زمان مطالعه: 6 دقیقه
همه چیز درباره یک تبلت خوب

همه چیز درباره یک تبلت خوب

1. نیاز‌هایتان را بشناسیدسؤالات بسیار زیادی وجود دارند که باید پاسخشان را پیش از انتخاب نهایی، پیدا کرده...

خرید تبلت خوب

نیاز‌هایتان را بشناسید
سؤالات بسیار زیادی وجود دارند که باید پاسخشان را پیش از انتخاب نهایی، پیدا کرده باشید. اما مهمترین آن‌ها، این است که اصلی ترین استفاده شما از تبلت چه خواهد بود؟ به دنبال جایگزینی برای کامپیوتر شخصی خود هستید یا صرفا به دنبال وسیله‌ای هستید تا در هنگام سفر، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان را تماشا کنید؟ دسترسی 24 ساعته به اینترنت برای شما در درجه اول قرار دارد؟ امکان افزایش حافظه ذخیره سازی چطور؟ یک خروجی HDMI چه؟

قیمت همه چیز نیست!
گران ترین تبلت بازار، الزاما بهترین نیست. همچنین، باید از نمونه‌های ارزان ولی بی‌کیفیت نیز برحذر باشید. حتی برخی تولید کنندگان، تبلت خود را با قیمتی نازل تر از ارزش واقعی آن به فروش می‌رسانند اما بعدا و از راه‌های گوناگون، مثلا فروش محتوای دیجیتال، نتیجه بسیار بهتری می‌گیرند. مثل شرکت آمازون و تبلت Kindle Fire HD آن که در مقایسه با امکاناتی که ارائه می‌دهد، قیمت بسیار مناسبی دارد. برخی دیگر نیز کاملا کمال‌گرا هستند و کیفیت و کارایی را  بر هیچ چیز دیگری ترجیح نمی‌دهند. نمونه بارز این دسته، شرکت چند صد میلیارد دلاری اپل است که در ازای طراحی خوب و کیفیت ساخت بی‌رقیب خود، پول خوبی نیز از مشتریان می‌گیرد. آیپد، بسیار خوش‌ساخت و قدرتمند است و بیش‌تر از هر تبلت دیگری در بازار، از نعمت اپلیکیشن‌های HD و اختصاصی بهره می‌برد. البته قیمت 500 دلاری آن نیز بسیار چشمگیر است!

تولید کنندگان نیز اهمیت دارند
در مورد شرکت سازنده تبلت مورد نظرتان، باید بسیار هوشمندانه عمل کنید. خرید وسیله‌ای که پس از اندکی استفاده، کارایی خود را از دست داده یا با مشکلات فنی مواجه شود، اصلا مطلوب نخواهد بود. البته ممکن است هر تولید کننده‌ای اشتباه کند یا محصولات خود را با یک یا چند باگ نرم افزاری یا سخت افزاری عرضه کند، ولی رفع بی‌درنگ مشکل یا ارائه آپدیت‌های منظم نرم افزاری است که اهمیت دارد. پس بهتر است تحقیق درباره سوابق شرکت مورد نظر را از معیارهای اصلی انتخابتان قرار دهید.

اگر قصد خرید یک تبلت اندرویدی دارید، ممکن است شرکت سازنده، آپدیت‌های اندروید را با قدری تأخیر در دسترس قرار دهد. مطمئن شوید که تولید کننده مورد نظر، کم‌ترین میزان دیرکرد را داشته باشد تا خدایی نکرده از جدید‌ترین‌های فناوری عقب نمانید. ایسوس و موتورولا در این زمینه، عملکرد خوبی نداشته‌اند ولی روی سامسونگ می‌توانید حساب باز کنید!

ابعاد رایج تبلت‌ها
7 تا 7.9 اینچی (کوچک) قطر صفحه نمایش این دسته از تبلت‌ها، بین 7 الی 8 اینچ بوده و کوچک تلقی می‌شوند. از این محصولات، انتظار قدرت بالایی را نمی‌توان داشت. اما با این اوصاف، چرا مردم آن‌ها را می‌خرند؟ بدون شک مهم‌ترین دلیل آن، قیمت پایین‌تر و سهولت حمل بالای آن‌هاست که باعث محبوبیت این دسته گشته است. فکر حمل تبلت با یک کیف کوچک یا قرار دادن آن در یک جیب یا حتی امکان کار با یک دست و همچنین وزن کم‌تر، از این بازیگران کوچک، رقیبان بزرگی می‌سازد. معمول‌ترین کاربرد این ابزارک‌ها، خواندن کتاب یا مجلات الکترونیکی و همینطور وب‌گردی است. اگر دستانتان کوچک است، با محدودیت فضا مواجه‌هستید یا علاقه‌ای به آن غول‌های بی شاخ و دم 10 اینچی ندارید، پس همین الآن، بهترین انتخاب موجود را یافته‌اید. اما فراموش نکنید که تجربه وب گردی و سرگرمی در صفحه نمایش 10 اینچی لذت بخش تر از صفحه کوچک 7 اینچی است.

8.9 تا 10.1 اینچی (متوسط) معمول‌ترین سایز که بیش ترین تعداد تبلت در این سایز ساخته می‌شوند. صفحه نمایش بزرگ‌تر با رزولوشن بالاتر، اصلی‌ترین تفاوت این دسته با مدل‌های 7.9 اینچی است. نمایشگر بزرگ‌تر خود یک مزیت مهم به شمار می‌رود. چرا که فیلم‌های FULL HD بسیار بهتر و درخشان تر بر روی این صفحات به نمایش در می‌آیند. تجربه‌ی انجام بازی‌های سنگین و با کیفیت امروزی نیز در این نوع تبلت‌ها بسیار لذت بخش‌تر خواهد بود. تبلت‌های موجود در این دسته، قدرتمند‌تر و سریع‌تر هستند و به سبب اندازه بزرگ‌تر، از باتری بزرگ‌تری نیز بهره می‌برند.

بزرگ‌تر از 10.1 اینچ تعداد نمونه‌های موجود در این دسته، از نظر تعداد، کم ترین آمار را در اختیار دارد. اما خبر خوش برای دوست‌داران این سری، مدل‌های مبتنی بر ویندوز 8 هستند که به زودی وارد بازار خواهند شد.از این‌گونه تبلت‌ها به دلیل کارایی دوگانه تبلت و کامپیوتر شخصی، به عنوان هیبریدی یا ترکیبی یاد می‌شود چرا که صفحه نمایش بزرگ‌تر، قدرت بیشتر و غالبا صفحه کلید‌های سخت افزاری، از این تبلت‌ها دستگاهی همه کاره ساخته‌اند. از نظر قیمت، این ابزارک‌ها یا بهتر است بگوییم ابزار‌ها، بهای بیشتری نسبت به مدل‌های کوچک تر خواهند داشت.

مهم ترین مشخصات کلیدی هر تبلت

1- پردازنده
A6X اپل یکی از سریع ترین پردازنده‌‌ها که می‌توان در یک تبلت یافت که بر روی نسل چهارم آیپد تعبیه شده است. با وجود چنین واحد پردازشی قدرتمندی، اپلیکیشن‌ها سریع‌ اجرا می‌شوند. همچنین به لطف پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای PowerVR SGX 554MP4، در اجرای سنگین ترین بازی‌ها نیز به هیچ مشکل یا افت فریمی بر نخواهید خورد و همه چیز عالی و روان اجرا می‌شوند.

2- کیفیت صفحه نمایش
اگر به دنبال صفحه نمایشی شارپ و درخشان می‌گردید، باید دو ویژگی رزولوشن و پنل نمایشگر یک تبلت را مورد بررسی قرار دهید. رکورد بیش ترین رزولوشن موجود بر روی یک تبلت، متعلق به نکسوس 10 است که توانسته 2560 در 1600 پیکسل را در صفحه نمایش 10 اینچی خود جای بدهد. در مقام دوم نیز، آیپد رتینای اپل با رزولوشنی معادل 2048 در 1536 پیکسل، جای خوش کرده است. نقش کلیدی رزولوشن، در هرچه شارپ‌تر، شفاف‌تر و درخشان‌تر نمایش دادن تصاویر نهفته است.اگر برای شما، زاویه دید زیاد و شفافیت رنگ‌ها از اهمیت ویژه برخوردار است، باید تبلتی با یک پنل باکیفیت تهیه کنید. پیشنهاد ما، انتخاب تبلتی با پنل IPS یا PLS است. در این صورت، اطرافیان خود را نیز از نعمت تماشای تصاویر خانوادگی با حداکثر کیفیت، محروم نکرده‌اید. دقت کنید که صفحه نمایش تبلت هرچه قدر هم که پیشرفته باشد، بدون برخورداری از یک پنل مناسب، چندان جلوه‌ای نخواهد داشت.

3- سیستم عامل
iOS از زمان معرفی نخستین آیفون، iOS مهمان ابزارک‌های اپل بوده است. رابط کاربری ساده اما کاربردی، صدها هزار اپلیکیشن گوناگون و سرگرم کننده و اکوسیستمی ایمن و سریع، آن را به یکی از بهترین پلتفرم‌های موجود تبدیل کرده است. اندروید و iOS از نظر تنوع و میزان اپلیکیشن تقریبا در یک حد هستند اما برتری iOS در آیپد مربوط به تعداد عناوین سازگار با صفحه بزرگ این تبلت است. در حال حاضر از نظر تنوع و تعداد اپلیکیشن‌های سازگار با تبلت، iOS در سطح بالاتری نسبت به اندروید قرار دارد. کار کردن با iOS نیز برای بسیاری از مردم مخصوصا افرادی که تجربه کافی کار با گجت‌های مختلف را ندارند به مراتب ساده‌تر از اندروید است اما از طرفی iOS محدودیت‌های آزاردهنده‌ای دارد که خود کار را مخصوصا برای کاربران ایرانی مشکل می‌کند. مثلا اگر ابزار شما جیلبرک نشده باشد، برای نصب نرم‌افزارها تنها می‌بایست به فروشگاه نرم‌افزار اپل مراجعه کنید و این در حالی است که در اندروید به راحتی ‌می‌توانید از منابع مختلف نرم‌افزارهای مورد نظر خود را دریافت و بر روی تلفن یا تلفن خود نصب کنید. در iOS برای انتقال فایل‌ها نیز محدود به استفاده از iTunes هستید و برای پخش موسیقی و ویدیو نیز محدود به فرمت‌های استاندارد اپل می‌باشید. از جمله محدودیت‌های دیگر iOS و تبلت آیپد عدم امکان استفاده از بلوتوث یا NFC و یا Direct Wifi برای انتقال اطلاعات با ابزارهای غیر اپلی هستید، امکاناتی که در اندروید و سیستم عامل ویندوز به راحتی قابل انجام است. در کل مدیریت فایل‌ها در آیپد مشکل‌تر از اندروید و ویندوز است.

اندروید
با وجود آنکه هنوز به رکورد سیستم عامل اپل در زمینه تعداد اپلیکیشن‌های کاربردی نرسیده، بیش ترین تعداد کاربران را به خود اختصاص داده است. اگر نسخه‌های اولیه اندروید را به یاد داشته باشید، پیشرفت چشمگیر آن برایتان کاملا محسوس خواهد بود. متن باز بودن، قابلیت‌های شخصی سازی گسترده و بازار برنامه‌های کاربردی دوست داشتنی که روز به روز در حال انباشته شدن از عناوین برتر است، آن را به یک پلتفرم مناسب تبدیل کرده است. البته برای بهره مندی از آخرین نسخه آن یعنی آبنبات پاستیلی 4.2، انتخابی جز Nexus 10 نخواهید داشت.

4- حافظه ذخیره سازی
یکی از مهم ترین رکن‌های ابزارک‌های امروزی که گاهی ممکن است در مورد آن سهل‌انگاری شود. شما برای ذخیره سازی فیلم‌ها، موسیقی‌ها، برنامه‌های کاربردی و کتاب‌هایتان به میزان بی انتهایی فضا نیاز دارید. حافظه ذخیره سازی برخی از تبلت‌ها غیر قابل افزایش و برخی دیگر قابل افزایش است. تبلت‌های نوع اول، معمولا دارای حافظه داخلی مشخصی از 8 تا 64 گیگابایت حافظه‌ هستند.

5- طراحی
برای نخستین بار شرکت اپل، اهمیت طراحی ساده و درعین حال زیبا و کارآمد را به همه‌ی دنیا نمایاند. شما دوست دارید وسیله‌ای که در دست دارید، سبک، نازک، خوش ساخت و در یک کلام تک باشد.جالب است بدانید که این قسمت، بیشترین وابستگی را نسبت به سایر ویژگی‌ها به سلایق شخصی دارد. برخی تبلت‌های سنگین‌تر را دوست دارند، چرا که به نظرشان در دست، احساس بهتری دارد. برخی دیگر نیز دوست ندارند دستانشان خسته شود. کناره‌های صیقلی یا مسطح، بدنه فلزی یا شیشه‌ای یا حتی نحوه چینش دکمه‌های سخت افزاری نیز می‌توانند مهم باشند. لمس دستگاه و کار کردن با آن پیش از خرید، می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین دقت کنید که گوشه‌ها یا لبه‌های تبلت تیز نباشند. شاید هم بخواهید آن را با ابعاد دستان یا حتی کیف و جیبتان نیز بسنجید!

نظر خود را درباره «همه چیز درباره یک تبلت خوب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره همه چیز درباره یک تبلت خوب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.