زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با آ اس رم، قهرمان لیگ کنفرانس اروپا

آشنایی با آ اس رم، قهرمان لیگ کنفرانس اروپا

تیم فوتبال آ اس رم در فینال لیگ کنفرانس اروپا مقابل فاینورد هلند (1-0) پیروز و قهرمان شد.

مهدی زارعی- فصل 61-1960 وقتی تیم رم ایتالیا موفق شد رقابتهای جام مکاره اروپا را از آن خود کند، کسی نمی توانست تصور کند که این تیم برای رسیدن به دومین عنوان قهرمانی خود در اروپا بیشتر از نیم قرن انتظار بکشد.

رمی ها اولین بار در فصل 42-41 طعم قهرمانی در لیگ ایتالیا را چشیدند؛ با 42 امتیاز و سه امتیاز برتری نسبت به تورینو که تا چندی دیگر دهه 40 فوتبال ایتالیا را از آن خود می کرد. در اوج جنگ جهانی دوم، دیگر تیمهای مدعی لیگ که پایین تر از رم و تورینو قرار گرفتند، ونتسیا، جنوا، لاتزیو، یوونتوس و بولونیا بودند؛ در حالی که میلان دهم و اینتر دوازدهم شدند.

اما قهرمانی رم تنها یک اتفاق بود. روزهای سقوط به سرعت فرا رسیدند و این تیم در فصل 51-50 تنها 28 امتیاز کسب کرد تا در بین 20 تیم سری آ، نوزدهم شده و راهی دسته دوم شود. یک سال بعد رم با 53 امتیاز، صدرنشین سری بی شد که بیست تیمه برگزار می شد و مجددا به سری آ صعود کرد.

یک دهه گذشت؛ در سال 1964 رم در فینال حذفی(1-0) تورینو را شکست داد و برای اولین بار قهرمان کوپا ایتالیا شد. پنج سال بعد، کوپا ایتالیا به شکل گروهی برگزار شد و در پایان، چهار تیم برتر به شکل دوره ای با هم مسابقه دادند و رم بالاتر از کالیاری، فوجیا و تورینو قهرمان شد. قهرمانی جام حذفی در سالهای 80، 81، 84، 86، 91، 2007 و 2008 تکرار شد تا تعداد قهرمانی های رم در جام حذفی به 9 برسد.

اما در لیگ، این تیم تنها دو بار دیگر در سالهای 1983 و 2001 قهرمانی را جشن گرفت. قهرمانی سال 1983 این تیم را به عنوان نماینده ایتالیا به جام قهرمانان اروپا فرستاد و یک سال بعد، رم در خانه فینال را در ضربات پنالتی به لیورپول باخت تا باز هم در حسرت قهرمانی اروپا باقی بماند. دو دهه بعد این تیم به مدد ستارگانی چون گابریل باتیستوتا، وینچنزو مونتلا و دل وکیو قهرمانی را از آن خود کرد. اما این تیم در اروپا توفیقی کسب نکرد تا برای رسیدن به فینال بعدی خود در اروپا، تا سال 2022 و اولین دوره لیگ کنفرانس اروپا انتظار بکشد. جایی که این تیم با برتری(1-0) در برابر فاینورد روتردام موفق شد نخستین فاتج لیگ کنفرانس لقب گیرد.

 

 

آ اس رم و داستان گرگ ماده و دو کودک

در بین تیمهای فوتبال اروپا و جهان ، لوگوی باشگاه رم ایتالیا متفاوت از سایرین است . کسانی که به تاریخ المپیک علاقه مند هستند ، می توانند لوگوی باشگاه آ اس رم را در بین پوسترهای المپیک هم مشاهده کنند . سال 1960 مسابقات المپیک در شهر رم برگزار شد و ایتالیایی ها از طرحی استفاده کردند که در آن ، یک گرگ ماده و دو کودک دیده می شدند . ولی آیا این شباهت بین پوستر المپیک 1960 و لوگوی باشگاه رم اتفاقی است ؟ پاسخ منفی است و برای پی بردن به دلایل این تشابه ، باید به تاریخ شهر رم رجوع کرد ...

as-roma-logo-during-time
as-roma-logo-during-time

هزاران سال قبل و زمانی که شهر تروآ با خاک یکسان شد ، رئا دختر آمولیوس - که از مهاجران شهر تروآ بود - با مارس خدای جنگ ازدواج کرد و فرزندانی دوقلو به دنیا آورد . آمولیوس دختر خودش را زنده به گور کرد و این دو کودک - که « روموس » و « رومولوس » نام داشتند - را به رود تیبر انداخت تا آنها غرق شوند . اما این دو کودک توانستند از رود بیرون آمده و خود را نجات دهند . در ساحل، گرگی ماده به روموس و رومولوس شیر داد و آنها را از مرگ رهانید . این دو برادر ، بعدها آمولیوس قاتل پدر و مادر خود را نابود می کنند . رومولوس هم شهر رم را بر فراز تپه پالاتینوم بنا کرد و اولین پادشاه شهر رم شد . روموس هم شهر دیگری روی تپه آونتین برپا کرد ...

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آ اس رم و داستان گرگ ماده و دو کودک
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آ اس رم و داستان گرگ ماده و دو کودک

این افسانه تاریخی ، بخشی از هویت امپراتوری رم و کشور ایتالیا شد . به طوری که کمتر کسی به غیر واقعی بودن آن توجهی دارد . در سال 1927 و زمانی که سه باشگاه رومین ، فویتیتیو و آلبا با یکدیگر ادغام شدند و باشگاه « آسوسیا تزونی اسپورتیوو » را تشکیل دادند ، هیچ نمادی اصیل تر از گرگ ، برای معرفی باشگاه تازه تأسیس خود پیدا نکردند . از اواخر دهه 70 تا اواخر دهه 90 می شد روی پیراهن آ اس رم سر یک گرگ را داخل یک دایره دید ؛ دایره ای که دو نوار زرد و ارغوانی دور آن دیده می شد . اما  از سال 1997 این علامت تغییر کرد . هرچند تفاوتی در اصلت لوگو ایجاد نشد و رمی ها ترجیح دادند گرگ را در قالب مان افسانه قدیمی به تصویر بکشند .

as-roma-logo-during-time
as-roma-logo-during-time

تصویری از یک گرگ ماده در حال شیر دادن به دو کودک آشنا که همان روموس و رومولوس، پایه گذاران شهر رم بودند . سه حرف A، S و R هم مخفف نام باشگاه آ اس رم است و به همین خاطر، این باشگاه با لقب « گرگ ها » در فوتبال ایتالیا و اروپا شناخته می شود .    

اختصاصی ورزشی آسمونی

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با آ اس رم، قهرمان لیگ کنفرانس اروپا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با آ اس رم، قهرمان لیگ کنفرانس اروپا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.