زمان مطالعه: 5 دقیقه
همه چیز درباره ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال

همه چیز درباره ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال

به فرایند تایید تراکنش‌های شبکه بلاک‌چین و افزودن آنها به دفتر کل بلاک‌چین، ماینینگ (mining) یا استخراج ارز‌دیجیتال گفته می‌شود.

به فرایند تایید تراکنش‌های شبکه بلاک‌چین و افزودن آنها به دفتر کل بلاک‌چین، ماینینگ (mining) یا استخراج ارز‌دیجیتال گفته می‌شود. این فرایند نیازمند بکارگیری سخت‌افزار و نرم‌افزارهای تخصصی است که برای حل مسائل پیچیده ریاضی توان محاسباتی قابل توجهی دارند. این ابزارها توسط ماینرها مورد استفاده قرار گرفته و فرایند استخراج را طی می‌کند.
فرآیند ماینینگ به نوعی رقابت با سایر ماینرها برای حل یک مسائل ریاضی است و اولین ماینری که مشکل را حل می‌کند، پاداشی در قالب ارز دیجیتال جدید ایجاد شده، دریافت می‌کند. این پاداش ماینرها را تشویق می‌کند تا به تأیید تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه ادامه دهند.
استخراج به‌دلیل تضمین یکپارچگی بلاک چین و جلوگیری از تقلب، یکی از جنبه‌های ضروری بسیاری از ارزهای‌دیجیتال مانند بیت‌کوین است. با این حال، مانند استخراج معادن، به انرژی و منابع قابل توجهی نیاز دارد.

انواع استخراج ارز دیجیتال

انواع مختلفی از استخراج ارز‌دیجیتال در بازار مالی وجود دارد که به‌طور کلی می‌توان آنها را به دسته‌های زیر طبقه‌بندی کرد:


استخراج اثبات کار (POW)

این روش رایج‌ترین نوع استخراج رمز‌ارز است. براساس یک مکانیسم توافقی در شبکه‌های بلاک‌چین برای اعتبارسنجی و پردازش تراکنش‌ها کار می‌کند و با استفاده از قدرت محاسباتی خود برای حل معادلات پیچیده ریاضی با سایر ماینرها رقابت می‌کند. نمونه‌هایی از ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار شامل بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین است.
با وجود اثر بخشی این روش برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن‌سازی، اثبات کار به انرژی زیاد و قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز دارد. به‌همین دلیل، برخی از شبکه‌های بلاک چین در حال بررسی مکانیسم‌های اجماع جایگزین ، مانند اثبات سهام (PoS) هستند، که انرژی کمتری مصرف کرده و با محیط زیست سازگار است.


استخراج اثبات سهام (POS)

در این نوع استخراج، که جایگزینی برای مکانیسم استخراج اثبات کار به‌شمار می‌رود، ماینر تراکنش‌ها را بر اساس مقدار ارز دیجیتالی که در شبکه نگه می‌دارد یا «سهامی» که در شبکه دارد، اعتبارسنجی می‌کند و با حل معادلات پیچیده کاری ندارد. نمونه‌هایی از رمز‌ارزهای مبتنی بر PoS عبارتند از Cardano و Polkadot.
روش استخراج PoS به علت انرژی کارآمدتر و سازگار با محیط زیست مورد توجه بوده و همچنین توزیع عادلانه‌تری از قدرت استخراج را ترویج می‌کند، زیرا اعتبار سنجی‌ها بر اساس سهم آنها در شبکه به‌جای قدرت محاسباتی آنها انتخاب می‌شوند.


استخراج ابری


استخراج ابری یا cloud mining فرآیندی برای استخراج ارزهای دیجیتال است که شامل استفاده از قدرت پردازش مشترک از مراکز داده راه دور است. در استخراج ابری، کاربران قدرت محاسباتی را از ارائه‌دهندگان شخص ثالث اجاره می‌کنند. اجاره دهنده سخت‌افزار و زیرساخت مورد نیاز برای استخراج را حفظ می‌کند و کاربران نیز نیازی به خرید یا مدیریت سخت‌افزار ندارند، زیرا تمام فعالیت‌های استخراج از راه دور از طریق ارائه‌دهنده خدمات استخراج ابری انجام می‌شود.
استخراج ابری می‌تواند گزینه جذابی برای کاربرانی باشد که تخصص فنی یا منابع لازم برای راه‌اندازی و مدیریت سخت‌افزار استخراج خود را ندارند. توجه به این نکته مهم است که استخراج ابری می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد، زیرا مواردی از کلاهبرداری و تقلب در صنعت استخراج ابری وجود دیده شده است. کاربران برای انتخاب ارائه‌دهندگان خدمات استخراج ابری معتبر باید به‌دقت تحقیق کنند و از خطرات و هزینه‌های بالقوه مرتبط با استخراج ابری آگاه باشند.


استخراج GPU

این روش شامل استفاده از واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) برای استخراج ارزهای دیجیتال و کارآمدتر از استخراج سنتی مبتنی بر CPU است.
پردازنده‌های گرافیکی برای انجام محاسبات پیچیده ریاضی طراحی شده‌اند، که همان نوع عملیات مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال است. برخلاف ماینینگ CPU که از واحد پردازش مرکزی کامپیوتر برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کند، استخراج GPU کارآمدتر بوده و می‌تواند نرخ هش بالاتری ایجاد کند و سودآوری بیشتری داشته باشد.


استخراج ASIC

این روش شامل استفاده از سخت‌افزار تخصصی است که به‌طور خاص برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده است. ASIC ها تراشه‌های رایانه‌ای سفارشی هستند که برای الگوریتم‌های خاصی که برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، مانند الگوریتم SHA-256 بیت کوین یا الگوریتم Scrypt لایت کوین، بهینه شده‌اند. استخراج ASIC بسیار کارآمدتر و سریعتر از سایر روش های استخراج مانند استخراج CPU و GPU است.
استخراج ASIC به سرمایه گذاری قابل توجهی در سخت‌افزار تخصصی نیاز دارد، که علاوه بر پرهزینه بودن با توسعه تراشه‌های ASIC جدید و کارآمدتر، به سرعت منسوخ شود. علاوه‌بر این، ماینینگ ASIC می‌تواند قدرت استخراج را در دستان چند عملیات استخراج بزرگ متمرکز کند، که می‌تواند برای ماهیت غیر متمرکز شبکه ارزهای دیجیتال خطر ایجاد کند.

مزایا و معایب استخراج ارز دیجیتال


استخراج کریپتو می‌تواند یک تلاش چالش برانگیز و مخاطره آمیز باشد و کسانی که در نظر دارند وارد این بازار شوند، باید قبل از سرمایه‌گذاری زمان و منابع، مزایا و معایب احتمالی را بسنجید.


مزایا استخراج ارز دیجیتال

از جمله مزایای استخراج ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
پتانسیل برای سود: ماینرها برای تلاش‌هایشان با سکه‌های جدید پاداش می‌گیرند، که هم از فروش و هم از نگهداری آن بهره مند می‌شوند.
تمرکززدایی: استخراج رمز‌ارز با فراهم کردن ابزاری برای مشارکت کاربران در تایید تراکنش و نگهداری شبکه به پشتیبانی از شبکه‌های بلاک چین غیرمتمرکز کمک می‌کند.
نوآوری: عملیات استخراج به قدرت محاسباتی قابل توجه و سخت‌افزار پیشرفته‌ای نیاز دارد. این امر منجر به توسعه تجهیزات کارآمدتر و قدرتمندتری می‌شود.
نقدینگی: استخراج رمز‌ارز با فراهم کردن ابزاری برای کاربران برای به دست آوردن سکه‌های جدید به افزایش نقدینگی یک ارز دیجیتال کمک می‌کند.
شفافیت: در شبکه‌های بلاک چین همه تراکنش‌ها به‌صورت عمومی قابل مشاهده هستند و می‌توانند توسط هر کسی در شبکه حسابرسی شوند.


معایب استخراج ارز دیجیتال

مصرف انرژی بالا: استخراج رمز‌ارز قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز دارد که به معنای مصرف انرژی بالا است. به همین دلیل نگرانی‌هایی در مورد اثرات زیست‌محیطی استخراج ارز دیجیتال شده است.
تجهیزات گران قیمت: استخراج کارآمد ارزهای دیجیتال، نیازمند سرمایه‌گذاری در تجهیزات گران قیمت استخراج مانند ASIC یا GPU های سطح بالا است. این امر مانع مهمی برای ورود ماینرهای جدید بوده و همچنین تمرکز قدرت ماینینگ را در دست کسانی که توانایی خرید تجهیزات را دارند، محدود می کند.
عدم قطعیت نظارتی: چشم انداز قانونی و نظارتی پیرامون استخراج ارز‌دیجیتال نامشخص است و ممکن است دستخوش تغییرات ناگهانی شود.
نوسانات: نوسانی بودن ارزش بسیاری از ارزهای دیجیتال استخراج را به یک تلاش خطرناک و نامطمئن تبدیل می‌کند.
خطرات امنیتی: عملیات استخراج کریپتو می‌تواند در برابر خطرات امنیتی مانند تلاش برای هک و آلودگی به بدافزار آسیب پذیر باشد.


چرا استخراج ارز دیجیتال مهم است؟

تاکنون با این سوال مواجه شده‌اید که چرا استخراج بیت کوین مهم است؟
برای دست یافتن به پاسخ مناسبی برای این سوال، در ادامه دلایلی بر اهمیت استخراج ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین را بیان می‌کنیم.
تایید تراکنش: استخراج ارز‌دیجیتال نقش مهمی در تایید و پردازش تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین ایفا می‌کند. ماینرها از قدرت محاسباتی خود برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و اضافه کردن آنها به دفتر کل بلاک‌چین استفاده می‌کنند و از یکپارچگی و امنیت شبکه اطمینان حاصل می‌کنند.
امنیت شبکه: استخراج کریپتو همچنین به ایمن‌سازی شبکه در برابر حملات احتمالی مانند هزینه مضاعف و تلاش برای هک کمک می‌کند. ماینرها با حل معادلات پیچیده ریاضی، دستکاری دفتر کل بلاک چین یا سرقت ارزهای دیجیتال را برای بازیگران بد بسیار دشوار می‌کنند.
ایجاد انگیزه: ماینرها برای مشارکت در شبکه از طریق انتشار سکه‌های ارزهای دیجیتال جدید تشویق می‌شوند. بر این اساس اکوسیستم خودپایه‌ای ایجاد می‌کند که در آن ماینرها برای مشارکت در قدرت محاسباتی خود برای حفظ شبکه پاداش دریافت می‌کنند.
نقدینگی: ماینینگ همچنین به افزایش نقدینگی یک ارز دیجیتال با ارائه ابزاری به کاربران برای به‌دست آوردن سکه‌های جدید کمک می‌کند. این می‌تواند به افزایش ارزش کلی ارز دیجیتال کمک کند و آن را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر کند.
استخراج ارزهای دیجیتال می‌تواند یک فعالیت سودآور باشد که از رشد و توسعه شبکه‌های بلاک چین غیرمتمرکز حمایت می‌کند. در این مطلب سعی کردیم با فعالیت استخراج ارزهای دیجیتال آشنا شده و برخی از روش‌های استخراج آن را برشمردیم. همچنین مواردی از مزیت ها و معایب استخراج رمز‌ارزها را بیان کردیم و در مورد دلایل اهمیت استخراج ارز دیجیتال را بررسی کردیم.

نظر خود را درباره «همه چیز درباره ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره همه چیز درباره ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.