکست(23-22) اسپانیا قهرمان شد و یوگسلاوی که اولین حضور خود را تجربه می کرد به عنوان سومی دست پیدا کرد.

سومین دوره این رقابت ها  در سال 1998 و به میزبانی ایتالیا پیگیری شد. در مرحله یک چهارم نهایی تیم قدرتمند سوئد با شکست ایتالیای میزبان در حضور 6100 تماشاگر در شهر «بولزانو»  مانع از حضور میزبان در بین چهار تیم نهایی شد. در این دوره سوئد قهرمان، اسپانیا نایب قهرمان و آلمان هم با شکست روسیه عنوان سوم را از آن خود ساخت.

سال 2000 مسابقات در شهرهای زاگرب و ریه کا کشور کرواسی برگزار شد. در پایان و بعد از برگزاری 38 مسابقه، سوئد بار دیگر قهرمان شد و عنوان نایب قهرمانی به روسیه رسید. اسپانیا با شکست(24-23) فرانسه در رده بندی به مدال برنز این دوره دست پیدا کرد.

پنجمین دوره این رقابت ها برای اولین بار با حضور 16 تیم  در سال 2002  به میزبانی سوئد برگزار شد و تیم ها در چهار گروه با هم به رقابت پرداختند. سوئد با شکست(33-31) آلمان در فینال توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و دانمارک هم با برتری (29-22) مقابل ایسلند در رده بندی به مدال برنز دست پیدا کرد.

در ششمین دوره در سال 2004 آلمان برای اولین بار توانست با شکست اسلوونی میزبان، به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. مرحله نیمه نهایی مسابقه ها بین اسلوونی و کرواسی تحت شرایط امنیتی شدیدی برگزار شد و در پایان اسلوونی با درخشش «میرزا دژومبا» که بهترین هندبالیست جهان در زمان خود بود توانست کرواسی را شکست دهد. شکست کرواسی در رده بندی هم تکرار شد و دانمارک توانست به عنوان سومی دست پیدا کند.

سال 2006 شهرهای «بازل»،«برن»،«لوسرن»،«سنت گالن»،و «زوریخ» سوئیس میزبان هفتمین دوره رقابت های هندبال قهرمانی اروپا بودند. فرانسه که برای اولین بار به فینال این مسابقات راه پیدا کرده بود با شکست(31-23) اسپانیا توانست قهرمان این دوره شود. در رده بندی هم مانند دوره قبل دانمارک با پیروزی بر کرواسی سوم شد.

نروژ میزبان هشتمین دوره این رقابت ها در سال 2008 بود. رقابت ها در شهرهای «برگن»،«درامن»،«لیل هامر»،«استاونگر»،«تروندهایم» برگزار شد. این بار کرواسی با شکست فرانسه توانست به فینال راه پیدا کند ولی در فینال، (24-20) مغلوب دانمارک شد. در رده بندی هم فرانسه با شکست آلمان به عنوان سومی دست پیدا کرد.

دو سال بعد، شهرهای«وین»،«گراتس»،«اینسبروک»،«لینتس»،«وینرنشتاد» اتریش از 19 تا 31 ژانویه میزبان نهمین دوره این رقابت ها در سال 2010 بودند. در این سال هم همانند دوره قبل کرواسی در فینال نتوانست پیروز شود و (25-21) نتیجه مسابقه را به فرانسه واگذار کرد تا برای دومین دوره پیاپی به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند. ایسلند هم با شکست لهستان به مقام سوم رسید.

سال 2012 دهمین دوره به میزبانی صربستان از 15 تا 29 ژانویه برگزار شد. 300هزار نفر برای دیدن 47 مسابقه برگزار شده به استادیوم ها رفته بودند که تا آن زمان رکورد محسوب می شد. از حاشیه های این دوره می توان به درگیری طرفداران صربستان و کرواسی اشاره کرد. در 24 ژانویه بعد از مسابقه بین کرواسی و فرانسه در حالی که طرفداران کرواسی به خانه می رفتند، طرفداران صربستانی به آن ها حمله کردند که طی آن تعدادی کروات مجروح و یک نفر هم به قتل رسید. این ناآرامی ها یک روز بعد هم ادامه داشت و تعداد زیادی اتومبیل به آتش کشیده شد.

در مسابقه نیمه نهایی بین کرواسی و صربستان حدود 5 هزار پلیس برای برقراری امنیت در استادیوم و اطراف آن مستقر شدند ولی در حین بازی با پرتاب یک بطری شیشه ای، «ژارکو شِشوم» بازیکن صربستانی دچار مجروحیت شدید در ناحیه چشمش شد. در نهایت هم صربستان توانست کرواسی را با نتیجه 26-22 شکست داده و فینالیست شود. اما این تیم در فینال مغلوب دانمارک شد. کرواسی هم با شکست اسپانیا در رده بندی به مقام سوم دست پیدا کرد. در این دوره بازیکنی از مقدونیه به نام«کیریل لزارو» با 61 گل بهترین گلزن شناخته شد. همچنین «ویران موراس» اسپانیایی بهترین مدافع و «مومیر لیک» صربستانی عنوان ارزشمندترین بازیکن این تورنمنت را به خود اختصاص دادند.

ادامه دارد...

 

نظر خود را درباره «هندبال قهرمانی اروپا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره هندبال قهرمانی اروپا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.